Παρασκευή, 17 Σεπτεμβρίου 2010

Για μια καινούργια αριστερά ( και τα εμπόδια)


της Σώτης Τριανταφύλλου*

Είναι λιγοστοί οι πολίτες που προσβλέπουν σε μια καινούργια, δημοκρατική αριστερά - οι περισσότεροι “αριστεροί” στην Ελλάδα επηρεάζονται από τα κοινοβουλευτικά και εξωκοινοβουλευτικά κομουνιστικά κόμματα, από ένα είδος πρωτόγονου μαρξισμού που φύεται στην Ελλάδα μαζί με τη φαιδρά πορτοκαλέα.
Οι περισσότεροι αυτοαποκαλούμενοι «αριστεροί» εμφορούνται από ταξικό μίσος, από υπεραπλουστευμένες ιδέες για το Καλό και το Κακό.
Στη μεγάλη τους πλειοψηφία, καθώς οι «αριστεροί» είναι απολύτως αστοιχείωτοι (όπως και οι περισσότεροι «δεξιοί»), επαναλαμβάνουν εδάφια των ιερών τους γραφών, συνθήματα και κοινοτοπίες - μια γλώσσα και μια ιδεολογία προσκολλημένες σ’ ένα παρελθόν που ταυτίζεται με την ελληνική τραγωδία και την τραγωδία της διεθνούς επανάστασης.

Aν χρειαζόμαστε μια καινούργια κοινωνική αριστερά που να πρεσβεύει επαναστατικές μεταρρυθμίσεις και δικαιοσύνη για όλους, χρειαζόμαστε ριζικές αλλαγές νοοτροπίας:
αναθεώρηση της ελληνικής ιστορίας και της αριστεράς (με και χωρίς εισαγωγικά) καθώς και αναθεώρηση της αντίληψης του παρόντος.
Με τα υλικά του αναρχοκομουνισμού και του σταλινισμού, η χώρα αυτή, και οποιαδήποτε άλλη χώρα, ακινητοποιείται σ’ ένα μίζερο αδιέξοδο.

Ποιες είναι, νομίζω, οι προκλήσεις για μια καινούργια αριστερά:
1) η οριστική ρήξη με τις αρχές και την ιστορία του ΚΚΕ (κάτι που, π.χ., δεν έκαναν ο Συνασπισμός και ο ΣΥΡΙΖΑ)
2) η μελέτη και ανασύνθεση της ελληνικής ιστορίας με αντικειμενικά κριτήρια, απαλλαγμένα από τη μαρτυρική ψυχολογία που έχει διαστρεβλώσει τα ιστορικά γεγονότα και έχει δημιουργήσει καταστροφικές μυθολογίες
3) η επανεξέταση των σύγχρονων ζητημάτων όπως η παγκοσμιοποίηση, η «αριστερή» τρομοκρατία, ο «αριστερός» εθνικισμός, ο συντηρητισμός, ο έξαλλος αντιαμερικανισμός και αντιδυτισμός
4) η εκπόνηση ενός πολιτικού προγράμματος που να σχηματίζει, νοερά, μια ευρεία δημοκρατία, κοσμική, εξίσου αντικομουνιστική και αντι-νεοφιλελεύθερη - σε ίση απόσταση από τον κρατισμό και από το laissez-faire.

Ας επανεκτιμήσουμε την πρόσφατη ιστορία μας, το οθωμανικό κοινωνικό μας μοντέλο, τις σχέσεις μας με την Ευρωπαϊκή Ένωση, με την Ανατολή, με τη Δύση...
Τι ζητάμε επιτέλους; Να συνεχίσουμε να ζούμε όπως ζούμε; Στη φραπεδούπολη, ξεφαντώνοντας με τσιφτετέλια στα σκυλάδικα; Θέλουμε να είμαστε γελοίοι Ελληνάρες;
Σε αυτά τα τόσο απλά και σύνθετα ζητηματάκια πρέπει να απαντήσει η αριστερά του 21ου αιώνα.

Μεταξύ άλλων, είναι απαραίτητη η επιστροφή στη γη –κάτι σχετικά εύκολο μιας και πολλοί αστικοποιημένοι Έλληνες διατηρούν αγροτικές ρίζες- η εκβιομηχάνιση με περιβαλλοντικά κριτήρια, η ανάπτυξη ενός μοντέρνου συστήματος παραγωγής, η ευνομία.
Τι πρέπει να κάνουμε: αποστρατιωτικοποίηση, χωρισμό εκκλησίας από το κράτος, εθνικοποίηση και αξιοποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας, μεταρρύθμιση της παιδείας, ενθάρρυνση του εργασιακού ήθους (στην παιδεία και γενικότερα), μεταναστευτική πολιτική, αριστερή και όχι δεξιά στροφή στην οικονομία.

