Παρασκευή, 10 Δεκεμβρίου 2010

Ένα Μνημόνιο και για την Εκκλησία

Γιατί δεν φορολογούνται τα έσοδα της Εκκλησίας όπως όλων των επιχειρήσεων;
Γιατί δεν φορολογείται η εκκλησιαστική περιουσία όπως όλα τα "κοσμικά" περιουσιακά στοιχεία;
Γιατί οι κληρικοί πληρώνονται και συνταξιοδοτούνται από το δημόσιο ενώ δεν είναι υπάλληλοί του;
Γιατί η κυβέρνηση, εν μέσω κρίσης, αφήνει την εκκλησιαστική περιουσία στο απυρόβλητο;

Τι συμβαίνει στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες;

...Όσον αφορά τη χρηματοδότηση των εκκλησιών, στη Δανία μόνο το 11% των εσόδων της προέρχεται από τον κρατικό προϋπολογισμό· το υπόλοιπο προέρχεται από τον εκκλησιαστικό φόρο όσων είναι μέλη της.[60] Στην Αγγλία η οικονομική στήριξη της επίσημης εκκλησίας από το 1977 είναι περιορισμένη σχεδόν αποκλειστικά στη συντήρηση ιστορικών εκκλησιών, ενώ τα ποσά που διαχειρίζεται το English Heritage Grants αφορούν όλα τα θρησκεύματα[61], όπως συμβαίνει και με ορισμένες ευνοϊκές φορολογικές ρυθμίσεις.[62] Στην Ιρλανδία ο κλήρος δεν μισθοδοτείται από το κράτος, αλλά η σύνδεση της Καθολικής Εκκλησίας και του κράτους σε ζητήματα εκπαιδευτικής και κοινωνικής πολιτικής είναι εξαιρετικά στενή. Στη Γερμανία, βάσει της συνταγματικής ρύθμισης για τον "εκκλησιαστικό φόρο"[63] εισπράχθηκαν, το 1992, 8,7 δισεκατομμύρια μάρκα από τους Καθολικούς και 8,5 δισεκατομμύρια μάρκα από τους Προτεστάντες.[64] Στην Ιταλία μετά την ψήφιση σχετικού νόμου το 1985 εφαρμόσθηκε η φορολογία υπέρ της Καθολικής Εκκλησίας αρχικά, υπέρ και των άλλων θρησκευμάτων στη συνέχεια, ανάλογα με την επιλογή-δήλωση του φορολογουμένου.[65] Η Ισπανία ακολούθησε το ιταλικό παράδειγμα επιβάλλοντας και αυτή, από το 1979, σταδιακή επιβολή φόρου υπέρ της Καθολικής Εκκλησίας μόνο στα μέλη της· η εφαρμογή του συστήματος όμως καθυστέρησε πολύ, κι έτσι από το 1988 εφαρμόζεται ένα μικτό σύστημα, ως ενδιάμεσο στάδιο μέχρι την αυτοχρηματοδότηση.[66] Το Σύνταγμα του Λουξεμβούργου ορίζει την υποχρέωση του κράτους να πληρώνει τους μισθούς και τις συντάξεις των κληρικών των αναγνωρισμένων θρησκευμάτων[67]· βάσει αυτού μισθοδοτούνται οι ιερείς του καθολικού δόγματος, του προτεσταντικού δόγματος, του ισραηλιτικού θρησκεύματος και πιο πρόσφατα, από το 1982, της Église Protestante Réformée. Αντίστοιχη ρύθμιση προέβλεπε το άρθρο 181 του βελγικού Συντάγματος, πριν την αναθεώρησή του, επιβάλλοντας την κρατική χρηματοδότηση των θρησκευτικών λειτουργών. Με την τροποποίηση του βελγικού Συντάγματος, το 1993, θεσπίστηκε, με προσθήκη στο άρθρο 181, η ισότητα μεταξύ των θρησκευτικών ενώσεων και των ενώσεων με φιλοσοφικό περιεχόμενο με συνέπεια να χρηματοδοτούνται και οι εκπρόσωποι των δεύτερων.[68] Η συνταγματική υποχρέωση του ολλανδικού κράτους να πληρώνει μισθούς και συντάξεις ιερέων αναγνωρισμένων θρησκειών καταργήθηκε τον Μάιο 1991[69], παρέμεινε μόνο η κρατική χρηματοδότηση ορισμένων πανεπιστημιακών εδρών θεολογίας, ενώ κατά παράδοση όλα τα δόγματα δικαιούνται ραδιοφωνικό και τηλεοπτικό χρόνο στους κρατικούς σταθμούς.[70]Το ελβετικό Σύνταγμα συνδέει τη χρηματοδότηση των εκκλησιών με την προστασία της θρησκευτικής ελευθερίας, ορίζοντας ότι κανείς δεν υποχρεούται να πληρώνει φόρους υπέρ μιας θρησκευτικής κοινότητας στην οποία δεν ανήκει.[71] Στη Γαλλία, η ρητή αναφορά του άρθρου 2 του Συντάγματος στον λαϊκό χαρακτήρα του κράτους συνεπάγεται την απαγόρευση χρηματοδότησης οποιασδήποτε θρησκείας. Στην Πορτογαλία επίσης το κράτος δεν χρηματοδοτεί κανένα θρήσκευμα, ενώ όλα τα ζητήματα που σχετίζονται με την Καθολική Εκκλησία και την περιουσία της ρυθμίζονται από το κονκορδάτο του 1940.
Σύμφωνα με το ελληνικό Σύνταγμα και τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδας, η Εκκλησία είναι αυτοδιοικούμενη· το κράτος όμως παρεμβαίνει σε καίρια ζητήματα διοίκησης και οργάνωσής της, ενώ οι κληρικοί της Ορθόδοξης Εκκλησίας μισθοδοτούνται από το κράτος και το υπαλληλικό προσωπικό της, καθώς και κάθε εκκλησιαστικού ν.π.δ.δ., διέπεται ως προς τις αποδοχές του από τις διατάξεις περί δημοσίων υπαλλήλων.[72] Με δεδομένη την παρουσία θρησκευτικών μειονοτήτων και την εικαζόμενη ύπαρξη άθεων ή άθρησκων Ελλήνων πολιτών, η κρατική χρηματοδότηση της επικρατούσας θρησκείας δημιουργεί συνταγματικές τριβές, στο μέτρο που αυτή η χρηματοδότηση προκύπτει από τη φορολογία όλων των πολιτών ασχέτως θρησκεύματος...

