Τρίτη, 13 Δεκεμβρίου 2016

Η 2η Ευκαιρία για την επιχειρηματικότητα στη Βουλή: το σχέδιο νόμου και ο διάβολος που κρύβεται στις "λεπτομέρειες"


Κατατέθηκε χθες το βράδυ στη Βουλή, ο νέος πτωχευτικός κώδικας. Σε αυτόν προβλέπεται επιτέλους η "Δεύτερη Ευκαιρία" σε επιχειρηματίες που πτωχεύουν λόγω πραγματικής αδυναμίας. Πράγμα που ήταν ήδη και η πραγματικότητα της πλειοψηφίας των μαζικών πτωχεύσεων στα χρόνια της κρίσης όπου ο τζίρος των επιχειρήσεων έπεσε αιφνιδίως κατακόρυφα λόγω των περιοριστικών μέτρων των μνημονίων και της πτώσης της ζήτησης και οι οφειλές τους από συνήθη δανεισμό έγιναν επίσης ξαφνικά "κόκκινες" αφού πάγωσαν τα έσοδα σε πρωτοφανή χαμηλά επίπεδα. Τέλος τα έσοδα, τέλος και η αναχρηματοδότηση που θα έδινε χρόνο προσαρμογής στις επιχειρήσεις - ξαφνικός θάνατος. Έτσι χρεοκόπησαν και οι ίδιες οι τράπεζες αλλά αυτές τις φρόντισε το σύστημα. 
Οι μικρομεσαίοι όπως και οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις έμειναν στην τύχη τους με τις διασωθείσες τράπεζες, τις ΔΟΥ και έναν αισχρό ΟΑΕΕ να τους μαστιγώνουν αλύπητα, όντας οι ίδιοι παγιδευμένοι σε μια αναχρονιστική πτωχευτική νομοθεσία χωρίς καμία εναλλακτική.

Κρίσιμη Παρατήρηση: Την δυνατότητα 2ης ευκαιρίας που υπάρχει στα περισσότερα κράτη του δυτικού καπιταλισμού, δεν νοιάστηκε η συγκυβέρνηση ΝΔ ΠΑΣΟΚ που δήθεν εκπροσωπούσε την επιχειρηματικότητα και την αγορά να φέρει, αν και ήταν και μνημονιακή τους υποχρέωση. Τα περισσότερα μέτρα υπέρ της επιχειρηματικότητας ότι και να λέει ο "ζητώ εκλογές-Μητσοτάκης", τα έχει πάρει η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ Οικολόγων και αυτό από μόνο του αποδομεί τις έωλες διακηρύξεις της ΝΔ ότι αποτελεί οποιαδήποτε εναλλακτική.
Μένοντας στον νέο πτωχευτικό κώδικα, παρουσιάζουμε μια περιληπτική σημερινή του περιγραφή από το ΑΠΕ και ακολούθως την κριτική και τις σχετικές παρατηρήσεις από το Τμήμα Βιομηχανίας του ΣΥΡΙΖΑ σε αστοχίες του, αφού ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες: γιατί δεν αρκεί να ψηφιστεί επιτέλους η 2η Ευκαιρία στην Επιχειρηματικότητα, πρέπει και να επιτυγχάνει τον στόχο της περιλαμβάνοντας την πραγματικότητα της αγοράς και την γνώση και τις ανάγκες των ίδιων των "υγιώς" επιχειρούντων.
ΑΣ


1. Νέος πτωχευτικός κώδικας: δεύτερη ευκαιρία σε επιχειρηματίες που πτώχευσαν λόγω πραγματικής αδυναμίας

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δεύτερη ευκαιρία δίνεται σε επιχειρηματίες που πτωχεύουν λόγω πραγματικής αδυναμίας, ενώ μπαίνει φρένο σε δόλιες πτωχεύσεις με συνοπτικές διαδικασίες και επιταχύνονται οι διαδικασίες για την εξυγίανση των βιώσιμων επιχειρήσεων, σύμφωνα με το νέο πτωχευτικό κώδικα που κατατέθηκε αργά το βράδυ στη Βουλή.