Σε όλη μας την ιστορία ήμασταν ζητιάνοι και οσφυοκάμπτες.
Κατασκευάσαμε αναξιόπιστο κράτος, αναδείξαμε διεφθαρμένους πολιτικούς, ξεπουλημένους στις λεγόμενες μεγάλες δυνάμεις (Βρετανία, ΝΑΤΟ, Σοβιετία).
Τι έχει λοιπόν μπροστά της η καινούργια αριστερά: νεοπλουτισμό, οθωμανικά ήθη, κομουνιστικό φανατισμό, οκνηρία, αμάθεια, ψυχωσική ψευτοεπαναστατικότητα.
Επομένως, το στοίχημα δεν είναι εύκολο - παραμένει όμως μια ευκαιρία. Αν η ευκαιρία ευοδωθεί, παρότι είμαι απολύτως και βαθιά άθεη, θ’ ανάψω λαμπάδα.



*πηγή: ananeotiki.gr

29 σχόλια:

  1. Να ένα σύνθημα ενός αστοιχείωτου αριστερου οπισθοδρομικού.
    Την κρίση να πληρώσει η πλουτοκρατία!
    Όσοι συμφωνούν είναι αριστεροί.
    Για τους άλλους δεν ξέρω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ γενικό βρε Στέλιο...κάντο λίγο πιο στενό να δούμε ποιοι είναι οι αριστεροί! Σ' αυτό συμφωνώ μέχρι και εγώ ο ...δεξιός. Να λέγαμε ας πούμε ότι η πλουτοκρατία θα πληρώσει χάνοντας την πελατειακή σχέση με το κράτος, χάνοντας τις προμήθειες από το σταμάτημα των εξοπλισμών, δημεύοντας την εκκλησιαστική περιουσία, επιστρέφοντας με φόρους τα αδικαιολόγητα του πόθεν έσχες, αναγκάζοντας τις τράπεζες να στηρίξουν με ρίσκο τους μικρομεσαίους, κόβοντας τον κ... σε όσους ελεγκτές του δημοσίου τα άρπαξαν τρεις δεκαετίες τώρα με απόλυση και κατάσχεση της παράνομης περιουσίας τους, κόβοντας την χρηματοδότηση των κομμάτων και των παπάδων, ελευθερώνοντας αληθινά τον ανταγωνισμό από τα καρτέλ και τα μονοπώλια/συντεχνίες, εισπράττοντας έστω με κατασχέσεις τώρα όσους φοροδιέφευγαν με τις ευλογίες του οθωμανικού κράτους τόσα χρόνια κλπ κλπ
    Λέω δηλαδή μήπως η αριστερά είναι κάτι το συγκεκριμένο κι όχι μια ακατάσχετη γενικολογία;
    Λέω... και αναρωτιέμαι:
    εσείς όλοι οι "επαναστάτες" τι πρόβλημα έχετε με το συγκεκριμένο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Γιώργο, πιστεύω πως, την κρίση να πληρώσει η πλουτοκρατία, τα λέει όλα!
    Πολλοί όμως δήθεν αριστεροί αν δεν θλελουν να ζημώσουν πέντε μέρες κοσκινίζουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Βρε Στέλιο, τα λέει όλα και τίποτα! ΠΩΣ είναι το ερώτημα.
    Εκτός κι αν πρόκειται για κάποια κωδικοποιημένη προσευχή στον Ύψιστο...

    ΠΩΣ ΛΟΙΠΟΝ;
    Με ποια μέθοδο, αιτήματα, αγώνες; Που να εστιάσουμε, τι να ιεραρχήσουμε, τι εναλλακτικές έχουμε για να πετύχουμε τον σκοπό μας;

