Σάββατο 31 Ιουλίου 2010

Ο κακοφορμισμένος εθνικισμός

"Η ελληνική κοινωνία δεν πρόκειται να βγει από την κρίση ασχέτως οικονομικών παραμέτρων- αν δεν καταφέρει να ξεπεράσει τα εθνικιστικά της σύνδρομα. Και σ΄ αυτό το έργο είναι μεγάλη η ευθύνη ενός πνευματικού κόσμου, ο οποίος, κάτι δεκαετίες τώρα, έχει καλλιεργήσει την πολιτισμική υποταγή της ελληνικής κοινωνίας στην ψυχοπαθολογία της «ιδιαιτερότητας» ελληνορθόδοξης ή κομμουνιστικής δεν έχει σημασία, πάντως φοβικής και έτοιμης να εξεγερθεί μπροστά σε όποια πραγματικότητα απειλεί τις αγκυλώσεις της."


του Τάκη Θεοδωρόπουλου*

Είναι απορίας άξιον πώς η μέχρι πρότινος λαλίστατη ελληνορθόδοξη Εκκλησία, τους τελευταίους μήνες έχει περιπέσει σε ένα είδος περιπαθούς σιωπής.

Oι επί παντός του εθνικού απόψεις της έχουν υποχωρήσει σεμνοπρεπώς στο βάθος της σκηνής, σ΄ αυτό το θαμπό φόντο μιας κοινωνίας καταπονημένης που υφίσταται την κρίση αγκομαχώντας, βαρυγκομώντας, ουρλιάζοντας, πλην όμως μη μπορώντας να αρθρώσει δυο κουβέντες γι΄ αυτό που της συμβαίνει. Κοινώς, όσο κι αν φωνάζει, παραμένει άλαλη.

Θα μου πείτε, υπάρχει το Μονόπολι που έπαιξαν ορισμένα επίλεκτα μέλη της πολιτικής τάξης με εκείνον τον επιχειρηματία μοναχό, η κοινώς αποκαλούμενη «υπόθεση Βατοπεδίου». Υπάρχει και το θέμα της τεράστιας περιουσίας της, της φορολόγησής της και, στο βάθος, εκείνο το ζήτημα του διαχωρισμού της από το Κράτος που κάπου το ξεχάσαμε στο ντουλάπι με τα υπόλοιπα άπλυτα. Αλήθεια, πώς είναι δυνατόν να μιλούν όλοι για πλήρη αναδιάρθρωση του κράτους και να μην αναφέρει κανείς το θέμα του διαχωρισμού του από την Εκκλησία;

Ομως το ξέρουμε, το θέμα με την Εκκλησία δεν είναι απλώς πολιτικό ή οικονομικό. Είναι πρωτίστως πολιτισμικό και κοινωνικό. Η ύπαρξή της κουβαλάει αγκυλώσεις αιώνων, ένα εθιμικό δίκαιο σκληρά κοινοτικό, άρα αντιδημοκρατικό, κυρίως όμως υπηρετεί τη διαχείριση μιας ψυχοπαθολογίας που η κρίση τη βοήθησε να απελευθερώσει τα βιαιότερα συμπτώματά της.

Είναι η ψυχοπαθολογία του εθνικισμού, ο ναρκισσισμός της ιδιαιτερότητας, η αφομοίωση της στάσης του αιώνιου θύματος, του κυνηγημένου ήρωα, της αδικημένης μεγαλειότητας που κυριαρχούν στις όποιες κοινωνικές αντιδράσεις, απ΄ τα βυτιοφόρα ώς τους καθηγητές της Μέσης Εκπαίδευσης. Δυστυχώς η ελληνική ορθοδοξία δεν κατάφερε ποτέ να ξεπεράσει τα φοβικά σύνδρομα που της προκαλεί ο σύγχρονος κόσμος, να αναλάβει, με δυο λόγια, την ευθύνη του παρόντος.

Και απ΄ αυτήν την άποψη το μερίδιο της ευθύνης της για τη σημερινή κρίση είναι μεγάλο. Πόσο ευθύνεται η ελληνική ορθοδοξία για τη μετατροπή της παιδείας μας σ΄ αυτό το φορμαλιστικό καύκαλο που καμία σχέση δεν έχει με την καλλιέργεια; Πόσο ευθύνεται, πολιτισμικά, για τον εκφυλισμό ολόκληρου του κρατικού μηχανισμού σε τυπολατρική μηχανή, πλήρως αποκομμένη από την πραγματικότητα; Η επίκληση των βυζαντινών χρυσοβούλων ως τίτλων ιδιοκτησίας νομίζω ότι φτάνει για να μετρήσει το μέγεθος της ευθύνης.

