Τρίτη, 15 Οκτωβρίου 2013

Οι ακρο-κεντρώοι... (ή, πόσα είναι τα άκρα;)

Θα δεχτούμε -για την οικονομία της συζήτησης- ότι άκρα υπάρχουν στην πολιτική, ότι λέγοντας "άκρο" στην δημοκρατία, εννοούμε όποιον/α αντικαθιστά τα δημοκρατικά μέσα με την βία και εν τέλει θα δεχτούμε ότι άκρο είναι εκείνος/η που εφαρμόζει πολιτική βία για την επίτευξη των στόχων του. 
Πόσα όμως είναι τα άκρα; 

Στην μονοδιάστατη πολιτική γεωγραφία -που κυριαρχεί από παράδοση- άκρα είναι οι δυο άκρες μιας απλής γραμμής - αυτομάτως ορίζονται ως "άκρα δεξιά" και "άκρα αριστερά". Η γνωστή θεωρία των δύο άκρων του Α Σαμαρά.
Στην κυκλική αναπαράσταση όπου η γραμμή καμπυλώνει και κλίνει σε κύκλο, τα άκρα συναντώνται σε ένα σημείο - οπότε μιλάμε για ένα άκρο το οποίο και αντιστοιχεί πλήρως στον ορισμό "η πολιτική βία είναι πάντα φασιστική". Σε αυτήν την εκδοχή οι παραβατικοί της 17 Νοέμβρη θεωρούνται φασίστες ό,τι κι αν επικαλούνται οι ίδιοι ως ιδεολογικό μανδύα. Και ο όρος "σταλινισμός" πλεονασμός ή συνώνυμο του φασισμού.
Στην δισδιάστατη επίπεδη αναπαράσταση με δυο τεμνόμενους άξονες (αριστερά-δεξιά, πρόοδος-συντήρηση, ένα γεωμετρικό τετράγωνο με τέσσερις περιοχές - μια πιο σύγχρονη απεικόνιση) υπάρχουν άκρα παντού - περιφερειακά... Μπορεί όμως ένας ακραίος προοδευτικός να είναι βίαιος; Προφανώς! Ακραίοι υπάρχουν παντού. Και συνήθως είναι και δογματικοί και βίαιοι. Τίποτα πχ δεν εγγυάται ότι κάποιος επειδή είναι κεντρώος στις πολιτικές του αντιλήψεις, δεν είναι και βίαιος, αυταρχικός ή "φασίστας" στην συμπεριφορά του.

Κι έτσι ερχόμαστε στο κέντρο. Ελέγχοντας την δικολαβική άποψη ότι τα άκρα είναι δυο γιατί έτσι μας βολεύει.

Στην καινοφανή θεωρία των δύο άκρων το κέντρο θεωρείται μη βίαιο εξ ορισμού. 
Έτσι, εάν κάποια κυβέρνηση τοποθετήσει /ορίσει την αυταρχική της πολιτική ως κεντρώα, ή έχει λάβει ψήφο ως κεντροδεξιά ή κεντροαριστερά παράταξη, ισχυρίζεται ότι εξ ορισμού δεν είναι άκρο, δεν είναι αυταρχική ούτε βίαιη, ότι μέτρα και αν παίρνει. 
Ο λόγος της προώθησης αυτής της θεωρίας είναι λοιπόν προφανής. Εξυπηρετεί απλά την πολιτική αθώωση του αυταρχισμού, αρκεί να περιβληθεί τον κεντρώο ιδεολογικό μανδύα.

Αλλά όσο νόμιμη μπορεί να είναι η βία του εθνικιστή ναζί ή του ακροαριστερού εκτελεστή άλλο τόσο νόμιμη μπορεί να είναι και μια πολιτική δημοκρατικά εκλεγμένης κυβέρνησης που παραβιάζοντας τις δεσμεύσεις της -με τις οποίες έχει εκλεγεί- εφαρμόζει μέτρα που οδηγούν στην φτώχεια, την πείνα, την ψυχική απόγνωση, την απελπισία ή και την αυτοκτονία τους ψηφοφόρους της. Προσοχή: νόμιμη όχι νομότυπη. Νόμιμη και ηθική βάσει του συντάγματος και των ...
καταστατικών/θεμελιακών δικαιωμάτων του πολίτη, όχι απλά νομότυπη βάσει εκτάκτων πράξεων νομοθετικού περιεχομένου που μπορεί να αλλάξει η επόμενη κυβέρνηση.