    Εντάξει, διαδηλώσεις κάναμε και θα ξανακάνουμε. Τι άλλο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλησπέρα. Το κείμενο αυτό , κατά την ταπεινή μου γνώμη, είναι γεμάτο γενικολογίες, π.χ. μεταρρύθμιση στην παιδεία, μεταναστευτική πολιτική; κάτι πιο συγκεκριμένο;
    Ακόμη νομίζω ότι αυτά που περιγράφει θα μπορούσε κάλλιστα να τα εφαρμόσει ένα ευαίσθητο , έξυπνο αν θέλετε , σοσιαλιστικό κόμμα.
    Επίσης στερείται οποιασδήποτε διεθνούς αναφοράς π.χ. ένα παράδειγμα κάποιο κόμμα, κάποιο κίνημα στην Ευρώπη , στον κόσμο γενικώτερα.
    Η πλήρης απαξίωση των πάντων στη σημερινή ( κι όχι μόνο ) Ελλάδα δεν ευσταθεί νομίζω. π.χ. όχι δεν ήταν πάντα οι Ελληνες οσφυοκάμπτες και ζητιάνοι. Τέτοιες απόψεις , πέρα από λάθος είναι και φοβερά μηδενιστικές.
    Γενικά πιστεύώ ότι η λύση δεν είναι η απομάκρυνση , η ρήξη με την κομμουνιστική παράδοση αλλά η κριτική σχέση μαζί της.
    Τέλος με εκνευρίζουν οι πνευματικοί άνθρωποι , που βλέπουν παντού γύρω τους μόνο άγνοια και θεωρούν μόνο τους εαυτούς τους σοφούς.
    Δ.Υ.
    Υ.Γ. Αλλο πράγμα ο αναρχοκομμουνισμός κι άλλο τα μπάχαλα στα Εξάρχεια και αλλού. Καμμία σχέση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Η Τριανταφύλου απέναντι στην συνολική ιστορική διαδρομή του ΚΚε είναι απαξιωτική και εμπαθής και αναπαράγει τον δογματισμό που επικρίνει. Ως πνευματικός άνθρωπος θα πρέπει να γνωρίζει πως τα καλύτερα διδάγματα τα αντλούμε γνωρίζοντας το παρελθόν μας και όχι αρνούμενοι την ιστορική μας μνήμη για να είμαστε αρεστοί στο σήμερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δεν νομίζω radical ότι η Σώτη προσπαθεί να είναι αρεστή στο σήμερα.
    Τις απόψεις της που είναι και δικές μου, με μικρές διαφοροποιήσεις στους χαρακτηρισμούς, ενδεχομένως διαφορετικής ανάλυσης της εποχής μας, τις έλεγε και πρίν την ΔΑ.
    Διαφωνώ μαζί της στο μέτρο και εκεί που χρησιμοποιεί την ιδεολογία για να χαρακτηρίζει. Σ'αυτό συμφωνώ με τον Μάρξ που έλεγε ότι η καταφυγή στην ιδεολογία είναι το χαρακτηριστικό των συντηρητικών.
    Για παράδειγμα ο όρος "αντικομουνιστική" που χρησιμοποιεί μοιάζει να είναι στείρα ιδεολογικός χαρακτηρισμός.
    Στο ίδιο συμπέρασμα οδηγούμε και γώ, αλλά όχι ιδεολογικά, αλλά μετά από ανάλυση για την ανυπαρξία πιά του υποκειμένου του κομμουνισμού -του προλεταριάτου- και έτσι η επίκληση του κομμουνισμού από τους αριστερούς, είναι ανάλογη με το να ζητάς την λευτεριά των χριστιανών, επειδή την εποχή των διωφμών τους ήταν προοδευτικό αίτημα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί πρέπει να ανακατεύουμε τα πράγματα.
    Σωστές παρατηρήσεις (ήδη γνωστές για το χώρο μας χάνουν το νοημά τους όταν ανακατεύονται με χαρακτηρισμούς για έναν λαό ως "αστοιχείωτοι οσφυοκάμπτες ζητιάνοι κλπ". Θα είναι άδικος όποιος την χαρακτηρίσει ως αστοιχείωτη; Εκτός και αν πρέπει να εκλάβει το κείμενο ως λογοτεχνία και να ψάξει για άλλα νοήματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Η κα Τριανταφύλλου λεει καποια σωστα πραγματα, ομως μεσα σε εναν ωκεανο αφορισμων.
    Θετικο ειναι να δουν οι αριστεροι την ιστορια περα απο μια μαρτυρικη ψυχολογια, που οντως αναπτυχθηκε, ισως εγινε και πολιτικο μαρκετινγκ απο το ΚΚΕ. Μιλαμε ομως για ενα καθεστως διωγμων και σε συνδυασμο με την εντονη ορθοδοξη ιδεολογικη διαπαιδαγωγηση τα πραματα δεν θα μπορουσαν να ειναι και πολυ διαφορετικα. Τελικα η ιστορια πηρε τους δρομους που πηρε γιατι δεν μπορεσε να παρει αλλους.Και ειναι ευκολο σημερα σχεδον εξωιστορικα, δηλαδη μεταφυσικα να θελουμε να κρινουμε καταστασεις που δεν τις ζησαμε.
    Ομως το:''Τι ζητάμε επιτέλους; Να συνεχίσουμε να ζούμε όπως ζούμε; Στη φραπεδούπολη, ξεφαντώνοντας με τσιφτετέλια στα σκυλάδικα; Θέλουμε να είμαστε γελοίοι Ελληνάρες;'' που κολλαει? Ποτε οι αριστεροι εστω και υπορρητα στηριξαν τετοιες καταστασεις? Μεχρι που θα φτασει το μαστιγωμα και το αυτομαστιγωμα του συνολου της ελληνικης Αριστερας που οσο προβληματικη ειναι απο τις ελαχιστες εναπομενουσες της Ευρωπης?
    Ή το:''Σε όλη μας την ιστορία ήμασταν ζητιάνοι και οσφυοκάμπτες.'' Ξεχναει η κα Τριανταφυλλου το ΕΑΜ του επαρατου ΚΚΕ.(αληθεια εχει καποια αντιστοιχα παραδειγματα ανιδιοτελειας και προσφορας της ''καινουριας αριστερας'' να μας παραθεσει?)
    Φιλικα,
    Δ.Β.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Η κ. Τριανταφύλλου, οφείλουμε όλοι να παραδεχτούμε, έχει το θάρρος που λείπει σε πολλούς από μας να βάλει το δάχτυλο στην πληγή.

    Εάν υπερβάλλει έστω και λογοτεχνική αδεία, αν και πιστεύω ότι ό,τι γράφει το εννοεί, δίνει όμως τροφή για σκέψη και ερεθίσματα που δεν μπορούν να αγνοηθούν εύκολα.