Γιατί λοιπόν και πληρώνουμε την εκκλησία, ασχέτως εάν το επιθυμούμε ή όχι, και ταυτοχρόνως δεν εισπράττουμε καν φόρους από τα έσοδά της;
Είναι δίκαιο να μειώνονται οι μισθοί και οι συντάξεις των χαμηλόμισθων εργαζομένων, να ενισχύεται η έμμεση φορολογία, να υποφέρουμε από ύφεση και ανεργία και η Εκκλησία ΑΕ να κάνει χρυσές δουλειές;

Δεν είναι επείγον λοιπόν και ένα έκτακτο "Μνημόνιο για την Εκκλησία;" Ή η προκλητική ασυλία της είναι παντός καιρού και παντός κόμματος;


6 σχόλια:

  1. @ Γιώργος

    Αφελείς ερωτήσεις.
    Γιατί η δίκαιη φορολόγηση, πρέπει να έχει και τον τίτλο -χρειάζεται Μνημόνιο- και στην εκκλησία ?
    Δεν υπάρχει καταστατικός χάρτης στη χώρα?
    Δεν ήταν προεκλογική δέσμευση του κ.Παπανδρέου, η φορολόγηση της εκκλησίας?
    Η εκκλησία ευθύνεται, και όχι οι ακολουθούμενες πολιτικές των κομμάτων εξουσίας???
    Διαφωνώ-δικαίωμα μου - με αυτές τις διατυπώσεις-δικαίωμα σου-όμως έχω την εντύπωση ότι με αυτό τον τρόπο κάπου και εσύ ο ίδιος δεν βοηθάς το διάλογο.
    Μάλλον επιδιώκεις δια μέσου της "πρόκλησης" να ξεκινούν οι "γνωστοί άνοστοι" διάλογοι.(μνημονιακοί-αντι μνημονιακοί)Γίνεται αφάνταστα κουραστικό.
    Εκτός και αν γίνεται εξ επί τούτου για "αύξηση της ακροαματικότητας"
    Τι είναι δηλαδή το Μνημόνιο ο μπαμπούλας ή ο βούρδουλας του Παπαδόπουλου που λέγανε παλιά.
    Τόσο δύσκολη είναι η φράση- ουσιαστική μεταρρύθμιση- αίτημα διαχρονικό,πολιτικό και κυρίως ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ.

