Πέμπτη 24 Δεκεμβρίου 2009

Η κουλτούρα του Δεκέμβρη

Από τον Ηλία Κανέλλη*

Αλέξανδρος Κυριακόπουλος, Ευθύμιος Γουργουρής (επιμ.),
Ανησυχία. Μια καταγραφή του αυθόρμητου τον Δεκέμβριο του 2008.
Καστανιώτη, Αθήνα 2009, σελ. 288

Στις 6 Δεκεμβρίου 2009, πρώτη επέτειο του φόνου του μαθητή Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου από τον αστυνομικό εν υπηρεσία Επαμεινώνδα Κορκονέα, όπως ήταν αναμενόμενο διοργανώθηκαν πολλές συγκεντρώσεις. Όπως επίσης ήταν αναμενόμενο, ο φόβος της επανάληψης των επεισοδίων της περσινής χρονιάς έδωσε ένα και μοναδικό, μονοδιάστατο πολιτικό περιεχόμενο στις διαδηλώσεις – και γι’ αυτό δεν ευθύνονται τα ΜΜΕ.

Χειραφετημένες από τις κομματικές οργανώσεις, οι εκδηλώσεις αυτές δομήθηκαν γύρω από μια απόλυτη αντίθεση σε οτιδήποτε εμφανίζεται ως θεσμικό, ως συστημικό – γι’ αυτό, άλλωστε, η βία που υπόσχονταν οι αναγγελίες τους ήταν έκφραση του μίσους «εναντίον του συστήματος». Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, τα πολιτικά κόμματα περιορίστηκαν στη γενικόλογη ρητορική της υπενθύμισης του εγκλήματος, αποφεύγοντας την οργανωμένη συμμετοχή στις διαδηλώσεις. Μόνο ο ΣΥΡΙΖΑ, ο Συνασπισμός της Ριζοσπαστικής Αριστεράς, διά του προέδρου της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του, Αλέξη Τσίπρα, προέτρεψε όσους θεωρούν ότι τα «συσσωρευμένα αδιέξοδα της νέας γενιάς», το «εύφλεκτο υλικό» όπως τα χαρακτήρισε, υπάρχουν, να ξανακατεβούν στους δρόμους, να αμφισβητήσουν το «σύστημα εξουσίας».
Το εγερτήριο κείμενο του κ. Τσίπρα[1], αφού συστηματικά παρέκαμπτε τη βία, στις εκδηλώσεις της οποίας, σύμφωνα με τον ισχυρισμό του, ασφαλώς το κόμμα του δεν συμμετέχει, έκλεινε με μια εξαιρετικά προβληματική διαπίστωση, για εκφραστή κομματικού μορφώματος που έχει θεωρηθεί μεταρρυθμιστικό. Σύμφωνα με τη διατύπωση αυτή, το «σύστημα εξουσίας (…) φοβάται τον επόμενο Δεκέμβρη, που θα ξεσπάσει πιο συνειδητά, πιο οργανωμένα, με ξεκάθαρα διατυπωμένα τα πολιτικά και κοινωνικά του αιτήματα: αντίσταση, αλληλεγγύη, αξιοπρέπεια».

Μιλώντας σαν αντιεξουσιαστής, μιλώντας δηλαδή ωσάν ο ίδιος και το κόμμα του να μην είναι τμήμα αυτού που ο ίδιος αποκαλεί «σύστημα εξουσίας», ο Αλέξης Τσίπρας επί της ουσίας έκλεινε το μάτι στις ετερόκλητες δυνάμεις που συντάσσονταν στα χαρακώματα της καταστροφής.
Διότι, παρά τη διακήρυξη της ειρηνοφιλίας του ΣΥΡΙΖΑ, είχαν προετοιμαστεί επεισόδια από άλλους και, φυσικά, δεν προκλήθηκαν εξαιτίας των πολυάριθμων αστυνομικών δυνάμεων που εκ των προτέρων είχαν οργανωθεί να τα αντιμετωπίσουν, έγιναν ζημιές (όχι τόσο εκτεταμένες, αλλά έγιναν), υπήρξαν τραυματισμοί (μεταξύ των οποίων, ηχηρότερος, διότι έγινε σε χώρο που απαγορευόταν να εισέλθουν αστυνομικές δυνάμεις, σε χώρο δηλαδή που καλύπτεται από το λεγόμενο «πανεπιστημιακό άσυλο», ο τραυματισμός του πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών Χρίστου Κίττα, που αμέσως μετά παραιτήθηκε), εκδηλώθηκαν δηλαδή συγκροτημένα εκδηλώσεις βίας που, βεβαίως, κατεστάλησαν από την αστυνομία.