Ειδικότερα το νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα δεύτερης ευκαιρίας σε όσους επιχειρηματίες πτωχεύουν εξαιτίας πραγματικής αδυναμίας εξυπηρέτησης των ληξιπρόθεσμων χρεών τους. Μάλιστα ορίζει ότι, εφόσον ο επιχειρηματίας επιδεικνύει καλή πίστη κατά την κήρυξη της πτώχευσης, η πτώχευση δεν οφείλεται σε δόλιες ενέργειές του και ο ίδιος παραμείνει συνεργάσιμος - και εφόσον υποβάλει σχετική αίτηση - μετά την παρέλευση δύο ετών μπορεί να πετύχει απόφαση που θα τον απαλλάσσει ακόμη και πλήρως από το υπόλοιπο των απαιτήσεων των πιστωτών του που δεν ικανοποιείται από την πτωχευτική περιουσία.

Προκειμένου να επικυρωθεί η συμφωνία εξυγίανσης, αυτή θα πρέπει να έχει συναφθεί από τον οφειλέτη και από πιστωτές του που εκπροσωπούν το 60% του συνόλου των απαιτήσεων στο οποίο περιλαμβάνεται το 40% των τυχόν εμπραγμάτων ή με ειδικό προνόμιο ή με προσημείωση υποθήκης εξασφαλισμένων απαιτήσεων. Αν η συμφωνία συναφθεί μόνον από πιστωτές, χωρίς τη σύμπραξη του οφειλέτη, τότε είναι έγκυρη εφόσον ο οφειλέτης βρίσκεται, κατά τον χρόνο σύναψης της συμφωνίας, σε παύση πληρωμών.

Η συναίνεση του οφειλέτη είναι ικανή αλλά όχι αναγκαία προϋπόθεση για την υλοποίηση συμφωνίας εξυγίανσης. Στόχος είναι οι μη συνεργάσιμοι οφειλέτες να μην παρακωλύουν τις διαδικασίες και τα σχέδια εξυγίανσης να μπορούν να προχωρούν και χωρίς την δική τους σύμφωνη γνώμη. Αυτό προβλέπεται, όμως, αυστηρά και μόνο στις περιπτώσεις που οι οφειλέτες έχουν προχωρήσει σε παύση πληρωμών και δεν λαμβάνουν, έστω και την ύστατη στιγμή, μέτρα για να αποφευχθεί η πτώχευση της εταιρείας.

Επιπλέον τιμωρείται με ποινικές κυρώσεις ο μη συνεργάσιμος οφειλέτης ο οποίος δεν προσκομίζει να αναγκαία στοιχεία για την αξιολόγηση της βιωσιμότητας της επιχείρησης του στο δικαστήριο και για να δικαιολογήσει την στάση πληρωμών στην οποία έχει προχωρήσει.

Σύμφωνα με τις διατάξεις του νέου πτωχευτικού κώδικα αίτηση πτώχευσης μπορεί να υποβάλλει και ο οφειλέτης υπό την προϋπόθεση να προσκομίσει όλες τις οικονομικές καταστάσεις και βεβαιώσεις για χρέη προς το δημόσιο ώστε το δικαστήριο να μπορεί να εξετάσει ενδελεχώς και ουσιαστικά την υπόθεση.

Ο νέος πτωχευτικός κώδικας προβλέπει και διαδικασίες fast track. Καταργείται για λόγους επιτάχυνσης των διαδικασιών το άνοιγμα διαδικασίας εξυγίανσης καθώς όπως αποδείχθηκε χρησιμοποιήθηκε παρελκυστικά από πολλούς οφειλέτες ώστε να επιτύχουν την ασυλία έναντι των πιστωτών τους ενώ διατηρείται, με συγκεκριμένους όρους, η δυνατότητα εξυγίανσης της εταιρείας εντός της πτωχευτικής διαδικασίας.

Επιπλέον εισάγεται ο ρόλος του εισηγητή πτωχεύσεων που αντικαθιστά τις αρμοδιότητες του πτωχευτικού δικαστηρίου, με στόχο τον ουσιαστικό έλεγχο για να αποφεύγονται οι δόλιες χρεοκοπίες, ενώ περιορίζονται και οι περιπτώσεις προσφυγής στο πτωχευτικό δικαστήριο ή στον εισηγητή.

Επίσης, με τις διατάξεις του νομοσχεδίου δίνεται η δυνατότητα στο αρμόδιο πτωχευτικό δικαστήριο να αναθέτει - εφόσον το κρίνει σκόπιμο - στον οφειλέτη τη διοίκηση της πτωχευτικής περιούσιας είτε η αίτηση πτώχευσης κατατέθηκε από τον ίδιο είτε από τους πιστωτές του.