Ο εθνικισμός, βέβαια, στην κρίση που περνάμε μοιάζει με ψυχολογική πανάκεια. Και δεν εννοώ τον ακροδεξιό εθνικισμό που κραδαίνουν, ως φάντασμα, μπροστά στα πανικόβλητα μάτια μας οι αμετανόητοι προοδευτικοί και οι αλάθητες εκτιμήσεις τους που πέφτουν πάντα έξω. Εννοώ αυτόν τον εις βάθος εθνικισμό που δεν έχει απαραιτήτως σχέση με την ιδέα του Εθνους, έτσι όπως τον όρισε διαυγέστατα ο Τζορτζ Οργουελ: «Μπορεί να συνδεθεί με μια εκκλησία, ή μια τάξη, ή μπορεί να λειτουργήσει εντελώς αρνητικά, εναντίον του ενός ή του άλλου χωρίς να του χρειάζεται κάτι θετικό στο οποίο να εκφράζει τη νομιμοφροσύνη του».

Λες και είχε στο μυαλό του τη χώρα αυτή όπου, εν έτει 2010, το Κομμουνιστικό Κόμμα εξακολουθεί να ανεμίζει σημαίες με σφυροδρέπανα και να διεκδικεί την υστεροφημία του θλιβερού τυράννου Ιωσήφ Στάλιν- για να μην πούμε για τη νοσταλγία που τους διακατέχει για το Τείχος του Βερολίνου. Αξίζει να σημειωθεί πως είναι το μόνο Κ.Κ παγκοσμίως, με μόνη εξαίρεση τη Βόρειο Κορέα υποθέτω, που δεν έχει παραδεχθεί ούτε ένα λάθος στην ιστορία του.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί πως, εδώ και μερικές δεκαετίες, δεν έχει αρθρώσει ούτε μία θετική πρόταση και ότι αντλεί όλο του το αγωνιστικό σφρίγος από την άρνησή του και την εμμονή του στην ανυπακοή. Για όλα φταίνε κάποιοι άλλοι, οι Αμερικανοί, οι Ευρωπαίοι και οι ντόπιοι υπηρέτες τους κατά προτίμηση- οι Εβραίοι, οι παπικοί και οι ουνίτες για το λεξιλόγιο του ελληνορθόδοξου εθνικισμού. Βλέπετε με τι ευκολία ο εθνικιστικός νταλκάς διατρέχει τις πολιτικές αποστάσεις;

Η ψυχοπαθολογία της «ιδιαιτερότητας»

Έχοντας ηττηθεί στρατιωτικά και πολιτικά, έχοντας αποκλεισθεί ιδεολογικά από τον σύγχρονο κόσμο, το ΚΚΕ μετέτρεψε την αποτυχία σε απόλυτο κοινωνικό πρότυπο, και την επιτυχία σε οποιονδήποτε τομέα σε ένα είδος ύποπτης δραστηριότητας με σκοτεινά κίνητρα και ακόμη σκοτεινότερους στόχους.
Σήμερα βέβαια, που οι επιτυχίες των προηγούμενων ετών σωριάζουν πάνω στα κεφάλια μας τα μπάζα τους, το ΚΚΕ μπορεί να αισθάνεται ότι δικαιούται να εισπράξει την υπεραξία των ερειπίων.
Έχει συμμάχους κοινωνικούς και πολιτισμικούς, ασχέτως πολιτικής ένταξης και τοποθέτησης του καθενός.
Έχει καταρχάς με το μέρος του έναν κρατικό μηχανισμό, ο οποίος, σε πείσμα των αποφάσεων της όποιας πολιτικής ηγεσίας, κάνει ό,τι περνάει από το χέρι του προκειμένου να αποτύχουν μεταρρυθμίσεις που συνεπάγονται τον περιορισμό της αυθαίρετης λειτουργίας του.

