Τετάρτη 7 Οκτωβρίου 2009

Πρέπει η Αριστερά να είναι μίζερη;


Μόνο μίζερος δεν ήταν ο συχωρεμένος μουσάτος θείος μας: μια χαρά πέρναγε (και με την υπηρέτρια)

Από το ιστολόγιο Κουπέπκια ατάκτως τυλιγμένα, koupepkia.blogspot.com, 5/10/09

Το σκηνικό στο εκλογικό περίπτερο του ΣΥΡΙΖΑ στα Προπύλαια μού φάνηκε χτες θλιβερό. Το δε χειρότερο είναι ότι το σκηνικό ήταν θλιβερό παρόλο που οι παρευρισκόμενοι υποτίθεται ότι χαίρονταν. Είναι τελικά ανίκανος ο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ να χαρεί με κάτι; Θεωρεί τη μιζέρια καθήκον του; Έχω εδώ και χρόνια αυτή την εντύπωση, κι εμπεδώθηκε χτες με τις δηλώσεις του Αλέξη Τσίπρα.

Φαινομενικά, οι δηλώσεις του εξέφραζαν ανακούφιση και χαρά για το εκλογικό ποσοστό του ΣΥΡΙΖΑ. Τι μας είπε λοιπόν; Μας είπε ότι, δεδομένων των συνθηκών, το ποσοστό του ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί νίκη και δήλωσε ότι οφείλεται αποκλειστικά στους «αριστερούς ανθρώπους», τους οποίους κι ευχαρίστησε. Και μετά, με το ίδιο φαινομενικά θριαμβευτικό ύφος, είπε ότι δώσαμε πολλούς αγώνες «με το κεφάλι ψηλά» και θα δώσουμε κι άλλους ακόμα, πάλι «με το κεφάλι ψηλά». Κυρίως, όμως, με μια φράση όρισε το ακροατήριό του: ο ΣΥΡΙΖΑ είναι, μας είπε, η φωνή της «ξεχασμένης κοινωνίας», η φωνή των «πιο αδύναμων». Ε, λοιπόν, δεν μπορώ να φανταστώ τίποτα λιγότερο αριστερό από έναν τέτοιο ορισμό της Αριστεράς. Τίποτα πιο μίζερο, και κυρίως πιο μικροαστικό και βαθιά συντηρητικό από μια τέτοια δήλωση.

Καταρχάς, εντελώς αυθόρμητα, δεν θέλω να ταυτίζομαι μ’έναν πολιτικό χώρο που αυτοπροσδιορίζεται κατ’αυτό τον τρόπο. Δεν θέλω να είμαι ο «ταπεινός και καταφρονεμένος», δεν είμαι ο Ξανθόπουλος ή ο Βασιλάκης Καΐλας στις ελληνικές ταινίες και δεν ψηφίζω Αριστερά για τη «φουκαριάρα τη μάνα μου» - η οποία καθόλου φουκαριάρα δεν είναι, αν και ψηφίζει πάντα ανανεωτική Αριστερά. Σημαίνει αυτό ότι δεν είμαι αριστερή; Πρέπει να είμαι μίζερη για να είμαι αριστερή; Δεν το πιστεύω.

Η Αριστερά φυσικά και εκπροσωπεί και αυτούς που σπρώχνονται στο περιθώριο. Στόχος της όμως είναι αυτούς που σπρώχονται στο περιθώριο (κι αυτούς που σκέφτονται βάσει της κατάστασής τους, για να θυμηθούμε και τον Μαρξ) να τους κάνει κυρίαρχο ρεύμα. Όχι κυρίαρχους με τον τρόπο που το καταλαβαίνουν τα αστικά κόμματα που ορίζονται βάσει σχέσεων εξουσίας, όχι δηλαδή να γίνουμε εμείς οι κυρίαρχοι και κάποιοι άλλοι να περιθωριοποιηθούν. Απλώς να φέρει την κοινωνία ολόκληρη, χωρίς αποκλεισμούς, σε θέση να διεκδικήσει η ίδια μια πιο ισότιμη, πιο ουσιαστικά δημοκρατική οργάνωση της κοινωνίας.