Τέλος, περιορίζεται το χρονικό διάστημα εξέτασης και ολοκλήρωσης από το δικαστήριο μιας αίτησης και του σχεδίου εξυγίανσης καθώς ο οφειλέτης θα μπορεί να καταθέτει σχέδιο εξυγίανσης της εταιρείας του είτε ταυτόχρονα με την κατάθεση της αίτησης του είτε το αργότερο εντός τριών μηνών.

(Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ)


2. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ του Τμήματος Βιομηχανίας του ΣΥΡΙΖΑ επί του τελικού ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗ 2η ΕΥΚΑΙΡΙΑ

ΠΤΩΧΕΥΤΙΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ - 2η ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΣΤΟΥΣ ΜΗ ΔΟΛΙΟΥΣ ΠΤΩΧΕΥΣΑΝΤΕΣ

ΒΑΣΙΚΗ ΑΡΧΗ: 2η ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΑΡΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΜΠΟΔΙΩΝ. ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΕΝΟΣ ΕΜΠΟΔΙΟΥ ΚΑΤΑΡΓΕΙ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΠΙΔΑ ΓΙΑ 2Η ΕΥΚΑΙΡΙΑ

Το Σχέδιο Νόμου (άρθρο 11 που περιλαμβάνει τα άρθρα 167-169 του Πτωχευτικού Κώδικα) κατατέθηκε στην Βουλή στις 12/12/2016 σχεδόν απαράλλακτο με το σχέδιο που δόθηκε σε διαβούλευση στα τέλη Οκτωβρίου 2016. Το μόνο που άλλαξε (σημαντικά θετικό) είναι ότι προστέθηκε το χρονικό όριο των 60 ημερών ώστε να εκδώσει απόφαση το Δικαστήριο επί της αιτήσεως του Οφειλέτη για απαλλαγή (βλ. άρθρο 169 παρ.1).

ΦΥΣΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΟ = ΟΦΕΙΛΕΤΗΣ = ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑΣ

Με δεδομένο ότι η Ευρώπη όταν μιλάει για ΟΦΕΙΛΕΤΗ περιλαμβάνει τον επιχειρηματία ανεξαρτήτου νομικής μορφής της επιχείρησης του πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ότι τα άρθρα 167-169 δεν αφορούν μόνο τα Φυσικά Πρόσωπα που συμπτωχεύουν μαζί με την επιχείρηση (δηλαδή ΟΕ, ΕΕ, ΑΤΟΜΙΚΗ) αλλά και όσους επιχειρηματίες έχουν ΑΕ, ΕΠΕ, ΙΚΕ (κεφαλαιουχικές επιχειρήσεις)

ΠΑΥΣΗ ΑΞΙΟΠΟΙΝΟΥ ΑΡΘΡΟ 167 ΠΑΡ. 4

Η παράγραφος 4 του άρθρου 167ορίζει ότι «μόλις ο Οφειλέτης κυρηχθεί συγγνωστός δεν προσωποκρατείται εκτός αν ορίζεται διαφορετικά από άλλους ειδικούς Νόμους».
Θα πρέπει να προστεθεί και η ΠΑΥΣΗ ΤΟΥ ΑΞΙΟΠΟΙΝΟΥ των πράξεών του που σχετίζονται με την επιχείρηση που πτώχευσε. Σε αντίθετη περίπτωση δεν θα υπάρχει 2η Ευκαιρία καθώς θα φυλακιστεί (ως έχων δόλο, πχ επιταγές) για οφειλές που την ίδια στιγμή έχουν κριθεί ως μη δόλιες (αφού κρίθηκε συγγνωστός).

ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΧΡΕΗ ΚΑΙ ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟ 169 ΠΑΡ. 1

Το άρθρο 169 παρ. 1 αναφέρεται στην απαλλαγή του Οφειλέτη «από το υπόλοιπο των απαιτήσεων των πιστωτών που δεν ικανοποιείται από την πτωχευτική περιουσία».

ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ
Ο Οφειλέτης βρίσκεται αντιμέτωπος με οφειλές της επιχείρησης, για τις οποίες είναι υπεύθυνος και σαν νόμιμος εκπρόσωπος ΑΛΛΑ, ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ, και σαν εγγυητής (πχ τραπεζικά δάνεια). Σε περίπτωση που δεν απαλλαχθεί ως εγγυητής τότε η 2η Ευκαιρία δεν εφαρμόζεται (η συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων). 
Η πρότασή είναι η πλήρης απαλλαγή να περιλαμβάνει οτιδήποτε τον επιβαρύνει, με οποιαδήποτε ιδιότητα αυτού.

ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΧΡΕΗ
Επιπροσθέτως ο Οφειλέτης ενδεχομένως να έχει και προσωπικά χρέη, τα οποία η από 22/11/2016 πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ΟΔΗΓΙΑ για την 2η Ευκαιρία ζητάει να συμπεριληφθούν στα χρέη από τα οποία απαλλάσσεται. Και αυτό γιατί επιδιώκει πραγματική 2η Ευκαιρία, διευθετώντας όλα τα χρέη του Οφειλέτη-επιχειρηματία. Ζητάει συγκεκριμένα είτε να συνεξετάζονται με την αίτηση απαλλαγής που αυτός υποβάλει στο Πτωχευτικό Δικαστήριο είτε να εξετάζονται ξεχωριστά (σε άλλο Δικαστήριο) αλλά σε κάθε περίπτωση η απαλλαγή από αυτά να συμπέσει χρονικά με το όριο της 3ετίας (ή κάθε άλλο όριο που θα θέσει το κάθε Κράτος Μέλος).

Η πρόταση είναι όπως η αίτηση του Οφειλέτη για διευθέτηση των προσωπικών του χρεών, από την ώρα που η επιχείρηση του έχει πτωχεύσει και οδεύει προς την διαδικασία της ΑΠΑΛΛΑΓΗΣ, να εξετάζεται κατά απόλυτη προτεραιότητα από τα αρμόδια Δικαστήρια και η σχετική απόφαση να εκδίδεται άμεσα ώστε να συμπίπτουν οι χρόνοι της απαλλαγής.

ΕΞΑΙΡΕΣΗ ΧΡΕΩΝ ΑΠΟ ΑΠΑΛΛΑΓΗ ΑΡΘΡΟ 169 ΠΑΡ. 2

Το άρθρο 169 παρ. 2. ορίζει ότι «Ο οφειλέτης δεν απαλλάσσεται από οφειλές που δημιουργήθηκαν από αδίκημα που τελέσθηκε με δόλο ή βαρεία αμέλεια».
Η παράγραφος αυτή αποτελεί και την ακύρωση όλης της σχετικής νομοθετικής προσπάθειας. Σε συνδυασμό με την πλήρη έλλειψη σχολίων της Έκθεσης του ΓΛΚ περί των επιπτώσεων στα Δημόσια οικονομικά από τις σχετικές διατάξεις, αντιλαμβανόμαστε ότι όλα τα χρέη σε Δημόσιο, Ταμεία κλπ θα παραμείνουν εκτός πλαισίου απαλλαγής.
Αναλογικά με δόλο κρίνονται σήμερα από την Ποινική Δικαιοσύνη όλα τα χρέη για επιταγές και εργατικά. Και φυσικά και οι τράπεζες μπορούν να ισχυριστούν ότι χρέη προς αυτές είναι προϊόν δόλου.

Η Σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (παρ. 33) ορίζει ότι «Τα κράτη μέλη δύνανται να εξαιρέσουν συγκεκριμένες κατηγορίες χρεών, όπως τα χρέη που προκύπτουν από αδικοπρακτική ευθύνη, από τον κανόνα της πλήρους απαλλαγής». ΔΥΝΑΝΤΑΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΤΑ ΕΞΑΙΡΕΣΟΥΝ.

Η συγκεκριμένη πρόβλεψη έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το άρθρο 167 παρ. 1 του Νόμου που προτείνεται και την αιτία με βάση την οποία θα κριθεί Συγγνωστός ο Οφειλέτης. Αν η πτώχευση δεν προέκυψε με δόλιες ενέργειες του σημαίνει ότι οι οφειλές του προς τρίτους (δηλαδή η έννοια της Πτώχευσης-αδυναμία εξυπηρέτησης οφειλών) δημιουργήθηκαν χωρίς δόλιες ενέργειές.

Επίσης έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το υφιστάμενο άρθρο 106δ του Πτωχευτικού Κώδικα, που δεν αλλάζει με τον νέο Νόμο, που αναφέρει σχετικά με την Συμμετοχή δημοσίου και δημοσίων φορέων:
"Το δημόσιο, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, δημόσιες επιχειρήσεις του δημόσιου τομέα, φορείς κοινωνικής πρόνοιας και ασφάλισης, δύνανται να συναινούν στη σύναψη συμφωνίας εξυγίανσης είτε συμμετέχοντας και ψηφίζοντας σε συνέλευση των πιστωτών είτε υπογράφοντας τη συμφωνία με τους ίδιους όρους που θα συναινούσε υπό τις αυτές συνθήκες ιδιώτης πιστωτής ακόμη και όταν με τη συμφωνία ο δημόσιος φορέας παραιτείται από προνόμια και εξασφαλίσεις ενοχικής ή εμπράγματης φύσεως".