    Κλείνοντας και για να σε προλάβω,μια και δεν χρειάζομαι υποδείξεις σε αυτό,αν κάτι είναι κουραστικό,πάω παρακάτω.
    Καλοπροαίρετα γράφω και δεν θέλω να εμπλακώ σε καμία των περιπτώσεων σε διαλόγους είπα είπες,έχω τελειώσει γραμματική και συντακτικό προ Ελλήνων και Περσών και σχολαστικισμός στην ηλικία μου βλάπτει σοβαρά την υγεία μου.
    Θέλω να ζήσω ακόμη και να καπνίζω όσο είμαι υγιής,όπως η κούκλα η στρουθοκάμηλος στο μπάνερ.

    Παρατήρηση
    Καλό θα ήταν να μην ανεβοκατεβαίνουν τα άρθρα τόσο γρήγορα, εκτός και αν ο στόχος του blog δεν είναι πλέον βήμα προβληματισμού, αλλά εφημερίδας.
    Κατανοητό ότι το ψάχνεις,αλλά έχουν περάσει κάποια πολύ σοβαρά άρθρα χωρίς καμία συμμετοχή και αν κάποιος έχει να καταθέσει κάτι πέφτει στο γνωστό "άσφαιρο" πολεμικό κλίμα διαλόγου που απωθεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Γιάννη, η λέξη "μνημόνιο" δεν σημαίνει πάντα κάτι κακό - την χρησιμοποιώ όμως γιατί λόγω κρίσης απαιτείται τώρα, ένα έκτακτο πακέτο μέτρων για την αντιμετώπιση της εκκλησιαστικής φοροδιαφυγής, φοροαποφυγής και επιβάρυνσης του δημοσίου με έξοδα που δεν οφείλει. Την κυβέρνηση κατηγορώ για όλα αυτά - όφειλε να πάρει μέτρα σχετικά αλλά δεν πήρε γιατί ο δικομματισμός δεν τα βάζει με την εκκλησία και ο χωρισμός θα γίνει μόνο σαν λαϊκή απαίτηση.
    Όμως οδεύουμε προς ολοένα και πιο δύσκολες καταστάσεις - αν δεν μπει τώρα χέρι στους φοροφυγάδες αύριο θα είναι αργά - το σύμπλεγμα των συμφερόντων του παλιού πολιτικού κόσμου θα προστατέψει την εκκλησία, τους εξοπλισμούς και την παραοικονομία και θα οδηγήσει την κρίση πάνω στους εργαζόμενους. Ζητώ λοιπόν ισονομία τώρα. Και ζητώ τα χρήματά μου πίσω μιας και δεν ανήκω στα μέλη της εκκλησίας ούτε ρωτήθηκα ποτέ αν θέλω να φορολογούμαι γι αυτήν. Έτσι απλά. Έσοδα δεν ψάχνουνε; Ιδού...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Παρασκευή, 10 Δεκεμβρίου 2010
    Θεράπων Ιατρός-Καν
    του Παντελή Μπουκάλα

