Κυριακή 26 Αυγούστου 2012

Το πρώτο που μας ενδιαφέρει είναι η παραμονή της χώρας στο ευρώ

Ο Δ. Χατζησωκράτης είναι ο βασικός συντελεστής από την πλευρά της ΔΗΜΑΡ του κυβερνητικού προγράμματος. Οι απόψεις του είναι πάντα ενδιαφέρουσες όσο και η πληροφόρηση πρώτης γραμμής που παρέχει για το που ακριβώς βρισκόμαστε αυτήν την στιγμή και ποιο είναι τώρα, σήμερα το ρεαλιστικό διακύβευμα στις σχέσεις μας με την ΕΕ. (ΑΣ)
Δημήτρης Χατζησωκράτης, Συνέντευξη στην Α. Στιβακτάκη, Αγγελιοφόρος της Κυριακής, 26/08/2012
από την  Ανανεωτική

 Κύριε Χατζησωκράτη, ο πρόεδρος της ΔΗΜΑΡ έχει υπογραμμίσει με πολύ καθαρό τρόπο ότι το μέτρο της εφεδρείας δεν πρέπει να υπάρξει. Αυτό σημαίνει ότι θα παραμείνει αμετακίνητος στην ίδια θέση και στο εναλλακτικό σχέδιο για την εφαρμογή του μέτρου που επεξεργάζεται η κυβέρνηση;
Όπως είπατε, η δήλωση του Φ. Κουβέλη είναι απολύτως σαφής. Υποστηρίζουμε ως ΔΗΜΑΡ ότι δεν θα γίνουν, δεν πρέπει να γίνουν απολύσεις στο δημόσιο. Η κάλυψη της μνημονιακής επιταγής των 15000 λιγότερων υπαλλήλων για το 2012 και των 150000 ως το τέλος του 2015 θα προκύψει χωρίς την καταφυγή στην εφεδρεία, όπως αυτή εμφανίστηκε και προωθήθηκε επικοινωνιακά τόσο κατά την προεκλογική περίοδο όσο και τις πρώτες εβδομάδες του Αυγούστου. Το πλεονάζον προσωπικό, που είναι τέτοιο στο δημόσιο, μπορεί να απορροφηθεί με μετατάξεις και να καλυφθεί με συνταξιοδοτική ωρίμανση. Η συστηματική και αντικειμενική αξιολόγηση των δημοσίων υπηρεσιών και οργανισμών, καθώς και του προσωπικού τους θα δώσει επιπλέον λύσεις. Έχω εμπιστοσύνη στην εργώδη προσπάθεια που καταβάλει ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, στις ευαισθησίες αλλά και στις αναφορές του τόσο στο σεβασμό των συνταγματικών εγγυήσεων όσο και στη νομολογία των ελληνικών δικαστηρίων.
 Ποιες είναι οι επόμενες «κόκκινες γραμμές» της ΔΗΜΑΡ στο πακέτο των 11,5 δις. ευρώ. Μπορεί λόγου χάριν να δεχτεί μειώσεις σε συντάξεις των 700 και των 800 ευρώ;

Θα ήθελα για μια ακόμη φορά να επαναλάβω ότι δυστυχώς αυτή η κυβέρνηση έχει μπροστά της υποχρεωτική και πρώτη προς υλοποίηση δέσμευση από το άμεσο παρελθόν των μνημονίων την περικοπή δαπανών. Το 11,5 δις ευρώ δεν είναι ένα μικρό ποσό. Και μάλιστα σε μια συγκυρία όπου μεγάλα στρώματα του ελληνικού λαού έχουν υποστεί ήδη οριζόντιες περικοπές! Όμως πρέπει να περάσουμε από αυτή τη σκόπελο, να παραλάβουμε τον Οκτώβρη τη δόση των 31,5 δις ευρώ και θ να μπορέσουμε απρόσκοπτα να υλοποιήσουμε και άλλες πολιτικές πρώτης και καθοριστικής προτεραιότητας για την αναστροφή της κατάστασης. Αναφέρομαι σε αυτές της καταπολέμησης της παραοικονομίας και της φοροδιαφυγής με άμεσης απόδοσης μέτρα-πριν καν από την ολοκλήρωση του φορολογικού νομοσχεδίου-, όπως της αναπτυξιακής προσπάθειας με την επανεκκίνηση των έργων και τις πρωτοβουλίες για την αναθέρμανση της οικονομίας με το ζεστό χρήμα στην αγορά και την άμεση αξιοποίηση των κεφαλαίων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την μόχλευσή τους.

