Πέμπτη 20 Ιανουαρίου 2011

Η ΕΞΕΓΕΡΣΗ ΤΩΝ ΓΙΑΣΕΜΙΩΝ


του left division

Το κοινωνικό υπόβαθρο που οδήγησε στη μεγάλη λαϊκή εξέγερση της Τυνησίας ουσιαστικά δεν το γνωρίζω καθόλου και ως εκ τούτου αδυνατώ να προσεγγίσω το θέμα με όρους πολιτικής ανάλυσης.

Ωστόσο δεν μπορώ να μην εκφράσω τον εντυπωσιασμό μου για το γεγονός πως όλη αυτή η τεράστια κινητοποίηση ενεργοποιήθηκε, απλώθηκε και συντονίστηκε μέσα από το διαδίκτυο
Σκεφτείτε ότι πράγματα που είναι πολύ απλά για μια ''προηγμένη'' χώρα (καθώς εύκολα βρίσκει κανείς ένα σωρό από τεχνολογικές καβάτζες μικρών και μεγάλων δυνατοτήτων) δεν είναι καθόλου δεδομένα για μια φτωχή (και κοντινή μας) αραβική χώρα που δυναστεύεται μεταξύ άλλων από πλήθος παραδοσιακών μηχανισμών καταστολής.

Διαβάστε το κείμενο της Ελευθεροτυπίας που ακολουθεί και βγάλτε τα δικά σας συμπεράσματα λαμβάνοντας υπόψη:
  • Την αποσιώπηση από τον φωνακλάδικο συντηρητισμό των ηλεκτρονικών Μ.Μ.Ε αυτής της πτυχής της εξέγερσης (τυχαίο;)
  • Την αποτυχία των ''ειδικών'' αναλυτών να διακρίνουν τα δεδομένα που οδήγησαν στην ανατροπή του Μπεν Άλι
  • To ξύπνημα ενός αλλιώτικου κόσμου που εκδηλώνει με ασύμμετρους όρους την αντίδραση του, κάνοντας το ''σύστημα'' να δυσκολεύεται να την παρακολουθήσει
  • Την υιοθέτηση της αυτοθυσίας σαν πολιτική συμπεριφορά προκειμένου να φωνάξει πως ο καμένος (από τον κοινωνικό αποκλεισμό) τη φωτιά δεν τη φοβάται
Αναρωτιέμαι μήπως το facebook που η διεθνοποιημένη πλέον προεφηβική γενιά αποκαλεί συντομογραφικά f.b. ενδεχομένως γίνει (και) επαναστατικό σύμβολο της νέας εποχής;

ΤΥΝΗΣΙΑ :
Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΗΓΕΤΕΣ ΚΑΙ ΟΠΛΑ
ΦΟΒΟΣ ΜΗΠΩΣ ΕΞΕΛΙΧΘΕΙ ΣΕ "ΝΤΟΜΙΝΟ"
ΑΥΤΟΠΥΡΠΟΛΗΣΕΙΣ ΣΕ ΑΙΓΥΠΤΟ, ΜΑΥΡΙΤΑΝΙΑ, ΑΛΓΕΡΙΑ
Μύρισε το "γιασεμί" στον αραβικό κόσμο

της ΝΤΙΝΑΣ ΒΑΓΕΝΑ



Είτε μείνει στην Ιστορία καταλογογραφημένος ως "Επανάσταση των Γιασεμιών" είτε όχι, ο μήνας της εξέγερσης στην Τυνησία ανέτρεψε σχεδόν κάθε ισχύον πολιτικοκοινωνικό στερεότυπο στον αραβικό κόσμο.
Δεν είχε όπλα, ούτε ηγέτη, αλλά δεν κινήθηκε εναντίον της ούτε ο στρατός. Η "Επανάσταση των Γιασεμιών", όπως την αποκαλούν στο Διαδίκτυο, στην Τυνησία, έδειξε στους Αραβες βασιλείς και σεΐχηδες ότι έχουν λόγο να ανησυχούν... (φωτ. Ass. Press, Reuters) Πολλοί, έγκυροι κατά τα άλλα, Αραβες και Δυτικοί αναλυτές μπορούν κάλλιστα να πάνε να σκίσουν τα πτυχία τους.
Επί γενεές και δεκαετίες, πρώτη φορά εκθρονίζεται ηγέτης αραβικής χώρας από μία απολύτως λαϊκή εξέγερση με κύρια αιτήματα ψωμί, αξιοπρέπεια και ελευθερία. Μία επανάσταση που το πρώτο αποτέλεσμά της, η εσπευσμένη φυγή του "τελευταίου Τυνήσιου μπέη", του προέδρου Ζίνε ελ Αμπιντίν Μπεν Αλι (και πολλών μελών της οικογένειάς του) στο εξωτερικό, επήλθε έπειτα από λιγότερο από τέσσερις εβδομάδες λαϊκής δράσης.