Γιατί μπήκε ο ΣΥΡΙΖΑ στο κάδρο της βίας;


Γιατί επέμενε ο βασικός εκπρόσωπός του να μπει σε αυτό το κάδρο;
Πολιτικά, δεν είναι εύκολη η απάντηση, ιδίως μάλιστα όταν έχει κανείς στο μυαλό του τη συνεισφορά στην πολιτική κουλτούρα του τόπου του ΚΚΕ εσωτερικού, προγενέστερου του Συνασπισμού και του ΣΥΡΙΖΑ πολιτικού σχήματος που εξέφρασε την ανεξάρτητη από τις επιλογές της πρώην ΕΣΣΔ αριστεράς.
Συνυπολογίζοντας τη ρητορική του αποκαλούμενου «ριζοσπαστικού» τμήματος του ΣΥΡΙΖΑ, των συνιστωσών δηλαδή του πολιτικού σχηματισμού που εισηγούνται στρατηγικές «ρήξης», υπό την νέα ταυτότητά του, είναι φανερό ότι ο συγκεκριμένος πολιτικός χώρος απομακρύνεται από τη δημοκρατική και ευρωπαϊκή αριστερά, εκτιμώντας ότι είναι προτιμότερο να εκφράζει την κινηματικού χαρακτήρα αριστερά που ομνύει στην ανατροπή.

Υπ’ αυτές τις συνθήκες, η αριστερά αυτή επιλέγει να εκφράζεται πέραν του συστήματος, το οποίο (για να το πούμε με τους τελεολογικούς όρους που χρησιμοποιεί κάθε οραματική αριστερά) απλώς χρησιμοποιεί ώσπου να το διεμβολίσει. Εδώ, πέραν του συστήματος δηλαδή, ας μας επιτραπεί να χρησιμοποιήσουμε λίγο τη φαντασία.

Επειδή, λοιπόν, πέραν του συστήματος η μόνη βραχυπρόθεσμη και μεσοπρόθεσμη προοπτική της ανατροπής του από τις αριστερές και/ή τις αντιεξουσιαστικές δυνάμεις είναι το χάος, ενισχυμένο μάλιστα από την ανυπαρξία κανόνων στη διαχείριση όποιας πραγματικότητας προκύψει, η ριζοσπαστική αριστερά βαθμιαία αποστασιοποιείται από τις πραγματικότητες της κοινωνίας μας.

Προτιμά τις γενικόλογες περιγραφές της και την καλλιέργεια ενός άλλου πεδίου, μυθολογικού.

Οι μυθολογίες, φυσικά, είναι ελκυστικές στις κοινωνικές κατηγορίες που δεν είναι υποχρεωμένες να σκέπτονται την επιβίωση. Ανάμεσά τους, οι νέοι. Οι όποιες πολιτικές επιλογές της συγκεκριμένης ριζοσπαστικής αριστεράς, λοιπόν, υποτίθεται ότι γίνονται στο όνομα των νέων, πιο καλά της νεολαίας, που είναι εξαιρετικά ευάλωτη στις φοβίες του μέλλοντος αλλά και στις μυθολογίες – με κυριότερες εκείνες της χειραφέτησης.

Πόσο μεγάλο τμήμα των νέων μπορεί να προσελκυσθεί από αυτού του τύπου τη ρητορική; Με δεδομένη την «κρίση αυθεντίας των κεντρικών θεσμών» (κατά τον ορισμό του Γιάννη Βούλγαρη[2]) και τη σύγχυση που αυτή η κρίση αυθεντίας επιτείνει, μπορεί να είναι διόλου ευκαταφρόνητη πολιτική «πελατεία», είτε στις κάλπες είτε, πολύ περισσότερο, στη συμμετοχή σε γοητευτικά απείθαρχα κινήματα, με ελάχιστο πραγματικό και συμβολικό κόστος (αφού, όση έκταση κι αν πάρει η καταστολή, η ίδια η κοινωνία προστατεύει τα παιδιά της, ελπίζοντας ότι μεγαλώνοντας, όσο κι αν την έχουν αμφισβητήσει, στο τέλος θα την αναπαραγάγουν).

