Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2017

Με αφορμή τη νέα δίκη του "Γέροντα Παστίτσιου": ανοιχτή πληγή για το πολίτευμά μας η διατήρηση του νόμου περί βλασφημίας


Γέροντας Παστίτσιος: "Να ξεμπερδεύουμε με τον μεσαίωνα"

του Μάνου Φραγκιουδάκη*

Μια από τις μεγαλύτερες "επιτυχίες" του πρόσφατα αποστρατευμένου Μανώλη Σφακιανάκη ήταν η σύλληψη του "Γέροντα Παστίτσιου" το 2012.

Ο πρώην διοικητής της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, με αφορμή καταγγελίες πολιτών και ερώτηση του χρυσαυγίτη Χρήστου Παππά στη Βουλή και πατώντας στις διατάξεις του Ποινικού Κώδικα περί βλασφημίας, συνέλαβε τον δημιουργό της σατιρικής σελίδας. Ο Φίλιππος Λοΐζος, μιλώντας στο Documento, χαρακτηρίζει ανοιχτή πληγή για το πολίτευμά μας τη διατήρηση του νόμου περί βλασφημίας.

Το 2014 το δικαστήριο τον καταδίκασε σε 10 μήνες φυλάκιση με αναστολή για καθύβριση θρησκεύματος. Τρία χρόνια μετά την καταδίκη και μόλις έναν μήνα πριν πάει η υπόθεση στο Εφετείο, οι διατάξεις παραμένουν σε ισχύ παρά τις υποσχέσεις του πρώην υπουργού Δικαιοσύνης Ν. Παρασκευόπουλου το καλοκαίρι του 2016 για κατάργησή τους.
"Η ρητορική του μίσους δεν έχει θέση σε μια δημοκρατική πολιτεία. Η διαχωριστική γραμμή μεταξύ της καταπολέμησης της ρητορικής του μίσους και της προστασίας της ελευθερίας του λόγου πρέπει να είναι σαφής και ευδιάκριτη σε ένα κράτος δικαίου" επισημαίνει η γγ Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Μαρία Γιαννακάκη.
"Για τον λόγο αυτό, η Γενική Γραμματεία έχει υποβάλει εισήγηση στη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή για την αναθεώρηση του Ποινικού Κώδικα, για την κατάργηση των διατάξεων περί βλασφημίας (άρθρα 198 και 199 ΠΚ) και για την ενίσχυση της διάταξης περί διακεκριμένων φθορών (382 ΠΚ) με την προσθήκη σε αυτή των τόπων λατρείας, ώστε οποιαδήποτε φθορά ή βλάβη τόπου ή αντικειμένου λατρείας να θεωρείται διακεκριμένη φθορά".

Φίλιππος Λοΐζος ή "Γέροντας Παστίτσιος" 
Πώς αποφάσισαν να κινηθούν οι αρχές για τη σύλληψή σου και ποιες κατηγορίες σου έχουν προσάψει;

Υποτίθεται πως κινήθηκαν έπειτα από χιλιάδες καταγγελίες εύθικτων συμπολιτών μας, αλλά στη δικογραφία μου περιλαμβάνονται μόνο δύο επώνυμες, που λογικά είναι και οι μοναδικές. Η πρώτη αποτελείται από μόλις δύο σειρές, ενώ η δεύτερη είναι ολοσέλιδη και άκρως γραφική. Κάνει λόγο για τα σχέδια της νέας τάξης πραγμάτων, τον πολυπολιτισμό που μας επιβάλλουν και άλλα τέτοια «ψεκασμένα». Την είχα διαβάσει σε μια ομιλία και το ακροατήριο δεν μπορούσε να συνέλθει από τα γέλια. Μου πρόσαψαν την κατηγορία της βλασφημίας και της καθύβρισης θρησκεύματος, που φυσικά δεν έχουν καμία σχέση με τη δράση μου.

Ποιος ήταν ο στόχος σου με τη δημιουργία της σελίδας;

Με ενοχλεί το εμπόριο πίστης γιατί πουλάς αέρα κοπανιστό και μάλιστα αφορολόγητο, αλλά αυτό που δεν μπορώ με τίποτα να ανεχθώ είναι όταν τα θρησκευτικά πρόσωπα πολιτικολογούν όπως και όποτε θέλουν, σε αντίθεση με τον απλό πολίτη που μπορεί να εκδιωχθεί ποινικά με τους νόμους της εξύβρισης, της συκοφάντησης ή της βλασφημίας ακόμη αν τους φέρει αντίλογο. Εχω τονίσει επανειλημμένα πως το κίνημα της παϊσιολατρίας είναι φονταμενταλιστικό και εκκολάφθηκε και αναδείχτηκε μέσα από τον περιθωριακό ακροδεξιό Τύπο. Αυτά έθιγε πρωτίστως η σελίδα μου, συνεπώς είχε κοινωνικοπολιτικό χαρακτήρα.