    Ο ένας μας θίγεται στον όρο αντικομμουνιστική αριστερά, ο άλλος ότι πάντα είμαστε οσφυοκάμπτες (αλήθεια η ελληνική αριστερά δεν έπαιρνε εντολές από το εξωτερικό - κι αυτό δεν συνέτεινε τα μάλα στο τραγικό λάθος του εμφυλίου από το δοτό όργανό τους Ν.Ζαχαριάδη που ακόμα πληρώνει η κοινωνία μας;), ο τρίτος ότι είμαστε αστοιχείωτοι:
    αν σκεφτεί κανείς ότι η γενίκευση είναι διαπιστωτική πράξη και δεν αφορά καθέναν μας προσωπικά αλλά μια γενικότερη πολιτιστική στάση του νεοέλληνα, ίσως την αποδεχτεί σαν μέσο.
    Άλλωστε πολλοί παλιοί έχουν πει χειρότερα αλλά τα αποδεχόμαστε γιατί δεν είναι πχ η ΣΤ αλλά ο Χρόνης Μίσσιος!

    Έ λοιπόν η ΣΤ , μπορεί κάπου να διαφωνείς κάπου να συμφωνείς αλλά ΛΕΕΙ ΑΛΗΘΕΙΕΣ και αυτό είναι κομμάτι δύσκολο να το καταπιείς...
    Αλλά η αλήθεια είναι τελείως απαραίτητη σε μια καινούργια αριστερά όπως και το ανοιχτό μυαλό - κι όποιος αντέξει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ο καθένας μπορεί να έχει μια άποψη. Η Σ.Τριανταφύλλου, η ΔΑ.

    Η ικανή και αναγκαία συνθήκη, όπως το καταλαβαίνω, για να εκφράσεις υπεύθυνα μια θέση, είναι να τοποθετήσεις τον εαυτό σου μέσα στο σήμερα κι από κει και πέρα να μιλήσεις.

    Τι έκανα; που το έκανα; πως το έκανα; τι πρέπει να κάνω; προς τα που; πως;

    Η ΔΑ ανήκε στο ΣΥΝ και στο ΣΥΡΙΖΑ. Τι δεν πέτυχε εκεί μέσα και έφυγε; τις ευθύνες τις έχουν όλοι οι άλλοι ή έχει και αυτή; Αφού δεν πέτυχε να ανατρέψει πολιτικές γραμμές προς την κατεύθυνση που θεωρούσε σωστή, τι κριτήρια μας δίνει για να πιστέψουμε πως θα το πετύχει πχ με μια συνεργασία στην αυτοδιοίκηση με το έθνος των ελληναράδων που λέει η Σ.Τριανταφύλλου;
    Γιατί να πιστέψω την ΔΑ;

    Μήπως ο πολιτισμικός χαρακτήρας που καταδικάζει η Σ.Τριανταφύλλου και πολλοί άνθρωποι που ανήκουν στη ΔΑ, εκφράζεται και με μια στάση, που λέει πως για όλα φταίνε οι αριστεριστές που δεν μπορούν να σωθούν πια από κανέναν, θα τους αφήσω στο μαγαζάκι τους και θα κοιτάξω να ασχοληθώ με την "πραγματική" κοινωνία;

    Τι με κάνει, εμένα, να πιστέψω πως θα τα καταφέρει (η ΔΑ) ;
    Οι αφορισμοί για την υπόλοιπη "αριστερά";

    Οι συγκεκριμένες προτάσεις από μόνες τους δε λένε τίποτα, νομίζω πως αποτελούν ουδέτερα φορτία που αποκτούν το πρόσημό τους από το υλικό της κοινωνίας.
    Και εκεί έξω, απ'ο,τι μαθαίνω και διαβάζω, κυριαρχεί το λαμόγιο.

    Πως θα τα καταφέρετε; Με διάθεση για δουλειά;

    Σπύρος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. "Οι συγκεκριμένες προτάσεις από μόνες τους δε λένε τίποτα, νομίζω πως αποτελούν ουδέτερα φορτία που αποκτούν το πρόσημό τους από το υλικό της κοινωνίας.
    Και εκεί έξω, απ'ο,τι μαθαίνω και διαβάζω, κυριαρχεί το λαμόγιο.

    Πως θα τα καταφέρετε; Με διάθεση για δουλειά;"

    Σπύρο: δυστυχώς "κι εκεί μέσα" κυριαρχεί το λαμόγιο - ναι, στον ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ εννοώ. Γι αυτό φύγαμε και οι περισσότεροι καθόλου πρόθυμα και με αρκετό σπρώξιμο. Δεν φύγαμε επειδή δεν περνούσαμε τις απόψεις μας αλλά γιατί το περιβάλλον είχε γίνει απόλυτα καταθλιπτικό με τις λαμογιές της παρέας Τσίπρα και των άλλων δέκα συναρχηγών του σύριζα - είναι όπως τρέχεις έξω να πάρεις ανάσα..
    Γι αυτό τίποτα δεν είναι εξασφαλισμένο - ήταν λύση ανάγκης. Και δεν είναι μόνο η διάθεση για δουλειά που χρειαζόμαστε: κυρίως χρειαζόμαστε θάρρος να παραδεχτούμε αυτό που συνέβη στην ελληνική αριστερά, αφότου επέστρεψε στην κουκουέδικη νοοτροπία (δες "αριστερή πλειοψηφία"!! στον ΣΥΝ και δαχτυλίδι Αλαβάνου στον Τσίπρα).
    Σήμερα χρειάζεται πρώτα αξιοπρέπεια, μετά απόψεις, μετά συμμετοχική δημοκρατία, μετά θάρρος και εξωστρέφεια. Δεν ξέρω πόσα από αυτά θα αποκτήσει η ΔΑ αλλά άλλος δρόμος δεν υπάρχει.