Αυτή η γοητεία, ήδη, έχει καταγραφεί στα τεκμήρια της λεγόμενης «εξέγερσης του Δεκέμβρη 2008». Στις τοιχογραφίες, στα γκραφίτι και στα στένσιλ, στις αφίσες, στα συνθήματα και στις προκηρύξεις.
Ασχολίαστα, αλλά συστηματικά καταγεγραμμένα, πλέον υπάρχουν σε μια έκδοση, στο βιβλίο Ανησυχία. Πρόκειται για υλικό που «κόσμησε» τους δρόμους της Αθήνας τον Δεκέμβριο του 2008, υλικό που συνέλεξαν, κατέγραψαν και ταξινόμησαν ο Αλέξανδρος Κυριακόπουλος και ο Ευθύμιος Γουργουρής.
Το βιβλίο που προέκυψε από αυτή την καταγραφή λειτουργεί σαν μια έκθεση τεκμηρίων, των τεκμηρίων της κουλτούρας του Δεκέμβρη, που αναζητούν ερμηνεία.

Ένας από τους γοητευτικότερους επαναστατικούς μύθους αφορά τον Γαλλικό Μάη του 1968. Ως παραπομπή, συγκεράζει το αυθόρμητο, το «ακαπέλωτο» από κομματικούς μηχανισμούς, το ευφάνταστο – αυτό τελοσπάντων που ανακαλεί η φράση «η φαντασία στην εξουσία». Ανακαλώντας τα παραπάνω γενικά χαρακτηριστικά, χωρίς υποχρέωση εξειδικευμένης αναφοράς στα γεγονότα, στα πολιτικά αιτήματα, στις κοινωνικές δυνάμεις ή στις προσωπικότητες που αναδείχθηκαν, στα αποτελέσματα και στην πορεία των πολιτικών δυνάμεων αλλά και των ιδεών που ανέδειξε εκείνος ο Μάης, τι άλλο μένει παρά η γενικευμένη αίσθηση της επαναστατικής γιορτής – αυτής της γιορτής που οφείλουν, σύμφωνα με τη ριζοσπαστική μυθολογία, να επαναλάβουν οι επόμενες γενιές;

Αλλά ο Γαλλικός Μάης δεν ήταν ένα ανορθολογικό πάρτι της καταστροφής για την καταστροφή. Ο Έρικ Χόμπσμπομ θεωρεί τη χρονιά εκείνη «σημαντική στην ιστορία τριών κόσμων»: του δυτικού καπιταλισμού, των κομμουνιστικών κρατών και της Ασίας, της Αφρικής, της Λατινικής Αμερικής.
Την πιο δυνατή περίοδο ευημερίας και ανάπτυξης του βιομηχανικού κόσμου, λέει ο Χόμπσμπομ, «το τελευταίο πράγμα που θα μπορούσαν να φανταστούν πολιτικοί και διανοούμενοι ήταν οι ταραχές στο Παρίσι, αλλά και σε άλλες πόλεις της περιφέρειας, φαινομενικά ξαφνικές, από ένα πλήθος ανθρώπων της μεσαίας τάξης με σκοπό την επανάσταση.
Εξίσου απροσδόκητα, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό του κομμουνιστικού κόσμου, ήταν τα γεγονότα στην Τσεχοσλοβακία: ένα κομμουνιστικό κόμμα στην εξουσία ασπάστηκε επισήμως τον πλουραλισμό. Κι αν ήταν ήδη δυνατό να προβλεφθεί, ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες, παρά την παγκόσμια δύναμή τους, δεν θα παρέμεναν αιωνίως στο Βιετνάμ…»[3].

Ο μύθος όμως υπερισχύει της πολιτικής ανάλυσης.
Ποια στοιχεία περιέχει ο Γαλλικός Μάης ως μύθος; Ανατροπή, χαρά, καταστροφή, απείθεια – γοητεία. Μυθολογικά συστατικά, δηλαδή μη μετρήσιμες παραμέτρους.
Διεκδικώντας να καταγραφεί ως επαναστατικός μύθος, ο οικείος Δεκέμβρης εκκινεί επίσης από τα δικά του μυθολογικά παραφερνάλια, από τις δικές του «στρατηγικές του αυθόρμητου». Ωστόσο, οι κινήσεις των «εξεγερμένων» εμποτίζονται με μια συστηματικά οργανωμένη στην έκφρασή της κουλτούρα.