Έχουμε επανειλημμένα, με δηλώσεις ή συνεντεύξεις αναδείξει βασικά σημεία τα οποία επιμένουμε ότι δεν πρέπει να ξεπεραστούν, στην προσπάθεια να εξευρεθούν ποσά προς περικοπή. Χρησιμοποιούμε με πολύ φειδώ τις «κόκκινες γραμμές» αλλά ...

αγωνιζόμαστε καθημερινά, ολόκληρη την περίοδο αυτή, για την δίκαιη κατανομή των βαρών καθώς και για την αποτροπή μέτρων αμφιβόλου απόδοσης ή/και σαφώς άνισου κοινωνικού και πολιτικού κόστους σε σχέση με την ταμειακή απόδοση.
Υπάρχει φυσικά και η πραγματικότητα της τρόϊκας και οι ασφυκτικές πιέσεις των δανειστών της χώρας. Αυτό που θέλω να σας ρωτήσω είναι πως θα το πετύχει η ΔΗΜΑΡ να μην αποδειχτεί ανακόλουθη με τις προεκλογικές της δεσμεύσεις και από την άλλη να συνεχίσει να στηρίζει την κυβέρνηση του κ. Σαμαρά η οποία έχει πολύ ξεκάθαρη γραμμή, τη γραμμή που λέει πρώτα θα τηρήσουμε τις δεσμεύσεις μας και στη συνέχεια θα διαπραγματευτούμε;
Η πρώτη και καθοριστική δέσμευση της ΔΗΜΑΡ ήταν και παραμένει η διασφάλιση της παραμονής της χώρας μας στην ευρωζώνη και το ευρώ. Δεν θα υπάρξει καμία ανακολουθία αν εμείς προσδιορίσουμε υπεύθυνα πως ακριβώς θα πορευτούμε και σε ένα βάθος χρόνου «απλώσουμε» την υλοποίηση των δεσμεύσεων της Προγραμματικής Συμφωνίας.

Εμάς ως ΔΗΜΑΡ μας ενδιαφέρει οι επιλογές, που σήμερα θα κάνουμε, που έχουν κόστος και που ειδικά όσες αφορούν τις περικοπές ορισμένων δαπανών δεν θα τις αποδεχόμασταν σε διαφορετική συγκυρία, να μας διασφαλίζουν ότι θα είμαστε εντός ευρωζώνης, τώρα που όλα δείχνουν ότι έρχονται αλλαγές μεγάλης εμβέλειας σε αυτή.

Στο working group της ευρωζώνης τη βδομάδα αυτή τέθηκε με σαφήνεια ότι η Ισπανία έχει άμεση ανάγκη 350-420 δις ευρώ. Δηλαδή περίπου ολόκληρο το ποσό του ΕFSF! Αυτό σημαίνει ότι είναι περίπου υποχρεωτικές οι επερχόμενες αλλαγές πολιτικής για την αντιμετώπιση της κρίσης! Να είμαστε εντός. Είναι κρίμα να έχουν γίνει τόσες αιματηρές θυσίες επί 2,5 χρόνια και τη στιγμή της πανευρωπαϊκής λύσης να είμαστε εμείς εκτός!

Τα χαμηλότερα στρώματα που θα υποστούν δικαιούνται πρωταρχικά μέρισμα της ανάκαμψης
 Πολλοί στα περισσότερα από τα κόμματα που μετέχουν στη σύνθεση της παρούσας Βουλής, εκτιμούν ότι εάν τελικά προχωρήσει η εφαρμογή των νέων σκληρών μέτρων, θα επέλθει κοινωνική αναταραχή, αν όχι κοινωνική έκρηξη. Ποιά είναι η δική σας γνώμη;
Έχω την εντύπωση πως, μετά και την επιλογή του ελληνικού λαού στις δεύτερες εκλογές, έχει υπάρξει μια διαφορετική θεώρηση σε ατομικό επίπεδο για την κατάσταση της χώρας, τις πρωτόγνωρες δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε και τον πανευρωπαϊκό χαρακτήρα του προβλήματος και της αναγκαίας λύσης του. Αυτό θα προσδιορίσει στην πρώτη αυτή περίοδο –μέχρι τα τέλη του χρόνου- μια συλλογική στάση αναμονής. Για να δούμε που πάει και η ΕΕ!