"Όπλο" το Facebook
Η επανάσταση αυτή δεν είχε ηγέτες. Οι ισλαμιστές, η θρησκεία γενικά, δεν είχαν τον λόγο. Ούτε διεξήχθη με ένοπλη δράση. Δεν συμμετείχε σε αυτή -αλλά ούτε και στην καταστολή της- ο στρατός. «Οπλο» της εν πολλοίς υπήρξαν ο συντονισμός των αμέτρητων χιλιάδων εξεγερμένων και η ενημέρωση της κοινής γνώμης στο εξωτερικό μέσω Διαδικτύου -στην Τυνησία, περίπου δύο στους 10 από τα 10,5 εκατομμύρια των κατοίκων της, το 55% κάτω των 25 ετών, υπολογίζεται ότι είναι on line σε Facebook, Twitter ή άλλα social media.
Ακόμα και αν οι «χάκερ του καθεστώτος» κόψουν προσβάσεις ή κατασχέσουν λογαριασμούς σε μπλογκ και emails, όπως έκαναν οι υπηρεσίες του Μπεν Αλι και όπως κάνουν τώρα, τις μέρες αυτές, οι διαδικτυακοί σμπίροι του Μουαμάρ Καντάφι στη Λιβύη, τρόποι παράκαμψης πάντα υπάρχουν.

Ο 26χρονος - σύμβολο
Από τις 2 Ιανουαρίου, η διεθνής διαδικτυακή κολεκτίβα των Anonymous ξεκίνησε την Επιχείρηση Τυνησία (OpTunisia), παρενοχλώντας αποτελεσματικά κυβερνητικούς ιστότοπους ή παρέχοντας ασφαλείς διόδους προς τα έξω σε Τυνήσιους χρήστες. Το σπουδαιότερο: η θρυαλλίδα. Ο 26χρονος πτυχιούχος πληροφορικής και πλανόδιος λαχανοπώλης από ανάγκη Μοχάμεντ Μπουαζίζι που αυτοπυρπολήθηκε στις 17 Δεκεμβρίου στο Σίντι Μπουζίντ και έτσι άρχισαν όλα, είναι πια μάρτυρας και σύμβολο. Οχι μόνο για τους Τυνήσιους, αλλά για εκατομμύρια επί εκατομμυρίων νεαρού αραβικού πληθυσμού, άνδρες και γυναίκες στον αγώνα της επιβίωσης μέσα σε μια καθημερινότητα (επωφελούς μόνο για τον νεποτισμό των κυρίαρχων ελίτ) οικονομικού φιλελευθερισμού, γραφειοκρατίας, διαφθοράς και πολιτικής καταπίεσης.

Αυτοπυρπολήσεις
Οι απελπισμένοι αυτοπυρπολούνται. Εξι περιπτώσεις μόνο το τελευταίο πενθήμερο έχουν καταγραφεί. Χθες, στην Αίγυπτο, ο 50χρονος μικροεστιάτορας Αμπντου Αμπντούλ-Μένεμ, μπροστά στην Εθνοσυνέλευση στο Κάιρο. Και ένας 40χρονος επιχειρηματίας στη Μαυριτανία, μπροστά στο προεδρικό μέγαρο στη Νουακότ. Στην Αλγερία, τα ΜΜΕ αναφέρουν τον Σενούσι Τουάτ στην πόλη Μοσταγκανίμ, τον Μόχσεν Μπουτερφίφ στην Τεμπέσα, τον Αουίσια Μοχάμεντ στο Μπορντζ Μενάιλ και άλλο ένα περιστατικό στην πόλη Τζιτζέλ.


2 σχόλια:

  1. Το κόμα του Μπεν Αλί αποκλείσθηκε από την Σοσιαλιστική Διεθνή (αυτή ντε του ΓΑΠ), διοτι δεν ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές.
    Προφανώς μέχρι τώρα ανταποκρινόταν.

    Ο Μπεν Αλί ζήτησε συγγνώμη και απέδωσε την δίκαια αντίδραση σε ελλιπή πληροφόρηση του. Προφανώς - και κυριολεκτώ εδώ - ζούσε σε άλλη χώρα από αυτή που κυβερνούσε, πράγμα που συμβαίνει και με πολλούς από τους δικούς μας υπουργούς.
    Η μικρή εμπειρία που είχα με κάποιους αυτή την εντύπωση μου άφησαν.

    Το πλέον ελπιδοφόρο όμως είναι η απρόσμενα θετική (ενάντια στις πολιτικές αναλύσεις) αντίδραση του λαού. Δυστυχώς όμως με θύματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. βρίσκω άστοχο το άρθρο της Ντίνας Βαγενά. Διάβασα κι άλλα αντίστοιχα άρθρα αλλού στον ελληνικό και τον διεθνή τύπο (δεν τα 'χω πρόχειρα, αλλά τα ξαναβρίσκω άμα θέλεις), όμως κανένα απ' αυτά δεν αναφέρει το αίμα που χύθηκε. Μπορεί το fb να παίζει σημαντικότερο ρόλο απ' αυτό;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Θέλετε να βάλετε ενεργό link στο σχόλιό σας; BlogU