    Σαν Στρος–Καν τον ξέραμε τον διευθυντή του ΔΝΤ, Ιατρός–Καν μας προέκυψε (ενώ ο κ. Ολι Ρεν μας προέκυψε παλαίμαχος ποδοσφαιριστής, που το ελληνικό πρόβλημα του στέρησε τις κυριακάτικες προπονήσεις του). Για ασθενείς, φάρμακα και θεραπείες μίλησε στη Βουλή, αντλώντας από την ακένωτη αποθήκη των κοινοτοπιών και με το ύφος που παίρνουν κάποιοι γιατροί όταν πιστεύουν ότι ελάχιστα υπολείπονται του Θεού, έτσι ντυμένοι στα ιερατικά λευκά τους.
    Για μας τους Ελληνες, ωστόσο, αυτή η ιατρική μεταφορά είναι κάτι πολύ πιο οδυνηρό από ένα κλισέ παγκοσμίου χρήσεως. Είναι μια πληγή στη μνήμη μας, στο σώμα της χώρας. Βεβαίως, ο κ. Ντομινίκ Στρος–Καν δεν έχει λόγους να το θυμάται. Οι Ελληνες βουλευτές όμως, συμπολιτευόμενοι και αντιπολιτευόμενοι (των φιλοχουντικών εξαιρουμένων, γιατί ακόμα υπάρχουν και τέτοιοι), είναι υποχρεωμένοι να θυμούνται ότι η πιο σημαδιακή, η απεχθέστερη χρήση αυτής της παραϊατρικής ορολογίας έκλεψε από την Ελλάδα εφτά χρόνια – τουλάχιστον. Ο αρχιδικτάτορας Γεώργιος Παπαδόπουλος ήταν ο θεωρητικός και πρακτικός της γύψινης ιατρικής, και η φωνή του, όταν εξήγγελλε το χειρουργικό-θεραπευτικό του πρόγραμμα, στοιχειωμένη λες, μας πληγώνει ακόμα.
    Αλλά είπαμε. Ο κ. Ιατρός–Καν δεν είναι Ελληνας για να θυμάται. Μας έκανε πάντως την τιμή να πει πως, αν ήταν Ελληνας, θα...... είχε κατέβει κι αυτός στους δρόμους διαμαρτυρόμενος για το Μνημόνιο. Θα μπορούσε βέβαια η Βουλή να τον ανακηρύξει πάραυτα Ελληνα, λόγω και των καλών του υπηρεσιών, και να τον βοηθήσει να λύσει το ιδεολογικό του πρόβλημα, να του επιτρέψει δηλαδή να κατέβει από το ύψος του επιτηρητή και να βρεθεί στον δρόμο ως διαδηλώνων επιτηρούμενος. Δεν έγινε κάτι τέτοιο και ο κ. διευθυντής έφυγε χωρίς να πάρει γεύση της χημικής ελληνικής φιλοξενίας.
    Αυτό το «αν ήμουν...» πάντως, κάτι, μα κάτι μας θύμισε, κι όχι μόνο τον Κίπλινγκ ή τον Καβάφη μ’ εκείνο το «κι αν δεν μπορείς να κάμεις την ζωή σου όπως τη θέλεις». Μα ναι. Και ο κ. Παπανδρέου έχει πει, κι όχι μια φορά, πως αν δεν ήταν πρωθυπουργός, στους δρόμους θα βρισκόταν κι αυτός. Και οι περισσότεροι υπουργοί του επίσης, υιοθετώντας προφανώς όσα έλεγε σε συνέντευξή του ο επικεφαλής τους λίγο πριν γίνει πρωθυπουργός, στις 9 Ιουνίου 2009: «Ιδιαίτερα το ΔΝΤ δεν έχει τη φήμη ούτε για την κοινωνική του δικαιοσύνη ούτε βεβαίως για την αποτελεσματικότητά του. Ουσιαστικά κόβει το μέλλον της χώρας» όπου επεμβαίνει, και «ουσιαστικά καταδικάζει τη χώρα αυτή σε υπανάπτυξη σε μόνιμη βάση». Ουσιαστικά, κάποιοι θα ήθελαν πολύ να καταστραφούν ως διά μαγείας όλα τα βίντεο με τις παλιές (δηλαδή μόλις χθεσινές) δηλώσεις τους, να σβήσει το Ιντερνετ, να εξαφανιστούν αναδρομικά οι εφημερίδες. Αυτή ναι, θα ήταν ριζική θεραπεία, ένα φάρμακο παντοδύναμο. Ευτυχώς, προς το παρόν δεν φαίνεται στον ορίζοντα.