    υγ Το πρόσημο στις προτάσεις είναι μια ιδεολογική δικτατορία πάνω στην πραγματικότητα - πρόσεξέ το! Όταν ένας δεξιός δήμαρχος βελτιώνει την ζωή των κατοίκων του που πάει το πρόσημο; Στο "δεξιός" ή στο "βελτιώνει";

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Γιώργο, το πρόσημο και βέβαια πάει στο "βελτιώνει".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Γιώργο,
    Τουλάχιστον από όσα έχω διαβάσει απο πουθενά δεν προκύπτει πως το ΚΚΕ μπήκε στον εμφύλιο με προτροπή της Μόσχας. Κάθε άλλο ο Στάλιν όπως και άλλοι ηγέτες των Κ Κ είχαν συστήσει στον Ζαχαριάδη τον κοινοβουλευτικό δρόμο και την μετριοπάθεια και αυτό ήταν η τραγωδία. Επομένως έχει μεγάλη σημασία το πως αντιλαμβανόμαστε την αλήθεια που μπορεί να μην βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα αλλά σε μύθους και εσφαλμένες παραδοχές. Είναι απόλυτα ορθό να αναθεωρείς απόψεις και ιδέες που αποδείχτηκαν ατελέσφορες, είναι απόλυτο λάθος να αρνείσαι την ιστορική σου μνήμη, να ανερείς ακόμη και θετικά της δράσης σου επειδή στο επέβαλλαν ιδεολογικά αυτοί που κέρδισαν το 1989.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Εγώ νομίζω ότι το κείμενο της Σ.Τ. μπορεί να λέει ορισμένα σωστά πράγματα αλλά είναι πλίνθοι - κέραμοι ατάκτως ειρημένοι. Ο απόλυτος μηδενισμός της για την ιστπρία και δράση του ΚΚΕ αλλά και των κομμουνιστών , καθώς κι η απόλυτη απαξίωση της σημερινής Ελλάδος και των νεολλήνων είναι απαράδεκτη γενίκευση. Αμα το διαβάσει κανείς θα συμπεράνει ότι στα άλλα κράτη η Αριστερά θριαμβεύει και ότι τα ίδια τα αλλα κράτη κι οι πολίτες τους λίγο πολύ περνάν καλά.
    Δεν ξέρω , με το προηγούμενο κείμενο του Μανδραβάλη μπορεί να συμφωνήσει η να διαφωνήσει κανείς αλλά σίγουρα είναι ένα σοβαρό κείμενο , τεκμηριωμένο , με θέσεις και επιχειρήματα. Το παρόν κείμενο δεν μου δίνει αυτή την αίσθηση.
    Δ.Υ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Σίγουρα radical δεν φταίει για όλα η Μόσχα. Αυτή όμως δεν επέβαλε τον Ζαχαριάδη (όπως ο Αλέκος τον Αλέξη...). Άρα το σύνολο της τότε ηγεσίας του ΚΚΕ με την εμπιστοσύνη σε ξένους παράγοντες, θυσίασε την ευκαιρία μιας δημοκρατικής εξόδου από τον πόλεμο όπως πέτυχε η αριστερά σε πολλές χώρες της Ευρώπης με αποτέλεσμα εμφύλιο, κράτος της δεξιάς, καθυστέρηση, υπανάπτυξη, καταπίεση των πιο ταλαντούχων ελλήνων και από τη δεξιά και από το κόμμα, έλευση του ΠΑΣΟΚ ως απελευθερωτή και όσα ακολούθησαν. Κάτι πληρώνουμε - τίποτα δεν είναι τυχαίο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Δηλαδή Γιώργο για τον εμφύλιο ( έστω από το 1946- 47 ) ευθύνεται η Αριστερά βασικά κι όχι οι διώξεις του επίσημου κράτους και των παρακρατικών; Για τα άλλα ευρωπαικά κράτη που λές α) καταρχήν στην Ελλάδα οι συσχτισμοί ήταν , μετά την απελευθέρωση , πολύ περισσότερο υπέρ της Αριστεράς και
    β) υπόψη ότι προ του Παγκοσμίου πολέμου στην Ελλάδα υπήρχε η δικτατορία του Μεταξά που είχε επιβάλλει η άρχουσα τάξη. Δηλαδή θέλω να πώ ότι η αστική τάξη στην Ελλάδα πίστευε πολύ λιγώτερο στη Δημοκρατία απότι σε άλλα κράτη στην Ευρώπη και επίσης ήταν βαθιά αντικομμουνιστική ( όρα το ιδιώνυμο που ψηφίστηκε επί Βενιζέλου)
    Δ.Υ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Κατά την ταπεινή μου γνώμη αν το ΚΚΕ δεν έκανε αποχή από τις εκλογές όλα θα ήταν διαφορετικά σήμερα. Σε αυτήν την απόφαση (αντίστοιχη της πρότασης σήμερα για παύση πληρωμών και έξοδο από την ΟΝΕ) χρεώνω τις μετέπειτα εξελίξεις. Άλλωστε το παρακράτος ήταν δεδομένο και κατά την ίδρυση της ΕΔΑ: κάτι τέτοιο έπρεπε προφανώς να γίνει και το 46 αλλά προτιμήθηκε η "επανάσταση" - αντί της επίπονης δημοκρατικής οδού, με υποσχέσεις στήριξης από το εξωτερικό και όχι με απεύθυνση έστω και με νοθεία στον κυρίαρχο λαό (μήπως επί ΕΔΑ δεν είχαμε βία και νοθεία;).