Θα έχουμε το φαινόμενο να αποφασίζει το Πολυμελές δικαστήριο ότι ο Οφειλέτης δεν είχε δόλο και πτώχευσε και ταυτόχρονα να αποφασίζει το ίδιο Δικαστήριο ότι είχε δόλο για μέρος των οφειλών (που μπορεί να είναι και πλειοψηφικό, πχ επιταγές).
Προτείνουμε την πλήρη κατάργηση της παραγράφου 2 του άρθρου 169.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΠΤΩΧΕΥΣΕΙ ΠΡΑΚΤΙΚΑ, ΧΩΡΙΣ ΟΜΩΣ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΠΤΩΧΕΥΣΕΙ ΜΕ ΑΠΟΦΑΣΗ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ. ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΧΩΡΙΣ ΕΠΑΡΚΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ

Σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν χιλιάδες επιχειρήσεις που έχουν διακόψει την λειτουργία τους πριν από πολλά χρόνια, χωρίς να έχουν προσφύγει στην διαδικασία πτώχευσης. Η πλειοψηφία των επιχειρήσεων αυτών δεν έχει κάποιο περιουσιακό στοιχείο με αποτέλεσμα ακόμα και να προσφύγει σήμερα στο Πτωχευτικό Δικαστήριο, η αίτηση της θα απορριφθεί ελλείψει περιουσίας που θα καλύψει τα έξοδα της πτώχευσης. Σύμφωνα με το άρθρο 6, παρ. 2 του Πτωχευτικού Κώδικα:
"2. Το πτωχευτικό δικαστήριο απορρίπτει επίσης την αίτηση, εφόσον αποδεικνύεται ότι, αν και συντρέχουν οι προϋποθέσεις της παραγράφου 1, η περιουσία του οφειλέτη δεν θα επαρκέσει για την κάλυψη των εξόδων της διαδικασίας. ..".
Το νέο Νομοσχέδιο καταργεί την παρ. 2 του άρθρου 6 του ΠτΚ και την αντικαθιστά με την ακόλουθη:
"Άρθρο 3 παρ. 4
Η πτώχευση κηρύσσεται εφ’ όσον με βάση τα οικονομικά στοιχεία που τίθενται υπόψη του δικαστηρίου πιθανολογείται ότι η περιουσία του οφειλέτη επαρκεί για την κάλυψη των εξόδων της διαδικασίας. Άλλως, το δικαστήριο διατάσσει την καταχώρηση….."


Ανάλογα με τις ανωτέρω επιχειρήσεις είναι και αυτές που ναι μεν είναι σε λειτουργία, δεν έχουν όμως επαρκή περιουσία για να καλύψει τα έξοδα της πτώχευσης, συνεπώς η προσφυγή τους στο Πτωχευτικό Δικαστήριο είναι άσκοπη.
Ο Πτωχευτικός Κώδικας οφείλει να προβλέψει και την αποκατάσταση αυτών των επιχειρηματιών.
Η ΠΡΟΤΑΣΗ
Να προστεθεί στην νέα παράγραφο 4 του άρθρου 3:
"το Δικαστήριο δύναται να γνωστοποιήσει στον Οφειλέτη τα έξοδα της διαδικασίας και στην περίπτωση που ο Οφειλέτης προσφέρεται να τα καλύψει εξ ιδίων πόρων, το Δικαστήριο κηρύσσει την πτώχευση"

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΠΤΩΧΕΥΣΕΙ ΗΔΗ

Τα άρθρα 167-169, με βάση τις Μεταβατικές Διατάξεις, ισχύουν για κάθε εκκρεμή διαδικασία πτώχευσης. Πρόνοια πρέπει να ληφθεί για κάθε επιχείρηση που έχει ήδη πτωχεύσει (ανεξαρτήτου χρόνου) και ο οφειλέτης έχει ήδη κριθεί (ή θα κριθεί μετά την ψήφιση του Νόμου) Συγγνωστός. Θα πρέπει και αυτοί να συμπεριληφθούν στην απαλλαγή. Και σε περίπτωση που έχουν αποβιώσει, να μεταφερθεί η απαλλαγή στους κληρονόμους τους.




Σχετικές δημοσιεύσεις:







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θέλετε να βάλετε ενεργό link στο σχόλιό σας; BlogU