    Ας φορολογήσουμε (μνημονιονήσουμε νεολογισμός αριστερής στρουθ.)την εκκλησία.
    Το θέμα είναι πότε θα μνημονιονήσουμε κατι Παπανδρεόυ κατι Λοβέρδους κάτι Αλογοσκούφηδες που χωρίς ίχνος ντροπής εξακολουθούν να μας δουλεύουν.
    Αυτό δεν μας ενοχλεί δεν είναι καθολικό αιτημα και πολύ "ώριμο" πλέον??
    Αφού έχω μνημόνιο για ποιό λόγο να πληρώνω πρωθυπουργούς,υπουργούς και κυρίως "αχρηστους" βουλευτές.
    Τους τα είπε άλλωστε και ο κ.Ο.Ρεν έχει χασει τις ποδοσφαιρικές του προπονήσεις για χατήρι της Ελλάδας,των ελλήνων λεχριτών πολιτικών,βουλευτών και πολιτευτών εννοούσε βέβαια, και ως παρασιτικοί και αλήτες δεν τόλμησε κανείς να του απαντήσει.
    Τόσο ξεφτίλες!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σωστά! Αν μνημονιοποιήσουμε golden boys, συμβούλους, διευθυντικά στελέχη τραπεζών, ΔΕΚΟ, υπουργείων (άλλωστε αυτοί ευθύνονται για την ελληνική κρίση), την δικαιοσύνη, την εκκλησία, τους εξοπλισμούς, τις δαπάνες για προμήθειες, τους οργανισμούς αποξήρανσης της κωπαϊδας κλπ κλπ και απομνημονιοποιήσουμε τους συνταξιούχους και τους χαμηλόμισθους, τότε μπορούμε να υποστηρίξουμε τις μεταρρυθμίσεις. Ποιος θα πληρώσει το μάρμαρο και πως;
    Είναι προκλητικό σε τέτοιες συνθήκες, εξοπλισμοί και εκκλησία, δικαιοσύνη και υπεύθυνοι μη απορρόφησης των κοινοτικών κονδυλίων να βρίσκονται σε ασυλία. Εδώ είναι η ταξική πολιτική του παλιού πολιτικού κόσμου και η λυσσαλέα του αντίσταση να μην αλλάξει τίποτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Το μνημόνιο, κακώς, είναι η κυβερνητική πολιτική και νόμος του κράτους - εφαρμόζεται χωρίς ιδιαίτερες αντιστάσεις λόγω του κατακερματισμού των αριστερών δυνάμεων και της ανυπαρξίας εναλλακτικής πρότασης. Έτσι αυτό που τώρα έχει σημασία είναι πραγματικά ποιος θα πληρώσει - γιατί πληρώνουμε ήδη και θα πληρώσουμε περισσότερο.
    Είναι τρελλό να συνεχίζουμε να αγοράζουμε ή και να εξωφλούμε όπλα!
    Με ευρωπαϊκά σύνορα και εφευρούμενες από τον εθνικισμό απειλές.
    Είναι τρελό να μην πληρώνουν φόρους οι παπάδες, να είναι μεγαλομέτοχοι των τραπεζών και να τους πληρώνουμε - μόνοι στην ευρώπη - και τους μισθούς.
    Αν δεν τελειώσει αυτό τώρα τι στον κόρακα μεταρρυθμίσεις θα κάνουμε; Στρεβλές, μονόπλευρες, ανισόρροπες; Ακόμα και τώρα που χανόμαστε αυτοί θα την γλυτώσουν; Τόσο διπρόσωπος και δίγλωσσος είναι αυτός ο ΓΑΠ ή δειλός και ανίκανος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @Ιάκυνθο,
    προφανώς πληρώνουμε τις αντιστάσεις του ίδιου του μηχανισμού του Πασοκ - δεν θέλουν να πειράξουν το πλέγμα συμφερόντων που τους στηρίζει, να χαλάσουν ισορροπίες και να διαψεύσουν δεσμεύσεις με συμφέροντα κι αυτό το πληρώνουν οι μισθωτοί με απώλεια εισοδήματος και μετά η αγορά με την ύφεση. Πληρώνουμε την ανικανότητά τους και το κόμμάτι τους που μπλοκάρει κάθε μεταρρύθμιση μετατρέποντάς την σε απλό κούρεμα μισθών και δικαιωμάτων. Το Πασοκ δεν θέλει τις μεταρρυθμίσεις, τις κάνει μόνο από υποχρέωση αλλά δεν τις πιστεύει και τις ευνουχίζει αφαιρώντας τον άνθρωπο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Θέλετε να βάλετε ενεργό link στο σχόλιό σας; BlogU