Εκανες υβριστικές αναρτήσεις;

Ούτε εγώ ούτε οι επισκέπτες. Με τις υβριστικές σελίδες δεν ασχολείται κανένας. Δε μπορείς να κάνεις ζημιά σε κανέναν με υβρεολόγιο. Μόνο με νηφάλια και δουλεμένη σάτιρα μπορείς να ακουστείς και να ενοχλήσεις.

Θεωρείς ότι έπαιξε ρόλο το ότι επικεφαλής της ΔΗΕ τότε ήταν ο Μανώλης Σφακιανάκης;

Η ΔΗΕ κράτησε ουδέτερη στάση λέγοντας πως δεν μπορεί να κάνει αλλιώς από τη στιγμή που υπήρξε εισαγγελική εντολή. Ο κύριος Σφακιανάκης με ρωτούσε πώς μπόρεσα να βάλω ένα παστίτσιο στο πρόσωπο ενός άγιου. Κατανόησα την αντίδρασή του αφού είδα πως στον τοίχο από πίσω του συντηρούσε ένα τεράστιο εικονοστάσι. Του εξήγησα τις προθέσεις μου και ηρέμησαν τα πνεύματα. Ο ίδιος σε δημόσια ομιλία του, όταν κληρικοί τον ρώτησαν τι θα γίνει με τους βλάσφημους του διαδικτύου, παραπονέθηκε λέγοντας πως όταν με κυνήγησε δεν τον στήριξε η Εκκλησία. Αυτό με κάνει να πιστεύω πως ως άνθρωπος δεν έχει κανένα πρόβλημα με τις διώξεις που παραβιάζουν τα θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα.

Μπορεί ορισμένοι να έδειξαν υπερβάλλοντα ζήλο, ωστόσο αυτό από μόνο του δεν θα αρκούσε. Υπάρχουν δύο νόμοι που δίνουν πάτημα για τέτοιες διώξεις.


Η ύπαρξή τους αποσκοπεί στην προστασία των συμφερόντων της Εκκλησίας. Είναι αντιδημοκρατικοί και αντιφάσκουν, δηλαδή στη ουσία καταργούν τις επιταγές του συντάγματος για ανεξιθρησκία και ελευθερία της έκφρασης. Απειλούν τη κοινωνική ειρήνη αφού επικυρώνουν τη βία του όχλου και τις ορέξεις του εκάστοτε αυταρχικού εξουσιαστή. Πρέπει να καταργηθούν άμεσα.

Γιατί θεωρείς ότι δεν έχουν καταργηθεί μέχρι σήμερα;

Διότι δεν ζούμε σε αμιγώς κοσμικό κράτος. Δεν έχει κανένα λόγο ένα σύγχρονο αστικό κράτος να προστατεύει και να συντηρεί πρόδηλα παρασιτικούς θεσμούς. Οι διατάξεις έχουν ρίζες φεουδαρχικές, τότε που οι κοινωνίες και τα πολιτεύματα ήταν ριζικώς διαφορετικά δομημένα. Ενα προεκλογικό σύνθημα της τωρινής κυβέρνησης ήταν «ξεμπερδεύουμε με το παλιό». Ο,τι και αν σημαίνει αυτό, προσωπικά δε, μπορώ να σκεφτώ κάτι παλιότερο από τις συγκεκριμένες μεσαιωνικές διατάξεις του ποινικού κώδικα.

Τι περιθώρια υπάρχουν μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσής σου και τι σημαίνει για σένα η διατήρηση του ισχύοντος νόμου;

Τα περιθώρια πλέον είναι στενά, καθότι στις 2 Μαρτίου πάω στο Εφετείο. Η διατήρηση του ισχύοντος νόμου θα αφήσει μια ανοιχτή πληγή που θα στιγματίσει για πάντα το πολίτευμα της χώρας, ακόμη και αν αθωωθώ, οπότε το ζήτημα είναι να αποσυρθούν πριν από τη δίκη μου και να αφήσουμε μια για πάντα πίσω μας το σκοτεινό τούτο περιστατικό που συνέβη σε μια σκοτεινή περίοδο.



*από το Documento



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θέλετε να βάλετε ενεργό link στο σχόλιό σας; BlogU