Όχι ότι είναι ικανοποιημένοι. Ποιος ή ποια μπορεί να δέχεται να του κόβονται τα πενιχρά του έσοδα…
Ευελπιστώ ότι έτσι εξ αντικειμένου θα υπάρξει η πίστωση χρόνου.

Αν καταφέρει η κυβέρνηση εθνικής ευθύνης να προωθήσει τόσο στον τομέα της αύξησης των εσόδων όσο και στην αναπτυξιακή διαδικασία κάποια χειροπιαστά αποτελέσματα τότε δεν θα έχουμε επανάληψη της προηγούμενης χρονιάς…
 Επίσης αναμένονται «διαρροές» κατά την ψήφιση των μέτρων στη Βουλή. Και ήδη δύο βουλευτές τη ΔΗΜΑΡ προσανατολίζονται στην καταψήφιση τους…
Δεν έχω αντιληφθεί κάτι τέτοιο. Το «πακέτο» των μέτρων είναι ακόμη εν εξελίξει. Θα δούμε πως τελικά θα διαμορφωθεί.

Στην τελευταία συνεδρίαση της ΚΟ, πάντως, δεν εκφράστηκε τέτοια διάθεση. Προβληματισμός υπάρχει. Ζωντανός οργανισμός είμαστε.
 Θεωρείτε ότι από τις επαφές του κ. Σαμαρά με την καγκελάριο Μέρκελ και τον Γάλλο πρόεδρο Ολάντ μπορεί να προκύψουν θετικά στοιχεία για την Ελλάδα. Τουλάχιστον να μπουν οι βάσεις για την επαναδιαπραγμάτευση των μνημονίων;
Την ώρα που καταγράφονται οι γραμμές αυτές της συνέντευξης έχουν μόλις αρχίσει οι συνομιλίες Μέρκελ-Σαμαρά.

Εκτιμώ πως σε κάθε περίπτωση, στο φόντο της εξαπλούμενης κρίσης και στις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες του Νότου, θα υπάρξει η δυνατότητα για ένα πρώτο άνοιγμα της ατζέντας. Έστω και με τη διατύπωση του πρωθυπουργού: «Θέλουμε αέρα!» Είναι απολύτως σαφές τι επιδιώκει η Ελλάδα. Οι αρχηγοί των δύο μεγάλων κρατών γνωρίζουν πολύ καλά τα αιτήματα της ελληνικής πλευράς. Είναι απολύτως προφανές, και το έχουν πολλαπλώς διατυπώσει, πως περιμένουν από τη χώρα να ξαναπιάσει το νήμα της προσέγγισης με την Ευρωζώνη . Αυτό δεν είναι άλλο πέρα από την εμφάνιση ότι (επ)αναλαμβάνουμε την εφαρμογή συμβατικών δεσμεύσεων
Η αξιωματική αντιπολίτευση εκτιμά ότι ακόμη κι αν μας δοθεί επιμήκυνση του χρόνου δημοσιονομικής προσαρμογής, δεν θα πετύχουμε τίποτα.. Τι λέτε εσείς;
Αν εκτιμούσαν διαφορετικά θα με παραξένευε! Είναι προφανές ότι μιζάρουν στην αποτυχία και γι αυτό κρίνουν αρνητικά τη στρατηγική της κυβέρνησης εθνικής ευθύνης. Θεμελιακή αρχή είναι η επαναδιαπραγμάτευση όρων του Μνημονίου που πρωταρχικά ξεκινάει από την διετή επιμήκυνση για ελάφρυνση του βάρους της υλοποίησης.