    Υπάρχει πάντα ο δημοκρατικός δρόμος ξέρεις ΔΥ και όσοι τον αρνούνται βάζουν τον κόσμο να πληρώσει ακριβά τις ανευθυνότητές τους και για πολύ καιρό ακόμα και με την ζωή των καλύτερων παιδιών του (Μπάσης, Πλουμπίδης, Μπελογιάννης και χιλιάδες όχι τόσο γνωστοί αριστεροί αλλά και φιλελεύθεροι που έγιναν άδικα στόχοι των σφαιρών της ανοησίας).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Γιώργο, το ότι η Μόσχα επέβαλλε τον Ζαχαριάδη δεν σημαίνει πως προκάλεσε τον Εμφύλιο. Η ηγεσία του ΚΚΕ οδηγήθηκε σε μία σύγκρουση με προδιαγεραμμένο αποτέλεσμα ώστε να ακυρωθούν τα όσα ορθά περιέγραψες πιο πάνω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Οδηγήθηκε; Για όλη μου τη ζωή θα αμφιβάλλω - απ' όσα έχω διαβάσει και ακούσει από αντάρτες του ΔΣΕ αλλά και εαμίτες που δεν συμμετείχαν στον εμφύλιο, νομίζω ότι την επιδίωξε. Είναι ένα θέμα από αυτά που βάζει η Σώτη προς ιστορική αποκατάσταση - δεν είναι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Ο παραλληλισμός στάσης πληρωμών, εξόδου από την ΟΝΕ με την αποχή του ΚΚΕ από τις εκλογές το 1946 μου φαίνεται παράξενος κι εν πάσει περιπτώσει δεν τον συμμερίζομαι Γιώργο.
    Η συμμετοχή στις εκλογές του 1946 , όταν η λευκή τρομοκρατία είναι στο απόγειό της, όταν δεν υπάρχουν οι στοιχειώδεις προυποθέσεις αντικειμενικότητας και ουδετερότητας του κρατικού μηχανισμού , είναι προβληματική. Προσοχή δεν λέω ότι η επιλογή αυτή ήταν σωστή, απλά λέω ότι εκ των υστέρων είναι εύκολο να πούμε ότι είναι λάθος.
    Τότε οι διωκόμμενοι , πρώην αντάρτες του ΕΛΛΑΣ και μέλη του ΚΚΕ, είχαν γίνει φυγάδες , ζούσαν με το φόβο του θανάτου , ειδικά στην επαρχία. Αυτοί πίεζαν το κόμμα τους να τους υπερασπίσει, να πάρει τα όπλα. Γενικά το ΚΚΕ ήταν σε φοβερή πίεση. Ποιός υποψήφιος του να πάει περιοδεία σε περιοχές που οι παρακρατικές συμμορίες δεν άφηναν ούτε κόκκινο ρουθούνι να πλησιάσει;
    Επαναλαμβάνω ότι δε λέω ότι σωστά δεν συμμετείχε το ΚΚΕ στις εκλογές, απλά εκ των υστέρων και με γνώση των αποτελεσμάτων και της έκβασης του εμφυλίου μπορούμε να πούμε ότι κακώς δεν συμμετείχε.
    Της δολοφονίας των καλύτερων παιδιών του Ελληνικού λαού φυσικός αυτουργός ήταν η δεξιά, το παρακράτος κ.λ.π.
    Η ΕΔΑ συμμετείχε στις εκλογές ορθά, αλλά ως ηττημένη. Αλλη επιλογή δεν είχε, το ΚΚΕ είχε ( η έτσι νόμιζε ).
    Ο δημοκρατικός δρόμος δεν ταυτίζεται υποχρεωτικά με τη μη βία. Θα υπενθυμίσω ότι κι η Γαλλική Επανάσταση ( κι όχι μόνο )υπήρξε βίσιη κι ότι στην Ισπανία η Αριστερά υπερασπίστηκε με τα όπλα την δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση και πολύ ορθώς.
    Θα έλεγα ότι πιο πρόσφατα κι ο Μάης δεν ήταν μη βίαιος. Η επιλογή της βίας ( και ποιάς βίας ) η της μη βίας είναι ένα ακανθώδες ζήτημα , το οποίο δεν έχει λυθεί ακόμα από τα διάφορα κινήματα.
    Τελικά πιστεύω ότι το ΚΚΕ είχε ευθύνη για τον Εμφύλιο πόλεμο , δεν είχε όμως τη βασική , την κύρια ευθύνη.
    Δ.Υ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. ΔΥ μην βασανίζεσαι με κύριες και δεύτερες ευθύνες. Η ΔΑ πχ ευθύνεται για την διάσπαση του ΣΥΝ; Βεβαίως - ήταν απόφασή της να φύγει. Γι αυτό και ο Φώτης Κουβέλης δεν είπε "μας διώχνετε", "εσείς φταίτε που φεύγουμε" κλπ κλπ. Είπε "σεβόμαστε την απόφασή σας να μείνετε με τον ΣΥΡΙΖΑ, σεβαστείτε και την δική μας να μην συμμετέχουμε άλλο".
    Έτσι και το ΚΚΕ: ΈΧΕΙ ΕΥΘΎΝΗ.