Η ελληνική κοινωνία δεν πρόκειται να βγει από την κρίση ασχέτως οικονομικών παραμέτρων- αν δεν καταφέρει να ξεπεράσει τα εθνικιστικά της σύνδρομα. Και σ΄ αυτό το έργο είναι μεγάλη η ευθύνη ενός πνευματικού κόσμου, ο οποίος, κάτι δεκαετίες τώρα, έχει καλλιεργήσει την πολιτισμική υποταγή της ελληνικής κοινωνίας στην ψυχοπαθολογία της «ιδιαιτερότητας» ελληνορθόδοξης ή κομμουνιστικής δεν έχει σημασία, πάντως φοβικής και έτοιμης να εξεγερθεί μπροστά σε όποια πραγματικότητα απειλεί τις αγκυλώσεις της.


*ΤΑ ΝΕΑ, 31/7/10

16 σχόλια:

  1. ΖΗΤΩ ΤΟ ΔΝΤ,ΚΑΤΩ Ο ΛΑΪΚΙΣΜΟΣ,ΖΗΤΩ Η "ΚΕΝΤΡΟΑΡΙΣΤΕΡΑ" ΤΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ..
    ΠΑΝΤΑ ΤΕΤΟΙΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΛΑΜΠΡΑΚΙΣΤΑΝ...
    Π.ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλημέρα Νοσφεράτε,
    όπως βλέπεις κι από το ανωτέρω σχόλιο έχουμε πολλή δουλειά εμείς του ...λαμπρακιστάν(!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το να ανφέρει κάποιος τον εθνικισμό και να μην κάνει καν νύξη για τον περίγυρο του προέδρου της Ν.Δ. ( π.χ. από το δίκτυο 21 ) είναι μια έλλειψη.
    Ακόμη , λίγο παλιότερα, το 1992 ήταν το ΚΚΕ και ομάδες της αριστεράς ( ΣΕΚ, Δίκτυο, ΑΚΟΑ, η ομάδα του Πολίτη κ.λ.π. ) οι μόνοι που δεν συμμετείχαν στα φοβερά συλλαλητήρια για το Μακεδονικό με τον Ανθιμο κ.λ.π. Δυστυχώς κι η τότε ηγεσία του ΣΥΝ συμμετείχε, όσο κι αν δεν μας αρέσει. Εγινε στο όνομα του ανοίγματος στην κοινωνία, στις μάζες. Αυτό βαρύνει και Αριστερό Ρεύμα κι ανανεωτικούς . Να θυμίσω το επεισόδιο με τον τραυματισμό του ΘΕΩΝΆ στη Θεσσαλονίκη, την καταδίκη μελών του Δικτύου για περιεχόμενο αφίσσας με εμφυλιοπολεμικά άρθρα του Π.Κ. κ.λ.π. Γενικά στο Μακεδονικό η θέση της Αριστεράς, πολλά μπορεί να είναι , εθνικιστική όχι. Υπενθυμίζω και την θέση της για μείωση των στρατιωτικών δαπανών κ.λ.π.
    Αυτά για όψιμους αντιεθνικιστές.
    Φιλικά
    Δ.Υ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εγώ πάλι δεν καταλαβαίνω με ποια έννοια χρησιμοποιείται ο «εθνικισμός» στο άρθρο. Μου θυμίζει την επίκληση του «φασισμού» για οτιδήποτε αυταρχικό, και σίγουρα η σύγχυση των εννοιών δεν βοηθάει το δημόσιο διάλογο.

    Επίσης δεν καταλαβαίνω γιατί είναι εθνικιστικό να αναφερόμαστε στις ιδιαιτερότητές μας, λες και είμαστε κι εμείς Γότθοι ή Φράγκοι. Οι Εβραίοι έχουν καταφέρει, με την ανάδειξη και τη διαρκή μελέτη της ιδιαίτερης ταυτότητάς τους, να δημιουργήσουν μεγάλο διεθνές ενδιαφέρον για τον πολιτισμό τους, να διατηρήσουν τη συνοχή της διασποράς τους, να φτιάξουν ένα σύγχρονο κράτος που δεν μαϊμουδίζει τα πρότυπα της Δύσης και έτσι έχει καταφέρει να βρεθεί μπροστά από τις περισσότερες αναπτυγμένες χώρες σε πολλούς τομείς των επιστημών και της τεχνολογίας.

    Επί το οικονομικότερον, η υπέρβαση της κρίσης απαιτεί να αξιοποιήσουμε κάποιες ιδιαιτερότητες της ελληνικής οικονομικής οργάνωσης - διότι Γερμανία δε θα γίνουμε ποτέ. Παραπέμπω στις συζητήσεις που είχαν γίνει εδώ για τους μικρομεσαίους (αν και το θέμα θέλει πολλή ακόμα συζήτηση).