Η δημοκρατία έχει απόλυτο κριτή τον λαό. Αυτός, χωρίς βία, καλείται να καταδικάσει με εκλογές την αυταρχική ή και βίαιη συμπεριφορά των πολιτικών που εξέλεξε για περιορισμένο χρονικό διάστημα και που εξετράπησαν του δημοκρατικού συμμετοχικού δρόμου. Αυτά για την θεωρία.
Ας πάμε στην πράξη τώρα:

Είναι ή δεν είναι αυταρχισμός και βία, να καθορίζεις αυθαίρετα επιπλέον φόρους και χαράτσια και να κατάσχεις το εισόδημα ή την περιουσία όσων αδυνατούν να ανταποκριθούν;
Να επιβάλεις έκτακτα τέλη, ανελαστικές εισφορές και δεκάδες άλλες παρακρατήσεις υπέρ τρίτων στις μικρομεσαίες  και να τις υποχρεώνεις σε λουκέτο και τους εργαζόμενους εκεί στην ανεργία;
Να αφαιρείς την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη από ασφαλισμένους που οφείλουν, να κάνεις απλησίαστο το πετρέλαιο θέρμανσης και να επιβάλεις την αιθαλομίχλη ως καθημερινή ατμόσφαιρα στις πόλεις;
Να κουρεύεις τους μικροομολογιούχους και τους μικροκαταθέτες αδιαφορώντας αν έχουν άλλους πόρους επιβίωσης;
Να απαιτείς να πουλήσουν οι άνθρωποι περιουσίες για τις οποίες δούλεψαν δυο τρεις γενιές, για να συμμαζέψεις τα έσοδά σου για τον εκτροχιασμό των οποίων κατά τύχη είσαι ο ίδιος υπεύθυνος;
Σταματούμε εδώ.

Ναι, βία είναι όλα αυτά. 
Και δεσμευόμαστε από το σύνταγμα να την αντιμετωπίσουμε με δημοκρατικά μέσα. 
Χωρίς βία. Με ειρηνικές διαμαρτυρίες και εκλογές. Με απεργίες και πολιτική ανυπακοή. 

Κι όλα αυτά δεν είναι το άλλο άκρο που αναζητεί ο Α Σαμαράς και οι σύμβουλοί του. Δεν είναι παραβατικές συμπεριφορές αλλά δημοκρατικό συνταγματικό δικαίωμα των πολιτών.
Ό,τι και να λένε οι ακρο-κεντρώοι (κεντροδεξιοί και κεντροαριστεροί) της δικομματικής διακυβέρνησης που έχουν επιβάλλει την ατζέντα τους σε έναν λαό που τους είδε σαν ελπίδα σωτηρίας.

ΑΣ

3 σχόλια:

  1. Ο πρώτος διαχωρισμός του άρθρου (Φυσική Βία ή Μη Βία σε περιβάλλον δημοκρατίας με κυβέρνηση που έχει προέλθει από εκλογές), είναι ουσιαστικός γιατί στηρίζεται σε έννοιες που δεν αμφισβητούνται από κανένα.

    Ο δεύτερος διαχωρισμός είναι στηρίζεται σε έννοιες εντελώς υποκειμενικές (προοδευτικός - συντηρητικός) και γι αυτό ο καθένας τις προσλαμβάνει όπως θέλει ή ακόμα χειρότερα όπως τον συμφέρει.

    Στη χώρα μας για παράδειγμα, οποιαδήποτε αλλαγή θεωρείται "συντηρητική" ενώ η στασιμότητα στην υπάρχουσα κατάσταση "προοδευτική".

    Το τι σημαίνει τελικά προοδευτικός και συντηρητικός το λύνουν κάθε φορά (σωστά ή λάθος για τον καθένα απο εμάς) οι πολίτες μέσα από τις εκλογές.
    Δεν είναι σπουδαίο σύστημα αφού η ψήφος αυτού που σιτίζεται από το δημόσιο έχει την ίδια βαρύτητα με αυτού που τον σιτίζει δια της βίας και χωρίς την θέλησή του, αλλά είναι σίγουρα (έχει αποδειχθεί εμπειρικά αμέτρητες φορές) καλύτερο από το να πέρνουν τα ρόπαλα οι "προοδευτικοί" ή "συντηρητικοί", για να επιβάλουν τις απόψεις τους στο πόπολο που δεν καταλαβαίνει "το συμφέρον" του.

    ΥΓ1
    Δεν νομίζω ότι μπορούμε να χαρακτηρίζουμε βία αυτά που περιγράφεις, χωρίς να προσβάλλουμε τον Φύσσα ή τους νεκρούς της Μαρφίν, η τον Βρανόπουλο κλπ. Στο τέλος οι λέξεις θα χάσουν κάθε έννοια και δεν θα μπορούμε με τίποτα να βγάλουμε άκρη (ούτε και τώρα μπορούμε αλλά τουλάχιστον ελπίζουμε).

    ΥΓ2

    Συμφωνούμε απόλυτα ότι :

    "Και δεσμευόμαστε από το σύνταγμα να την αντιμετωπίσουμε με δημοκρατικά μέσα.
    Χωρίς βία. Με ειρηνικές διαμαρτυρίες και εκλογές. Με απεργίες και πολιτική ανυπακοή."

    που είναι και το κεντρικό μήνυμα του άρθρου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΕΠΑΘΕ ΣΥΡΙΖΑ ΚΙ ΑΥΤΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. είσαι ΣΥΡΙΖΑ και δεν το έχεις καταλάβει

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Θέλετε να βάλετε ενεργό link στο σχόλιό σας; BlogU