Οι αριστεροί θεωρούν ότι αυτό είναι εφικτό με τους αγώνες τους. Αυτό δεν γίνεται με το να συνεχίζουμε να βλέπουμε τους εαυτούς μας σαν τους «ξεχασμένους» αυτής της κοινωνίας. Αυτοί που θεωρούν ότι είναι «ξεχασμένοι» δεν είναι οι αριστεροί, είναι οι δεξιοί μικροαστοί, γιατί η Δεξιά έτσι βλέπει την κοινωνία: μια κοινωνία από πάντα και για πάντα χωρισμένη σε κυρίαρχους και κυριαρχούμενους. Όσοι δεξιοί λοιπόν δεν ανήκουν στους κυρίαρχους, θεωρούν ότι είναι κακομοίρηδες, θεωρούν ότι πάντα οι άλλοι έχουν τα προνόμια, τα βύσματα, τις ευκαιρίες ν’αλλάξουν κάτι στη ζωή τους. Και θεωρούν, ως εκ τούτου, ότι μόνος τρόπος ν’αλλάξει κάτι και στη δική τους κακόμοιρη ζωή δεν είναι ν’αγωνιστούν, αλλά να προσκολληθούν με κάποιον τρόπο στην εξουσία, σ’όλες της τις εκφάνσεις: από τον προϊστάμενο στη δουλειά ως το «μέσο» που θα τους εξασφαλίσει προνομιακή μεταχείριση στον στρατό ή μια θέση εργασίας.

Ε, λοιπόν, οι αριστεροί δεν είναι έτσι. Οι αριστεροί ακόμα κι όταν είναι όχι απλώς «ξεχασμένοι» αλλά καταπιεσμένοι με την πιο ωμή έννοια, ακόμα κι όταν δεν έχουν πια κανέναν τρόπο ν’ακουστεί η φωνή τους ή έστω ν’αντιδράσουν, με κάποιο τρόπο έχουν έτσι κι αλλιώς το κεφάλι ψηλά, και δεν χρειάζεται να τους υπενθυμίζει κανείς. Γιατί οι αριστεροί είναι αυτοί που στέκονται απέναντι σε κάθε είδους εξουσία, αυτοί που έστω με το βλέμμα τους δείχνουν στον κυρίαρχο ότι δεν τον φοβούνται, ότι επάνω τους δεν έχει κανενός είδους κυριαρχία. Κι αυτό όποιος έχει βιώσει έστω και λίγο την πραγματική ζωή το ξέρει, κι αν είναι αριστερός το έχει γευτεί και το έχει καταλάβει, έστω και στην πιο μικρή κλίμακα: έχει δει ότι δεν έχει λόγο να φοβάται ούτε τον κακόμοιρο λοχία στον στρατό, ούτε τον προϊστάμενό του, ούτε τον διπλανό του με το σπουδαίο «μέσο».

Αν όμως ζει σε μια κομματική γυάλα, αν δεν έχει βγει από το τετράγωνο που ορίζουν η Σόλωνος, η Θεμιστοκλέους, η Καλλιδρομίου κι η Ασκληπίου, τότε είναι πιθανό να μην το έχει συνειδητοποιήσει. Αν θεωρεί ότι είναι καλύτερο να μένει στα γνωστά του μέρη με ανθρώπους του ίδιου «χώρου» (θλιβερή έχει καταντήσει αυτή η έκφραση) επειδή εκεί έξω η πραγματική ζωή δεν ανταποκρίνεται στα δικά του πρότυπα περί «Αριστεράς» και «εναλλακτικού», τότε μάλλον προτιμά να μένει «ξεχασμένος» κι η χαρά του, ακόμα και στις νίκες, έχει κάτι το καταθλιπτικό – όπως ήταν καταθλιπτικός ο χορός που είδα χτες το βράδυ στο περίπτερο του ΣΥΡΙΖΑ, χορός ανθρώπων που δεν συνηθίζουν να χορεύουν...