    Τώρα έχει και δικαιολογίες τις έχει - και τι μ' αυτό;
    Όταν έχεις ευθύνη και παίζεις με τις ζωές του 25% του πληθυσμού πασχίζεις να γυρίσεις στην νομιμότητα όσο κι αν είναι αυτό επώδυνο - δεν εκθέτεις τον κόσμο σε μια εξέγερση με τα όπλα ενώ έχεις ήδη χάσει την μάχη της Αθήνας. Τυχοδιωκτισμός του κερατά...
    Και ποιός το αποφάσισε;

    Μα ο Νίκος - όπως λέμε ο Αλέκος. Τόσο σοβαρό θέμα αφέθηκε στον εγκάθετο της κομιντέρν - όπως τόσα αφήνονται στον εγκάθετο (άντε διάδοχο) του Αλαβάνου: άσχετο, άεργο και επιδοτούμενο πριν δουλέψει.
    Λυπάμαι αλλά αυτή είναι η ιστορία της αριστεράς μας - αν δεν το παραδεχτούμε χάσαμε. Αν το ψάξουμε λιγάκι έχουμε ελπίδα.

    Οι παλιοί έζησαν τον Στάλιν και τον Ζαχαριάδη - εμείς τον Αλαβάνο και τον Τσίπρα.
    Όταν τελειώσει η κοκορομαχία για την Αττική τα ξαναλέμε - αλλά δεν την ξαναπατάμε με τους επαγγελματίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Τον παραλληλισμό Τσίπρα - Αλαβάνου με Στάλιν και Ζαχαριάδη δεν τον καταλαβαίνω. Τα λάθη , οι αποκλεισμοί κ.λ.π. δεν ισοδυναμούν με εγκλήματα, δολοφονίες κ.λ.π. .
    Υστερα δεν μπορώ να δεχθώ ότι για όλα φταίνε δύο - τρία πρόσωπα, οι κακές ηγεσίες ενώ η αγνή βάση είναι αθώα ως περιστερά. Το ξανάπα: η ιστορία του κομμουνιστικού κινήματος στην χώρα μας κι αλλού έχει και μαύρες και λευκές , λαμπερές σελίδες. Το θέμα είναι να διαλεχτούμε με αυτήν την παράδοση , να την προσαρμόσουμε στην εποχή μας η και να βρούμε καινούργια κοσμοθεωρία, αν χρειάζεται.
    Δ.Υ.
    Υ.Γ. Για την Περιφέρεια Αττικής έχω την άποψη ότι οι χειρότεροι υποψήφιοι είναι εδώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Δυ, τα γεγονότα που ορθά περιγράφεις ήταν αποτέλεσμα της αντιφατικότητας, της ανεπάρκειας και της ταλάντευσης της ηγεσίας του ΚΚε. Απαντώντας και στον Γιώργο αυτή είναι η κύρια ευθύνη του κκε που όταν είχε την μαζική και στρατιωτική υπεροχή δεν είχε συγκεκριμένο στόχο. Ουσιαστικά τα πάντα κρίθηκαν στην συμφωνία του λιβάνου το 1944 και της Βάρκιζας ως επίλογο το 1945. Τα υπόλοιπα ήταν το τελικό ξεκαθάρισμα. Το σωστό ήταν αυτό που δεν ήθελε ο εχθρός. Και αυτός δεν ήθελε η χώρα να μπει σε δημοκρατική πορεία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Radical ειλικρινά δεν έχω κατασταλλάξει σε πολλά πράγματα για τον εμφύλιο, π.χ. τι θα μπορούσε να γίνει αλλοιώς. Οι απαντήσεις δεν είναι εύκολες κι ούτε υπάρχει συμφωνία των ιστορικών σε πολλά θέματα.
    Δεν είμαι φανατικός του τύπου ζήτω ο ΔΣΕ, αθάνατο ΚΚΕ κ.λ.π. αλλά μην φτάσουμε και στο άλλο άκρο ότι για όλα φταίει το ΚΚΕ κι η ηγεσία του κυρίως.
    Για τις συμφωνίες που αναφέρεις και στις δύο το ΚΚΕ υπέγραψε συμφωνίες που δεν αντικατόπτριζαν τους πραγματικούς συσχετισμούς δύναμεις, συμφωνίες βλαπτικές γι αυτό και τους οπαδούς και τους συμμάχους του.
    Τέλος πάντων δεν είναι το θέμα μας , το κυρίως πρόβλημά μας τώρα τα αίτια του εμφυλίου κι ο ίδιος ο εμφύλιος νομίζω.
    Φιλικά
    Δ.Υ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Η Σώτη Τριανταφύλλου εξαρχής θεωρεί τον εαυτό της ότι είναι από κείνους τους λίγους πραγματικούς αριστερούς και όλοι οι υπόλοιποι είναι αυτοαποκαλούμενοι «αριστεροί»που εμφορούνται από ταξικό μίσος και υπεραπλουστευμένες ιδέες, αστοιχείωτοι,επαναλαμβανουν τις ιερές γραφές, συνθήματα και κοινοτοπίες...κλπ, κλπ, κλπ.
    Είναι δογματικό, άθλιο,ναι άθλιο, υπεραπλουστευμένο και εντελώς τραγελαφικό να θεωρείς τον εαυτό σου εκλεκτό...Η Σ.Τ.υποκύπτει στη γοητεία της επονομαζόμενης κουλτουροφιλισταίας τάξης που κρίνει τα πάντα....
    Δικαίωμά της...το κακό είναι ότι έχει και οπαδούς όπως το Γιώργο...που συγκρίνει τον Αλαβάνο και το Τσίπρα με το Στάλιν...αδυνατώντας να δει ότι ο Κουβέλης έχει εκλεγεί μόνο από τη «ΚΕ» και όχι από το συνέδριο...αν είχε γίνει παρόμοια πρόταση στο ΣΥΝ ο Κουβέλης και οι συν αυτώ θα το καταδίκαζαν...Υπάρχουν δομικά προβλήματα στην αριστεράπου δεν αποτρέπονται με αφορισμούς και χαρακτηρισμούς.
    Όσο για την ιστορία του κινήματος...θέλει ξανακοίταγμα και όχι απόρριψη στο κάλαθο των αχρήστων. Δεν έχει για όλα ευθύνη το ΚΚΕ ή για να πω καλύτερα την πρώτη ευθύνη...Μη πάμε να δικαιολογήσουμε την Δεξιά και τα τσιράκια της Γ. Παπανδρέου τον 1ο κλπ....Δε χαρίζω ούτε στιγμή από την ιστορία του ΔΣΕ και ΕΛΑΣ σε καμια εξουσιά του ΚΚΕ..πολύ περισσότερο όταν ο απλός κόσμος αγωνίστηκε, πίστεψε, βασανίστηκε....