    Το ζητούμενο, λοιπόν, δεν είναι να πάψουμε να απαρνηθούμε όσα στοιχεία της ταυτότητάς μας δεν θυμίζουν το δυτικό πρότυπο, αλλά αντιθέτως να μην εκχωρήσουμε την ανάδειξη της «ελληνικής ιδιαιτερότητας» στις δυνάμεις της καθυστέρησης, στους ψευδεπίγραφους υπερασπιστές του ελληνικού πολιτισμού, όπως αυτούς που, όντως, συσπειρώνονται γύρω από τον πρόεδρο της ΝΔ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πολυδώτη,
    Από όσο αντιλαμβάνομαι ο αρθρογράφος επικεντρώνει στο γεγονός πως με πρόσχημα την ιδιαιτερότητα μας θεωρούμε πως για όλα μας φταίνε οι άλλοι. Δηλαδή εκμεταλλευόμαστε αυτή μας την ιδιαιτερότητα όχι ως ένα εφαλτήριο όπως πολύ σωστά αναφέρεις αλλά ως ένα άλλοθι. Αυτό φυσικά βολεύει το κυρίαρχο σύστημα της διαφθοράς, της πελατειακής λογικής και του παλαιοκομματισμού.

    Δυ, Σωστά γράφεις τότε το ΚΚΕ είχε μια σωστή και συνεπή θέση για το μακεδονικό. όμως συν το χρόνο θα διαπιστώσεις την μετατώπιση του σε έναν λαϊκίστικο εθνικισμό με αριστερά και «πατριωτικά» χαρακτηριστικά. Κύριος εκπρόσωπος αυτής της πολιτικής είναι η Λιάνα Κανέλη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ο αρθρογραφος επιχειρει μια τεχνητη συγχιση χρησιμοποιωντας εναν αρνητικα φορτισμενο ορο (εθνικισμος) για να χαρακτηρισει έναν αρνητισμο που εχει το ΚΚΕ, χρησιμοποιωντας το ''σωσιβιο'' Οργουελ. Μα με αυτο το εξυπνο παιχνιδι πολιτικης επικοινωνιας, μπορει ο καθένας να αποδιδει οποιο χαρακτηρισμο θελει στον αλλο.
    Τωρα οτι για το ΚΚΕ φταινε παπικοι, ουνιτες και γενικως Αμερικανοι κλπ., τι ναπει κανεις.