Η κουλτούρα του Δεκέμβρη, όπως εκφράστηκε στην τέχνη και γενικά στις εκφράσεις του δρόμου, υποκινεί σε μεγάλο βαθμό το μίσος, την καταστροφή, το χάος – στο όνομα της αναπαραγωγής των «επαναστατικών συνθηκών».

Ας δούμε τι γράφεται σε ένα από τα χαρακτηριστικότερα και πληρέστερα καταστατικά τεκμήρια του ημέτερου Δεκέμβρη του 2008 – σε μια αφίσα που παραινεί για «ζωηρές», «επαναστατικές», «γοητευτικές» πράξεις:
καταλάβετε σχολές, σαμποτάρετε τα ακυρωτικά μηχανήματα, μπείτε σε άδεια σπίτια, πάρτε τηλέφωνο για βόμβα, ανάψτε τσιγάρο στο μετρό, γιουχάρετε τον κάθε ένστολο, παίξτε ποδόσφαιρο σε λεωφόρους, ερωτευτείτε, σπάστε βιτρίνες, απειλείστε (sic), απελευθερώστε κατσαρίδες σε δημόσια κτήρια, κάντε φάρσες, πετάξτε μπογιές
–καλές γιορτές–
απαλλοτριώστε σούπερ μάρκετ, ξεφουσκώστε λάστιχα περιπολικών, βάλτε τις φωνές, αφήστε απλήρωτους λογαριασμούς, γρατσουνίστε πολυτελή τζιπ, ρίξτε ζάχαρη στα μηχανήματα δημοσίων έργων, γράψτε με σπρέυ, κωλυσιεργήστε στη δουλειά σας, παρακωλύστε την κυκλοφορία των αυτοκινήτων, φτύνετε στο πάτωμα σε εφορίες, αρνηθείτε να σερβίρετε μπάτσους, διαδώστε φήμες, ταλαιπωρήστε δημοσίους υπαλλήλους, στείλτε google bombs, βουλώστε δημόσιες τουαλέττες, μιλήστε με αγνώστους, αχρηστέψτε ΑΤΜ

Σε τι έγκειται η γοητεία, τι ακριβώς αποθεώνει η ζωηράδα της παραπάνω «οργισμένης» προστακτικής – που, με τον πιο υστερόβουλα συντηρητικό τρόπο, ισοπεδώνει τον έρωτα σε «αντικανονική» πράξη; Υποτίθεται, με θράσος υποκινεί σε απείθεια. Απείθεια, έναντι τίνος; Έναντι των κανονισμών της καθημερινότητάς μας, έναντι του κοινωνικού συμβολαίου, έναντι του τρόπου ζωής μας. Πρωτίστως, όμως, έναντι της αίσθησης του δημόσιου συμφέροντος. Πρόκειται για κάλεσμα, γενικότερα, σε συστηματική αντικοινωνική συμπεριφορά.

Η συμπύκνωση της «εξέγερσης» στη συγκεκριμένη επίδειξη αντικοινωνικότητας συνιστά συντριπτική ήττα της αριστεράς – που, ακόμα και όταν εισηγούνταν την ανατροπή, πάντα εκπονούσε σχέδιο διαχείρισης της κρίσης, της σύγκρουσης, της ρήξης, ακόμα και του ενδεχόμενου μετά. Αλλά, όπως ήδη έχει περιγράψει ο Δαμιανός Παπαδημητρόπουλος[4], «η υποχώρηση των θέσεων προς χάριν των αρνήσεων έφερε σε δεύτερο πλάνο το ρόλο του κόμματος ως οργανωτή και διαμορφωτή πολιτικής και σε πρώτο πλάνο το ρόλο του κινήματος, ή μάλλον των κινημάτων διαμαρτυρίας προς ό,τι μας περιβάλλει, των κινημάτων άρνησης αυτών που μας περιβάλλει.

Αυτή η μετάλλαξη καθρεφτίστηκε στη μετατροπή του Συνασπισμού σε ΣΥΡΙΖΑ, στη συνάντηση δηλαδή και με άλλες συνιστώσες της Αριστεράς που, ενώ μέχρι τότε διαχωρίζονταν μεταξύ τους με βάση τις αποκλίνουσες θέσεις τους για το αύριο, τώρα συναντιούνται στη βάση των κοινών αρνήσεων του σήμερα».
Ο δρόμος προς τις κοινές αρνήσεις, ωστόσο, δεν είναι και τόσο αυθόρμητος – κάθε άλλο.
Σε μια αφίσα, η παραίνεση προς τους διαδηλωτές (που είναι η συντομευμένη εκδοχή μιας ισχυρής στρατηγικής των συγκρούσεων, έτσι όπως ενορχηστρώθηκαν στο Διαδίκτυο και από προκηρύξεις), προϋποθέτει στρατό, με χαρακτηριστική εξάρτυση και εξίσου χαρακτηριστική τελετουργική παρουσία.