Τα άλλα είναι τα υπόλοιπα βήματα. Θα πρέπει να «περάσουμε όμως τις εξετάσεις» ώστε κατά τις 20 του Οκτωβρίου –δεν προβλέπεται νωρίτερα – να έχουμε την πρώτη ανάσα των 31,5 δις ευρώ.
Είστε αισιόδοξος ότι οι ηγέτες της Ευρώπης θα αποφασίσουν τελικά στροφή στην ασκούμενη πολιτική, βλέποντας τα αδιέξοδα που δημιουργεί;
Παρά το γεγονός ότι «απαισιόδοξος» κατά τον Πορτογάλο Ζ. Σαραμάγκου, «είναι ο αισιόδοξος που γνωρίζει πολλά», προτιμώ για το μέλλον της ΕΕ να συντάσσομαι με τον Ιταλό Αν. Γκράμσι και να αντιτάσσω στην απαισιοδοξία της γνώσης την αισιοδοξία της βούλησης των αριστερών ευρωπαϊστών.

4 σχόλια:

  1. Ορθως. Η παραμονη στο ευρω ειναι ο πρωταρχικος στοχος. Αξιζει να θυσιασουμε γι'αυτο το μεγιστο σκοπο καμμια εκατοστη χιλιαδες χαραμοφαηδες ΔΥ και συνταξιουχους. Καλυτερα ευρω και κινεζοποιηση, παρα το αισχος του υδραυλικου με σπιτι ιδιοκτητο και αμαξι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η παραοικονομία παραμένει «ισχυρή» μετά από τρία χρόνια λιτότητας

    "Σταθερή αξία στο χρόνο αποδεικνύεται η παραοικονομία στη χώρα μας η οποία φαίνεται να αντέχει ακόμη και εντός μνημονίου καταγράφοντας για το διάστημα 2005 -2011 μείωση μόλις κατά 6% στα 50,5 δισ. ευρώ (24,2% του ΑΕΠ ) από 53,3 δισ. ευρώ (27,6% του ΑΕΠ ) που ήταν το 2005.

    Από την κατάταξη της έκθεσης η Ελλάδα είχε το έκτο μεγαλύτερο ποσοστό του ΑΕΠ στην Ευρώπη των «27» το μεταολυμπιακό 2005. Πρώτη ήταν η Βουλγαρία με ποσοστό μαύρης οικονομίας στο 34,4% του ΑΕΠ της, δεύτερη η Ρουμανία με ποσοστό παραοικονομίας 32,2% του ΑΕΠ, τρίτη η Εσθονία με ποσοστό 30,2% του ΑΕΠ, τέταρτη η Λετονία με ποσοστό 29,2% του ΑΕΠ της και πέμπτη η Κύπρος με 28,1% του ΑΕΠ.

    Το 2011 μετά από τρία χρόνια πρωτοφανούς διεθνούς οικονομικής κρίσης και στο δεύτερο χρόνο του πρώτου μνημονίου, όταν η οικονομία είχε μέτρα λιτότητας ύψους 60,6 δισ. ευρώ, η Ελλάδα έχασε μόνο μια θέση στην κατάταξή της και έμεινε έβδομη με ποσοστό παραοικονομίας στο 24,3% του ΑΕΠ, ενώ την έκτη θέση κατέλαβε η Πολωνία με ποσοστό 25% του ΑΕΠ της.

    Από τις χώρες οι οποίες βρίσκονται εντός ή στην πόρτα ενός μνημονίου, πιο κοντά στην Ελλάδα, σε ό,τι αφορά το ποσοστό μαύρης οικονομίας, βρίσκεται η Κύπρος με ποσοστό παραοικονομίας που έφτανε το 26% για το 2011. Πολύ πιο μακριά βρίσκεται η Πορτογαλία με ποσοστό παραοικονομίας στο 19,4% του ΑΕΠ της, με επόμενη την Ισπανία με παραοικονομία που φτάνει το 2011 το 19,2% του ΑΕΠ. Η Ιρλανδία βρίσκεται ακόμη χαμηλότερα, στο τέλος του 2011, που έφτανε σε ποσοστό το 12,8% του ΑΕΠ.