    Οτι το ΚΚΕ ειναι ΚΑΙ συνεχεια (και ασυνεχεια) μιας ορθοδοξης παιδειας, αυτο να αξιολογηθει -και ως ενα βαθμο ο αποκλεισμος του ως το ΄70 απο την πολιτικη ζωη θα γεννουσε αγιοποιησεις και στρεβλωσεις, αλλα νομιζω για τα προβληματα του συγχρονου κρατους καλυτερα να κοιταξουμε προς την πλευρα του ΠΑΣΟΚ, την κεντρικοτητα του φαινομενου ΠΑΣΟΚ στην πολιτικη ζωη, του ρολου του ως εκφρασης μιας σιωπηρης συμμαχίας μικροαστων και κρατικοδιαιτων καθυστερημενων ολιγοπωλιων.
    Δ.Β.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. RADICAL συμφωνώ κι επαυξάνω για αυτά που λές για την εξέλιξη του ΚΚΕ. Αν δείς και τις θέσεις του , τις πρόσφατες , για τις μειονότητες στην Ελλάδα θα εκπλαγείς.
    Απλά ήθελα να πώ ότι, όσον αφορά τον εθνικισμό, άλλα κόμματα είναι πολύ πιο εθνικιστικά από αυτό και κανείς δε αναφέρει τίποτα στα μεγάλα ΜΜΕ για αυτό, π.χ. ποιός σοβαρός δημοσιογράφος έχει γράψει σε κάποια μεγάλη εφημερίδα, έχει πεί σε κάποιο μεγάλο κανάλι κάτι επικριτικό για το ΛΑΟΣ;
    Αν συγκρίνεις το τι έχει λεχθεί, γραφεί για το ΛΑΟΣ και την Αριστερά στα μεγάλα ΜΜΕ, θα φρίξεις.
    Ακόμη ήθελα να θυμίσω την εσφαλμένη στάση και θέση του κόμματος μας ( πρώην η νυν ) στο συγκεκριμένο ζήτημα ( το Μακεδονικό ) τότε το 1992 ( κι αυτό αφορά τα περισσότερα τότε στελέχη του ).
    Τέλος δεν πιστεύω ότι το ΚΚΕ, η Αριστερά γενικώτερα, φέρει τόσο μεγάλο μερίδιο ευθύνης για την τωρινή κατάσταση της χώρας.
    Τα γράφει αυτά κάποιος , που ποτέ δεν ψήφισε ΚΚΕ ( η παρατάξεις του ) σε οποιοδήποτε χώρο.
    Φιλικά
    Δ.Υ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Δυ,
    Συμφω΄νώ μαζί σου. Για το λαος και την ακροδεξιά και τον εθνικισμό ρίξε μια ματιά στο
    http://www.iospress.gr
    υπάρχει πλούσιο και αποκαλυπτικό υλικό.
    Η αριστερά οφείλει να ξεχωρίζει τον εθνικισμό απο αυτό που είναι η αγάπη στον τόπο που ζει κάποιος με την πολιτιστική του κληρονομιά. Και αυτή είναι η ιδιαιτερότητα του κάθε λαού που μπορεί να φέρνει πιο κοντά τους ανθρώπους. Αυτά δεν μπορούν να παραγνωρίζονται στο όνομα ενός υποτιθέμενου διεθνισμού. ένα τέτοιο παράδειγμα ήταν ένα άρθρο του νάσου Θεοδωρίδη που χαρακτήρισε τον ελληνοιταλικό πόλεμο ως ένα μεγάλο σφαγείο όπου είχαμε και εμείς συμμετοχή. αυτά έχει ο δογματισμός και από τις δύο όψεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Και σε αυτό συμφωνούμε radical. Η κριτική στον δικό μας εθνικισμό δεν πρέπει να φθάνει στην αποδοχή του εθνικισμού των άλλων λαών, των γειτονικών συγκεκριμένα. Τα άρθρα και τα βιβλία των Ιών μου είναι γνωστά και πολύ αγαπητά , αν όχι όλα, τα περισσότερα.
    Δ.Υ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Νομίζω ότι το άρθρο διαπραγματεύεται το ΚΚΕ με πολύ λάθος και τελικά αντιφατικό τρόπο .Αν το ΚΚΕ είναι αποκλεισμένο ηττημένο τότε πως είναι το ισχυρότερο ΚΚ στην Ευρώπη εδώ και 20 χρόνια ; Μέρες που είναι δεν έχει και νόημα για μια θεωρητικολογία.

    Το βασικό λάθος είναι ότι ο συντάκτης (όπως και πολλοί) δεν αντιλαμβάνεται τον συμβολικό τελετουργικό χαρακτήρα της πολιτικής. Το ΚΚΕ είναι ισχυρό γιατί κανένας τελικά δεν λαμβάνει στην ουσία αυτά που λέει, όπως κανένας δεν ψηφίζει κυβέρνηση πιστεύοντας ότι υπόσχεται.

    Η πολιτική είναι «θέατρο» με ρόλους και δεν είναι τεχνική διεκπεραίωση. Γι αυτό και τελικά επιβραβεύονται παράλογες, συναισθηματικές προσεγγίσεις. Τι ήταν ο Καρατζαφέρης στο Tele City; ‘Ένας γραφικός περιθωριακού καναλιού που σε τρία χρόνια γίνεται ρυθμιστής.