Γράφει ακριβώς αυτή η αφίσα:
Οι μαθητές κατεβαίνουν στους δρόμους
Στολές-κουκούλες
Παράταξη-αυθόρμητες ομάδες
Βηματισμός & εμβατήρια-άτακτος ρυθμός οργής
Ξεφτιλισμένα εθνικά σύμβολα-πέτρες
Η περιγραφή παραπέμπει σε οργανωμένες ομάδες αντάρτικου πόλεων. Η «στολή» και το τυπικό της εμφάνισης και της δράσης τέτοιων ομάδων είναι απαραίτητο συνεκτικό στοιχείο των ατόμων μεταξύ τους.
Σε συνθήκες χαλαρής σύγκρουσης, όταν στόχος είναι απλώς το «μπάχαλο», τέτοιες ομάδες λειτουργούν αποτελεσματικά ως δύναμη κρούσης. Πρόκειται φυσικά για οργανωμένες δυνάμεις, όχι για αυθόρμητες. Τέτοια οργάνωση, άλλωστε, συντονιστική, υπήρξε, εκτιμάται μάλιστα –και εκτιμάται βασίμως– ότι ρόλο συντονιστικού «της εξέγερσης» έπαιξαν συγκεκριμένες ιστοσελίδες.

Όλα τα μηνύματα της κουλτούρας του Δεκέμβρη, όποια φόρμα κι αν χρησιμοποιούν προκειμένου να «επικοινωνηθούν», συγκροτούν μια αξιοζήλευτη ενότητα. Ενότητα αισθητική, ενότητα ρητορικών τρόπων αλλά και ενότητα επιχειρημάτων.

Ένα κοινό μοτίβο πολλών εκφράσεων αυτής της κουλτούρας είναι το τυφλό μίσος προς την αστυνομία. Οι αστυνομικοί παρουσιάζονται ως βασικός στόχος αρχικά της οργής αλλά κατόπιν της χλεύης και, τέλος, του βίαιου ξεσπάσματος των διαμαρτυριών.
Το σύνθημα «Μπάτσοι, γουρούνια, δολοφόνοι», αναλύεται σε τυφλό μίσος προς όλους τους αστυνομικούς. Για τη ρητορική «της εξέγερσης», δεν υπάρχει εξατομικευμένη ευθύνη. Δεν ευθύνεται ο δολοφόνος του Γρηγορόπουλου (για τον οποίο, ασφαλώς, η μαζική διαμαρτυρία δεν προβλέπει κανένα «τεκμήριο αθωότητας»), ευθύνονται συλλήβδην «οι μπάτσοι». Είναι οι ένστολοι του αντίπαλου στρατοπέδου, αυτοί που πρέπει να πολεμηθούν.

Για να πέσει το σύστημα; Για το μπάχαλο, την αποδιάρθρωση, το χάος. Άλλωστε, οι «μπάτσοι» συμβολίζουν τους μηχανισμούς του κράτους – και η πραγματική ιδεολογία «της εξέγερσης» αποστρέφεται το κράτος, θέλει τη διάλυσή του. Συνεπώς; Συνεπώς, για τη ρητορική του μηδενιστικού χουλιγκανισμού που συχνά αποθεώνει η κουλτούρα του Δεκέμβρη, «μπάτσοι» είναι «το μόνο επάγγελμα που μας ζαλίζει με τα εργατικά ατυχήματά του».
Αν, για τη συγκεκριμένη κουλτούρα, οι «μπάτσοι» είναι οι υπηρέτες του συστήματος, οι καταστροφές είναι ο βασικός στόχος.
Εξυπακούεται ότι οι καταστροφές που δοξάζουν ο τοίχος, η αφίσα, η προκήρυξη είναι των μεγάλων επιχειρήσεων που συμβολίζουν τον καπιταλισμό. Οι τράπεζες, π.χ., είναι ο πραγματικά επιδιωκόμενος στόχος. «Μωρό μου, είσαι όμορφη σαν καμένη τράπεζα», λέει το βασικό σλόγκαν αφίσας που παρουσιάζει ένα κατεστραμμένο κατάστημα της Eurobank. Για να προστεθεί η ποιητική επωδός: «Η καταπιεσμένη υποκειμενικότητα εκφράζει τις επιθυμίες της με αχαλίνωτο πάθος».
Τέτοιου τύπου ασαφείς αλλά κατά τα άλλα περίτεχνες, ποιητικίζουσες εκφράσεις, με πολλά επίθετα, χρησιμοποιούνται πολύ από την κουλτούρα του Δεκέμβρη.