    Θωμάς

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Το δεύτερο αντάρτικο ήταν το απόλυτο λάθος.
    Αλλο ο εμφύλιος ταξικός πόλεμος και άλλο ο εμφύλιος πολιτικός πόλεμος.
    Ο δεύτερος καταλήγει είτε σε πραξικοπηματική κατάληψη της εξουσίας , είτε σε προσωπικές ήττες. Δεν έχει τις εφεδρείες του ταξικού δικαίου αλλά και της ταξικής επιμελητείας.
    Ο Ζαχαριάδης ήταν απλά ανόητος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Όταν τα βλεπεις από απόσταση μπορεί να μιλάς για λάθη και για ανόητους....αλλα είναι λάθος προσέγγιση αυτή

    ΥΓ:Ο Ζαχαριάδης μόνο ανόητος δεν ήταν....γι αυτό τη πάτησαν και οι αντίπαλοί του...

    Θ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Αφιερωμενο στη Σώτη και την(αριστερή) παρέα της...
    ΤΙ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΠΕΙ Ο ΠΟΙΗΤΗΣ ΚΑΙ ΠΟΥ ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΤΟΥ ΚΟΙΤΑΖΕΙ?
    Μην είναι κάστρα
    μην είναι τα βουνά
    μήπως της Γκόλφως το σημάδι..

    Αχ βρε Σώτη μου καλή
    στης Ναβαρίνου την"αυλή"
    να μη μπορείς να "κάτσεις"
    το καφεδάκι σου να πιεις
    χωρίς "ρεμάλια" να ρεμβάζεις.

    μη χολοσκάς καλή κυρά
    πάλι με χρόνους με καιρούς
    τσιμέντο σκόνη και σκατό
    τα πόδια, (να) σου "σκεπάζουν".


    Προς το παρόν μάζεψε και αυτό το φτωχό αδέσποτο από το "αριστερό πασοκ,με διαλείματα όπως η ΣουΣεΚ,(private sector in bar investments αποτυχημένα)ξανά στο πασοκ,και τη γσσε με τις γνωστές αργομισθίες, "δούλευε" σα το "σκυλί" κι αυτός όλα αυτά τα χρόνια,,,που να "τολμήσει" να μιλήσει μαζί και με άλλα "επιφανή" "συνδικαλιστικοκοματικά"(αριστερά)
    επαγγελματικα στελέχη που νομίζουν ότι θα μας δουλεύουν ακόμη/
    {...ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ, παράλληλα με την ανακοίνωση του συλλαλητηρίου, δήλωσε στο Reuters ότι η «δεν υπάρχει σχεδιασμός για γενική απεργία στο άμεσο μέλλον», σημειώνοντας ότι «παρά τις πολλές απεργίες που έκανε η ΓΣΕΕ, εφαρμόστηκαν οι σκληρές πολιτικές που περιγράφονται στο Μνημόνιο (με την ΕΕ και το ΔΝΤ) και δεν υπάρχουν προφανείς εναλλακτικές λύσεις».

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Θέλετε να βάλετε ενεργό link στο σχόλιό σας; BlogU