    Τέλος πάντων βαριά πράγματα καλοκαιριάτικά και αυγουστιάτικα

    Υπομονή σε όσους παρέμεινα ακόμη εντός!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Πραγματι , ο Θεοδωροπουλος δεν ειναι η πρωτη φορα ,που προκειμενου να επαυξησει και ν' αποδωσει στον εαυτο του την μοναδικοτητα του διανοουμενου , μπερδευει καταστασεις και εννοιες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Εγώ πάλι lls ποτέ μου δεν μπόρεσα να βρω διαφορά ανάμεσα στην θρησκεία και την μη φιλελεύθερη πολιτική, δεξιά και αριστερή. Με αυτήν την έννοια καταλαβαίνω την ισχύ του ΚΚΕ με τους ίδιους όρους που κατανοώ την ισχύ της ορθόδοξης εκκλησίας στην Ελλάδα - κι έτσι συμφωνώ με τον αρθρογράφο (για τον οποίο δεν γνωρίζω άλλα στοιχεία ούτε με ενδιαφέρουν, τα άρθρα τα βλέπω σαν ασκήσεις λογικής).
    Ανήκα πάντα σε πολιτικές και θρησκευτικές μειοψηφίες κι έτσι δεν νοιώθω ιδιαίτερο άγχος από την επίδειξη δύναμης του ΚΚΕ ή της "επικρατούσας" θρησκείας. Το ότι η αριστερά στην Ελλάδα υποφέρει από έλλειψη νοημοσύνης δεν είναι κατά την γνώμη μου αριστερό φαινόμενο αλλά μάλλον ελληνικό φαινόμενο, δηλαδή εθνικιστικός αναδελφισμός ή σημάδι πολιτιστικής υπανάπτυξης της κοινωνίας μας. Κι εδώ λείπει ο διαφωτισμός, η ανάπτυξη εθνικής αστικής τάξης. Τα σημάδια της εξάρτησης είναι έντονα κι ο αριστερός φιλελευθερισμός σχεδόν ανύπαρκτος απέναντι σε μια βαθιά υστέρηση οποιασδήποτε σύνθεσης - μια κοινωνία που δεν αντέχει να κοιταχτεί στον καθρέφτη και καθημερινά καταγίνεται σε ανάλυση των άπειρων εχθρών της.

    Που θα πάει όμως, στο τέλος θα πάμε διακοπές...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Γιώργο
    Για να απλοποιήσουμε τα πραγματα,το ζήτημα είναι το εξής.
    Αν το ΚΚΕ είναι "θρησκόληπτο" , τότε γιατί μονίμως είναι ισχυρώτερο από οποια άλλη νοήμωνα αριστερά;;;
    Η απάντηση (ταπεινή γνώμη μου με δικαίωμα αίρεσης) είναι ότι έτσι και αλλιώς μια μεγάλη επιλογή (δεξιά αριστερά) είναι σχεδόν μη ορθολογική επιλογή. Είναι επιλογή ¨ομάδας" ,"θρησκείας" .
    Άρα εντός μιας έτσι και αλλιώς συμβολικής επιλογής , οι διαφορές είναι δευτερεύουσες.
    Το αντίστροφο λάθος κάνουν οι δογματικοί της αριστεράς,που κατηγορουν την έλλογη αριστερά ως μη "αριστερά". Μά είδαμε και τόσα χρόνια τα ποσοστά της μεταρρυθμιστικής αριστεράς... Όλοι οι ψήφοι της δεξιάς πηγαν στην αριστερά.....
    Με την έννοια αυτή δεν ασπάζομαι καθόλου τις θεωρίες της "τελικής ανάλυσης".πχ
    Το ΚΚΕ είναι σε τελευταία ανάλυση αντιδραστικό θρησκοληπτικό
    Η ΔΑ είναι σε τελευταία "ανάλυση" δεξιά κλπ κλπ
    Όλα είναι τόσο πολύπλοκα,και το άρθρο φάνηκε ίσως της πεπατημένης.
    Καλές διακοπές όπου και όσο να τις κάνουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. "Αν το ΚΚΕ είναι "θρησκόληπτο" , τότε γιατί μονίμως είναι ισχυρώτερο από οποια άλλη νοήμωνα αριστερά;;;"
    Ίσως γιατί το θρησκεύεσαι στην πολιτική είναι ισχυρότερο -στο ελληνικό βασίλειο- του διαλέγεσαι στην πολιτική; Ίσως...
    Δεν θέλω να σε βασανίσω άλλο - αρκετά βασανίζομαι και μόνος μου με αυτό το ερώτημα μια ζωή.
    Καλημέρα.

    Αντεύχομαι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Lls,
    Είναι πιο εύκολη η πίστη απο την διαρκή αναζήτηση. Με την πίστη βρίσκεται ή πλειοψηφία όμως αυτοί που αναζητούν γράφουν την ιστορία ως μειοψηφία. Τα παραδείγματα άπειρα και στην αριστερά. Αν και το κκε (κυρίαρχο και πλειοψηφικό ρεύμα) σε αυτή ωστόσο δεν δικαιώθηκε ιδεολογικά, αλλά τελικά και απο την εξέλιξη των πραγμάτων. Ακριβώς επειδή χάθηκε η αναζήτηση στην σκέψη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Θέλετε να βάλετε ενεργό link στο σχόλιό σας; BlogU