Η ποίηση εύκολα συνυφαίνεται με επαναστάσεις και ανατροπές ή με την επιθυμία τους. «Στάχτη θα γίνεις κόσμε γερασμένε», λέει ένα απ’ αυτού του τύπου τα ποιητικά συνθήματα. «Τι όμορφο χρώμα έχουν τα όπλα και τα μάτια σου σαν πολεμάς», λέει ένα άλλο. Κι ένα τρίτο, πολύ πιο οραματικό, ξεδιπλώνεται ως εξής: «Να τελειώνουμε με το αγκομαχητό της ανυπαρξίας. Οπλισμένοι. Γεμάτοι φλογερή υπομονή, θα εισβάλουμε ένα πρωί στις ολόχρυσες πολιτείες».
Μια ομάδα σουρεαλιστών διακηρύσσει ότι «το φάντασμα της ελευθερίας έρχεται πάντα με το μαχαίρι στα δόντια», ενώ ένας ποιητικός στοχασμός συμπεραίνει βαρύγδουπα: «θα ήταν καλύτερα να καταστραφεί και να χαθεί τελείως ολόκληρος ο κόσμος παρά ένα ελεύθερο πνεύμα να παραιτηθεί από μια πράξη στην οποία τον παρακινεί η φύση του».
Είναι προφανές ότι δυο είναι οι κοινωνικές κατηγορίες «εξεγερμένων» που θα μπορούσαν να βρίσκονται συνεχώς στους δρόμους με αυτού του τύπου τα αιτήματα.
Η μία κατηγορία είναι ευάριθμη, σ’ αυτή συγκαταλέγονται αποκλειστικά επαγγελματίες οραματιστές της απορύθμισης.
Η άλλη μπορεί να είναι πολυάριθμη. Προϋποθέτει, όμως, πολλή ζωτικότητα, έφεση στους μύθους και αντοχή στην κακουχία. Προϋποθέτει, δηλαδή, νεότητα.

Χωρίς σοβαρό αριθμό νέων στο δρόμο κανενός τύπου «εξέγερση» σε βάθος δεν θα μπορούσε να συντηρηθεί. Αυτός, κατά τη γνώμη μου, είναι και ο λόγος που η κουλτούρα του Δεκέμβρη είναι φτιαγμένη για νέους (όχι πάντα αποκλειστικά από νέους), που διεκδικούν ζωή και δράση χωρίς να σκέπτονται τις συνέπειες. Ο ίδιος λόγος ωθεί κόμματα και οργανώσεις που επιδιώκουν ή, εν πάση περιπτώσει, θεωρούν ευνοϊκή για τις στοχεύσεις τους την κουλτούρα του Δεκέμβρη, να κολακεύουν εν γένει τη νεολαία, αναγορεύοντάς την σε επιτηδευμένα κοινωνική κατηγορία με κοινά χαρακτηριστικά.
Είναι προφανές ότι από τα κοινά αυτά χαρακτηριστικά απουσιάζουν εμφατικά τόσο η αναφορά, πόσο μάλλον η πίστη στη δημοκρατία και στις αρχές της, όσο και η ανοχή του διαφορετικού.
Το συλλογικό «εμείς», όπως εμφανίζεται στην κουλτούρα του Δεκέμβρη, δεν χωράει πρόσωπα τα οποία μπορούν να έχουν διαφορετική άποψη από την άποψη που διαμορφώνει η έμφαση στη ριζοσπαστική βία. Δεν πρέπει να υπάρχει τίποτα πέρα από την προσήλωση στο στόχο της κοινωνικής απορύθμισης.