Όποιος έχει βγει στην πραγματική ζωή καταλαβαίνει ότι αλλού παίζεται το παιχνίδι, ότι το διακύβευμα δεν είναι να είμαστε αριστεροί στο προστατευμένο περιβάλλον μας, αλλά εκεί έξω. Αν δεν το καταλάβει αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ, τα εκλογικά του ποσοστά θα τα οφείλει στη συναισθηματική ψήφο παλιών αριστερών και στην απογοήτευση από τα μεγάλα κόμματα. Αν θέλει να γίνει κυρίαρχο ρεύμα, αν θέλει να πάψει να είναι «ξεχασμένος», πρέπει να βγει στην κοινωνία και να της δείξει ότι με τους αγώνες κερδίζονται πράγματα. Αντί λοιπόν να διυλίζει τον κώνωπα σε θεωρητικά ζητήματα, αυτό που προέχει είναι να βρεθεί σ’όλους τους τομείς της κοινωνίας και να δείξει τον δρόμο για αγώνες, από τον πιο μικρό στον πιο μεγάλο, να συνηθίσει τους ανθρώπους στην ιδέα της αξιοπρέπειας, της αλληλεγγύης και του αγώνα. Τότε, θα αποκτήσει ερείσματα στην κοινωνία. Τότε, το ότι είναι η φωνή της «ξεχασμένης κοινωνίας» θα έχει νόημα αριστερό κι όχι νόημα χριστιανικής παρηγοριάς.Μπορεί να είμαστε οι «ξεχασμένοι», ή να συντασσόμαστε μαζί τους, αλλά αυτό το κάνουμε γιατί προσδοκάμε νακερδίσουμε με τους αγώνες μας κάτι άλλο σ’αυτή τη ζωή, κι όχι να μας δοθεί η άλλη ζωή για την ταπεινοφροσύνη και την καρτερικότητά μας.

7 σχόλια:

  1. Η μιζέρια είναι αντεπαναστατική. Η πλήξη ομοίως. Από τη μια η νεκρόφιλη "αριστερά" του ΚΚΕ, που θυματοποεί τους νεκρούς της, που μεταμφιέζει τη χαροκαμένη μάνα σε Παναγιά και φοράει στην Παναγιά τσεμπέρι, από την άλλη η αθλιότητα μιας μετασταλινικής ανανεωτικής/ριζοσπαστικής (διαλέγετε και παίρνετε) "αριστεράς" που ψαρεύει στα θολά νερά μιας μετανεωτερικής σούπας που τη βαφτίζει "κοινωνία", τη στιγμή που το νεορωμέϊκο πλήθος πασχίζει ακόμα να συνέλθει από το hungover ενός επιδοτούμενου κι επίπλαστου "εκσυγχρονισμού". Η μικροαστική καταστροφή θα αποδειχθεί πιο τραυματική από τη μικρασιατική. Το καλαμάκι του τσιπρόπουλου είναι για χάνους, η μηχανότρατα του καρατζαφέρη για λαυράκια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ ενδιαφέρουσα παρατήρηση και πολύ καλό κείμενο! Πράγματι υπάρχει ακόμα αυτή η μιζέρια, η καμαρίλα,η προχειρότητα,ο κνίτικος λαικισμός, το κόμπλεξ του "κομισσάριου",η φτηνή συνθηματολογία που πλήττουν τον αριστερό μας χώρο.
    Δεν είναι μόνο η θλίψη των προκατ περιπτέρων, δεν είναι μόνο το ύφος Ξανθόπουλου ή Νταλάρα (μια και είναι επίκαιρος.., δεν είναι μόνο η τριτοκοσμική παραμελημένη εικόνα της Κουμουνδούρου είναι και τόσα άλλα..
    Δυστυχώς έχουμε τόσες άλλες απηρχαιομένες δομές λειτουργίας που αποστεώνουν το κόμμα, το παραλύουν κι εμποδίζουν εντέλει την βασικότερη αναπνοή του: την Δημοκρατία και την Ανανέωση.Ιδέες παράγονται πολλές. Αλλά δεν υπάρχουν τα σωστά κανάλια για να διοχετευτούν, να αξιολογηθούν, να αξιοποιηθούν και να καρποφορήσουν στην πράξη. Επομένως κάθε τέτοια προσπάθεια "φρακάρει" στις διαδικασίες.Έτσι παραμένει η μιζέρια κι η επανάληψη. Και δυστυχώς δεν έχω τον Τσίπρα για έναν πραγματικό επαναστάτη που θα τολμούσε να ξεφύγει απο την πεπατημένη και να πει: Ρε παιδιά τι γράφετε; Ελάτε εδώ να μιλήσουμε, ελάτε να αλλάξουμε την οργανωτική δομή του κόμματος να ακούγεται η βάση και οι φίλοι.
    Δυστυχώς αγαπητή μου φίλη αυτός ακούει τους κολλητούς του που τους έχει βάλει και σε θέσεις κλειδιά στην Κουμουνδούρου. Και μετά κατηγορούμε τον Παπανδρέου που έβαλε υποψήφια την γυναίκα του Νταλάρα και ξαδέλφη του Ραγκούση. Μα κι ο Τσίπρας το ίδιο δεν έκανε με τους κολλητούς του;Μετά μιλάμε για μιζέρια. Αυτό είναι μιζέρια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. "Η μικροαστική καταστροφή θα αποδειχθεί πιο τραυματική από τη μικρασιατική"
    Μεγάλη κουβέντα angelus novus!
    Έτσι είναι. Η κοινωνία-σούπα είναι διεφθαρμένη από κάτω μέχρι επάνω. Και η αριστερά ζει ακόμα από την ιστορική της ηθική υπόσταση και όχι από το σημερινό της έργο που παλινωδεί ανάμεσα στον μικροαστισμό, την εύκολη καταγγελία και την αλαζονεία των νεοκολλητών.
    Εαν δεν κάνει ουσιαστικά βήματα και ρήξεις θα χάσει και τα "έτοιμα" που ακόμα την συντηρούν. Ο Τσίπρας εκτέλεσε με επιτυχία τα προεκλογικά του καθήκοντα - αλλά θα κριθεί τώρα στα πραγματικά δύσκολα:
    Θα απομακρύνει όσους στο όνομά του διέλυσαν την δημοκρατία στον Συνασπισμό και προώθησαν τον αριστερισμό και την νεοδογματική παρέα στα πράγματα βουλιάζοντας το όνειρο;
    Θα επιτρέψει συμμετοχή και δημοκρατικές διαδικασίες επαναπροσδιορισμού της πολιτικής και οργανωτικής παρουσίας της αριστεράς ή θα υποκύψει στην υποκρισία ότι "έχουμε πρόγραμμα" και στον στρουθοκαμηλισμό ότι "εκφράζουμε την σύγχρονη πραγματικότητα";
    Όλα αυτά θα φανούν το αμέσως επόμενο διάστημα - δεν εφησυχάζει κανείς...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. no frost συμφωνώ...
    Η σταυροδοσία έδειξε και μερικά πράγματα ακόμη. Σε πόση δηλαδή εκτίμηση έχουν τα μέλη και οι φίλοι του Συνασπισμού την καμαρίλα της Κουμουνδούρου και την αριστερίστικη παρέα: πατώσανε επιεικώς! Εάν αυτό δεν ληφθεί υπόψιν και συνεχίσουν να κραδαίνουν την εσωκομματική εξουσία τους η κρίση θα οξυνθεί. Ήρθε η ώρα να πάει ο κάθε κατεργάρης στον πάγκο του. Περάσαμε τον κάβο αλλά η ξέρα του αριστερισμού και του τυχοδιωκτισμού είναι μπροστά μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Φτιάξε κι εσύ μια "συνιστώσα", μπορείς!