    Η έρευνα αντιμετωπίζει τη «μαύρη οικονομία» ως συγκοινωνούν δοχείο με τη φοροδιαφυγή και τη φοροαποφυγή. Ως μια από τις προτεινόμενες λύσεις για την αντιμετώπισή της αναφέρει την ποινικοποίηση της μη φορολογικής συμμόρφωσης του αγοραστή κάποιου αφορολόγητου είδους ή υπηρεσίας. Με άλλα λόγια εκτιμάται ότι η καταπολέμηση της μαύρης οικονομίας θα πρέπει να επικεντρωθεί στη συλλογή αποδείξεων για κάθε αγορά ή συναλλαγή και σε δεύτερο βαθμό στην καθολική χρήση του «πλαστικού» χρήματος.

    Παράλληλα, όμως, επισημαίνει ότι η συνολική εκρίζωση της παραοικονομίας εκτός από δύσκολο έργο μπορεί να πλήξει και την ίδια την πραγματική οικονομία, αφού η αλλαγή από την μια ημέρα στην άλλη θα στοιχίσει την εξαφάνιση συγκεκριμένων οικονομικών κλάδων οι οποίοι συντηρούνται από τη μαύρη οικονομία.

    Συνεπώς, θα πρέπει οι κινήσεις να είναι αποφασιστικές μεν, αλλά μεθοδικές, ώστε και τα χρήματα που διακινούνται εκτός του φορολογικού συστήματος (διαφεύγοντας από την παρακράτηση άμεσων και έμμεσων φόρων) να αρχίσουν σιγά σιγά να μειώνονται, φέρνοντας περισσότερα έσοδα στα δημόσια ταμεία.

    Ως γενική αρχή, η έκθεση προτείνει την αύξηση του «φορολογικού ηθικού», δηλαδή της συνέπειας του κράτους προς τον πολίτη σε ό,τι αφορά την έγκαιρη ειδοποίηση για τις υποχρεώσεις του, την εμπρόθεσμη επιστροφή φόρου όταν προκύπτει κάτι τέτοιο και τη συνέχεια της προσπάθειας απλοποίησης των φορολογικών διαδικασιών.

    Σε δεύτερη ανάγνωση -όπως επισημαίνεται- ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός θα πρέπει να τιμωρεί σκληρά κάθε φαινόμενο μαύρης οικονομίας, και ποινικά αλλά και αστικά, επιχειρώντας σε κάθε περίπτωση να ανακτήσει τα διαφυγόντα έσοδα.

    Μοντέλο για αποτελεσματικό φορολογικό μηχανισμό

    Μεγάλος φορολογικός μηχανισμός δεν σημαίνει και περισσότερα έσοδα, αλλά μεγαλύτερες λειτουργικές δαπάνες για το κράτος μέλος που συντηρεί ένα τέτοιο δίκτυο αναφέρει σε άλλο σημείο της η Έκθεση.

    Μάλιστα δίνει και ένα δείκτη (ανεξάρτητο από το μέγεθος και τον πληθυσμό της κάθε χώρας) ο οποίος θέλει μια αποτελεσματική φορολογική διοίκηση να μην ξεπερνά σε αριθμό τα 1.000 άτομα ανά 1.000.000 κατοίκους. Τούτο βέβαια με δεδομένο ότι το προσωπικό έχει την εμπειρία και τα κατάλληλα τυπικά προσόντα για να ανταποκριθεί....."
    συνεχεια στο :

    http://www.naftemporiki.gr/finance/story?id=2226649

    Αφωτιστος Φιλελλην

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ο φορολογικο συστημα μεχρι τις λιγες και προφανεις αλλαγες Παπακωνσταντινου (μειωση φοροαπαλλαγών, λογιστικος προδιορισμος κερδων, …) εχει καθυστερησει απο το την Εποχη του Σημιτη, οταν υπουργος ηταν ο (οικονομολογος και μηχανικος) Ν.Χριστοδουλακης.
    Τοτε επρεπε να γινει η φορολογικη και ασφαλιστικη μεταρρυθμιση.