Ίσως γι’ αυτούς τους λόγους, από όλα τα τεκμήρια της κουλτούρας του Δεκέμβρη που δημοσιεύονται στην Ανησυχία, ένα μόνο κινείται στον αντίποδα της κατάφασης στη μηδενιστική βία. Γράφει: «Να σταματήσει το μίσος πριν πνιγούμε μέσα στο ίδιο μας το αίμα».
Όπως, κατά την έκφραση του Τάσου Γιαννίτση, «η Ιεριχώ δεν έπεσε με τον ήχο της Σάλπιγγας του Ιησού του Ναυή»[5], έτσι και η λεγόμενη «εξέγερση του Δεκέμβρη» ελάχιστα μετρήσιμα πολιτικά αποτελέσματα είχε.

Η πτώση της κυβέρνησης Καραμανλή οφείλεται, κατά γενική εκτίμηση, σε ένα βαθμό στις ταραχές και τις καταστροφές του Δεκεμβρίου, αλλά πρωτίστως στα σκάνδαλα, στη διαφθορά και στην όλο και περισσότερο ορατή ανικανότητα των στελεχών της.
Κατά μια άλλη εκτίμηση, η συρρίκνωση του ποσοστού του ΣΥΡΙΖΑ στις ευρωεκλογές ήταν, σε μεγάλο βαθμό, αποτέλεσμα της αποδοκιμασίας του πολιτικού αυτού μορφώματος για την ανοχή εκ μέρους ορισμένων ριζοσπαστικών συνιστωσών της βίας και των καταστροφών.

Τι έμεινε; Η κουλτούρα του Δεκέμβρη, να αποθεώνει την απορύθμιση της κοινωνίας στο όνομα της ζωηράδας και της νεότητας – απορυθμίζοντας παράλληλα το χαρακτήρα του μοναδικού δημοκρατικού κόμματος της Αριστεράς, η οποία βαθμιαία εκτρέπεται σε έναν ιδεολογικά ομφαλοσκοπούντα οργανισμό που εγκαταλείπει τη φιλοδοξία να αλλάξει με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά τον κόσμο και περιορίζεται στη συνύπαρξη με τους κινηματικούς διαδηλωτές του επαναστατικού τουρισμού, περιφέροντας από πρωτευούσης σε πρωτεύουσα την εξέγερση και τους μύθους τους.
Είναι κι αυτός ένας κάποιος λόγος ύπαρξης.

[1]Το πλήρες κείμενο του Αλέξη Τσίπρα δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα protagon.gr με τίτλο «Ποιος φοβάται τους Δεκέμβρηδες;», βλ.
[2] Γιάννη Βούλγαρη, «Η οργή της ανημπόριας», εφ. Τα Νέα, Τρίτη, 11 Δεκεμβρίου 2008.
[3] Έρικ Χόμπσπομ, «1968. Η χρονιά που άλλαξε ο κόσμος», περ. Ταχυδρόμος, τχ. 410, 4.1.2008, σ. 15.
[4] Δαμιανός Παπαδημητρόπουλος, «Η κραυγή της αφωνίας και η αφωνία της πολιτικής», περ. Νέα Εστία, τχ. 1819, Φεβρουάριος 2009, σ. 279.
[5] Τάσος Γιαννίτσης, «Αναζήτηση εναλλακτικών δρόμων», περ. Ταχυδρόμος, τχ. 410, 4.1.2008, σ. 21.

*The Athens Review of books Νο 2, αναδημοσίευση

18 σχόλια:

  1. παρα πολυ καλο αρθρο. Φανταζομαι πως θα αποκηρυχθει μετα βδελυγμιας απο πολλους, και μαλιστα θα μας ζητησουν να το αποκηρυξουμε κι εμεις. Εχει γινει de rigeur να δινεις κι εναν ορκο πιστης στο Δεκεμβρη τωρα τελευταια. Για οσους δεν τους παει αυτο, υπαρχει ενας πιο ελαφρυς ορκος, αυτος στα αδιεξοδα της νεας γενιας που δημιουργησε τη νεανικη οργη του Δεκεμβρη, που γινεται επισης δεκτος απο το ιερατειο μας.

    καλο χειμερινο ηλιοστασιο σε ολους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η καταθλιπτική κυριαρχία της λεγόμενης αριστερής στροφής, ειδικά τα τελευταία δύο χρόνια, ήταν τελικά η καθυστερημένη εκδίκηση του ΚΚΕ απέναντι στις ιδέες της αριστερής ανανέωσης που στο μεταξύ είχαν δικαιωθεί συντριπτικά.
    Πολλοί ψευδεπίγραφα ανανεωμένοι κουκουέδες ποτέ δεν συγχώρησαν στους συντρόφους που τους υποδέχτηκαν στο κοινό μας σπίτι τον Συνασπισμό, την ιδεολογική τους υπεροχή.
    Και χρόνια τώρα αξιοποιώντας υπαρκτές αδυναμίες προσπάθησαν να απαξιώσουν τις ανανεωτικές ιδέες από τα μέσα αυτήν την φορά: έτσι είναι. Ο σταλινισμός, που οι έλληνες αριστεροί έπιναν δεκαετίες μαζί με το γάλα τους, δεν αποκηρύσσεται με λόγια αλλά με πράξεις. Και οι πράξεις διαψεύδουν τις διακηρύξεις.