    http://www.enet.gr/?i=issue.el.home&date=10/10/2009&id=90735

    Λοιπόν, Στρουθοκάμηλε, λέω να φτιάξουμε κι εμείς μία. Να την ονομάσουμε όχι "ΠΑΣΑ", αλλά "ΑΟΥΤ", που θα σημαίνει Αριστερόστροφη Ομάδα Υψηλής Τάσης και να τη βάλουμε στον ΣΥΡΙΖΑ. Πού ξέρεις, μέχρι το 2013 μπορεί να έχουμε ενισχυθεί τόσο πολύ εσωκομματικά, που να βγούμε και βουλευτές!

    Γουστάρεις;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Και γιατί Αυριανιστή μου να τους χαριστούμε; Μπορούμε να φτιάξουμε και ίσα με πέντε συνιστώσες και να τους πάρουμε τα σώβρακα! Γιατί το Κόκκινο δεν είναι διάσπαση της ΔΕΑ που είναι διάσπαση του... Η ΚΟΕ δεν είναι διάσπαση της Α/συνέχειας που ήταν διάσπαση του ΚΚΕμλ που ήταν διάσπαση της ΟΜΛΕ που ήταν διάσπαση της Αναγέννησης που ήταν διάσπαση της ΕΔΑ που...
    Έχουμε ήδη την ΣΑΣ (Σκόρπια Αριστερή Σύναξη) που μπορεί να γεννήσει σαν κουνέλα εδώ και τώρα άφθονες συνιστώσες. Γουστάρω λέει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Υπάρχει βεβαίως και το ΓΔΟΥΠ (Γιατί Δεν Οργανώνεσαι Υπούλως Πανάθεμά σε;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Θέλετε να βάλετε ενεργό link στο σχόλιό σας; BlogU