    Με 4ετη υφεση 2009-2012, ειναι ανοητο να κανεις στατιστικη.Προσωπικα στον κλαδο των μελετητων και εργοληπτων ελευθερων επαγγελματιων συνεβησαν 3 πραγματα ταυτοχρονα:
    1. Αυξηθηκε εκθετικα το πληθος μηχανικων σε 6 πολυτεχνικες σχολες. 1978-2012 απο Α.Μ. ΤΕΕ 27.000 σε 122.000. Την τελευταια 4ετια ο ρυθμος αυξησης ηταν 4% ετησιως!!!
    2.Το 2005 ωριμοι επαγγελματικα μηχανικοι απολυθηκαν απο εργοληπτικες και μελετητικες εταιρειες και την Αθηνα 2004
    3. Το προγραμμα δημοσιων επενδυσεων μειωθηκε παρα πολυ ειδικα την τελευταια τετραετια.

    Ειναι αυτο που ονομαζω μεταολυμπιακη κριση στον τομεα των μελετων και κατασκευων.

    Ευτυχως οι κατασκευαστες κατοικιων, δεν δημιουργησαν μεγαλη φουσκα, με οργανωμενη παραθεριστικη κατοικια οπως οι Ισπανοι και η πτωση των τιμων ειναι λογικη, κατι σαν σοβαρη διορθωση του χρηματιστηριου ακινητων.

    Οι παλιοτεροι κατασκευαστες εχουν συσσωρευμενο πλουτο, λογω της διαφορας πραγματικων κερδων (25 εως 30%) και φορολογησης με συντελεστη 12% .

    Εμεις οι υπολοποι, ως παλαιοτεροι, κατι βρισκουμε να κανουμε απο δουλεια (εφοσον εισαι καλος στην δουλεια σου , γρηγορος, φτηνος, κοινωνικος, κ.λ.π) αλλα με μειωμενους τζιρους, οπως το παραδειγμα μου για τα εισοδηματα του 2011, απο καθαρα 36.000 δηλ. 3.000 μηνιαιως η εφορια ειναι 9500 + διαφορα, δηλ. 2100 μηνιαιως. Στην ηλικια μου νομιζω οτι ειναι λιγα. Γι αυτο κερδισα φετος 4.000 , μεχρι σημερα στο χρηματιστηριο και συμπληρωνω το εισοδημα μου, με κεφαλαιο 25.000 κατα μ.ο.
    Εξαλλου κερδισα σωρευτικα απο το χρηματιστηριο, 2005 -2009 23.000 ευρω με κεφαλαιο 35.000 ευρω και συμπληρωνα το ισχνο μεταολυμπικο εισοδημα μου. Ομως εχασα και 5000 απο την Αγροτικη.

    Η εκαστοτε κυβερνητικη πολιτικη περιειχε μια συναρτηση ωφελειας που βελτιστοποιουσε τα κερδη των πολυεθνικων και εθνικων μεγαλων επιχειρησεων (τριγωνικες πωλησεις, καρτελ, αυξηση τιμων με βαθεια υφεση, κ.λ.π.), των ελευθερων επαγγελματιων και αυτοαπασχολουμενων , απαξιωνε τον δημοσιο τομεα (υγεια, παιδεια, προνοια,…) και απηλασε καθε ευθυνης τους ΔΥ και τιμωριας σχεδον τους παντες (ελληνες και αλλοδαπους).

    Οι πολιτικοι μας (ολων των κομματων εχουν 5πλασια ως 20πλασια περιουσια) απο ενα επιτυχημενο επαγγελματια. Αυτο ειναι η ριζα του κακου.
    Ολοι γνωριζουμε τι πρεπει να γινει ( για την φορλογια, την μειωση της ψαλιδα τιμων αγροτικων προιοντων απο 6προς 1 σταδιακα σε 3 προς 1 οπως Ε.Ε.Ε) , ακομη και για μια αναιμικη αναπτυξη απο το 2013.

    Αφωτιστος Φιλελλην

    ΥΓ Τελικα, αυτη η κριση ηταν μια μοναδικη ευκαιρια, απο τα 50 μου να γραψω για αυτα που εζησα , αισθανθηκα, διαβασα και σκεφτηκα. Διαφορετικα δεν ξερω τι θα εκανα και αν θα το εκανα τοσο καλα, μετα την συνταξιοδοτηση μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Χατζησωκράτη γιατὶ δὲν αὐτοκτονεῖς;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Θέλετε να βάλετε ενεργό link στο σχόλιό σας; BlogU