    Το περιβάλλον αυτό είναι τόσο δηλητηριασμένο από τον νεοσταλινισμό που σχεδόν αυτολογοκρινόμαστε μήπως και ενοχλήσουμε...
    Θυμίζει μεταπολιτευτικό αμφιθέατρο με τους αναθεωρητές καταδιωκόμενους από τους βαρύμαγκες κομμουνισταράδες του κόμματος κράτους που τραμπούκιζαν ατιμώρητα στο όνομα του μαρτυρικού αριστερού κινήματος που οι ίδιοι είχαν αποκηρύξει στην χούντα.
    Κι όταν ο "σοσιαλισμός" τους κατέρρευσε και ήρθαν σαν βρεγμένες γάτες στο καταφύγιο των συντρόφων που χτες λοιδορούσαν, έσπευσαν να αυτοονομαστούν "αριστερό ρεύμα" για να μην μολυνθούν από τους δικαιωμένους αναθεωρητές.
    Πόσοι από αυτούς έβγαλαν τελικά από μέσα τους το δηλητήριο;
    Αρκετοί αλλά πολλοί επίσης αποδείχτηκαν άνοσοι στην ανανέωση. Και σήμερα αποπειρώνται να πετάξουν από το κοινό σπίτι αυτούς που το έχτισαν!
    Ας αποκηρύξουν ότι θέλουν. Ποιός νοιάζεται;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλημέρα και χρόνια πολλά.

    Γιώργο γράφεις:
    Η καταθλιπτική κυριαρχία της λεγόμενης αριστερής στροφής, ειδικά τα τελευταία δύο χρόνια, ήταν τελικά η καθυστερημένη εκδίκηση του ΚΚΕ απέναντι στις ιδέες της αριστερής ανανέωσης που στο μεταξύ είχαν δικαιωθεί συντριπτικά.

    Θα συμπληρώσω συμφωνώντας:

    Η δήθεν αριστερή στροφή είναι μια βαθειά συντηρητική πολιτική επιλογή που έχει στόχο να μην αλλάξει τίποτα στην κοινωνία μας, στόχο που έχει εξάλλου και το καθεστωτικό ΚΚΕ και κάθε αντιδραστική κάστα.
    Καλεί σε τυφλή συγκρουση με το κράτος αλλά και την κοινωνία, κυρίως νεολαιίστικα στρώματα, χωρίς κανένα ορατό στόχο, χωρίς όραμα για τη βελτίωση της ζωής των εξεγερμένων. Το κάλεσμα είναι αταξικό, στα ίδια οδοφράγματα μπορούν να βρεθούν μετανάστες, φτωχά παιδιά από το Καματερό και γόνοι πλουσίων από τα ΒΠ.
    Η πολιτική αυτή παράγεται από ανθρώπους που δεν έχουν να χάσουν τίποτα και απευθύνεται σε νέους που νομίζουν ότι δεν έχουν να χάσουν τίποτα, αφού άλλοι ( γονεις) προς το παρόν καθαρίζουν γιαυτούς.
    Σε μια εποχή που η πίστη στην ΕΣΣΔ κατεύρευσε, οι νεοσταλινικοί ενδύονται το μανδύα του εξεγερμένου, πιστεύοντας ότι είναι προνομιακό πεδίο, αξίωσης της ισχύος τους.
    Ευτυχώς, δεν πείθουν ούτε τους εξεγερμένους, που όπως λέει και Αλαβάνος προτιμούν τους αντιεξουσιαστές.
    Τι απομένει; Ανοικτός χώρος για να ηγεμονεύσει μια άλλη πολιτική και κυρίως ιδεολογία. Πρέπει όμως πρώτα να μορφοποιηθεί συγκεκριμένα και μετά να βρει τρόπο και εκφραστές για να βγει προς τα έξω. Αυτό είναι το στοίχημα κατά τη γνώμη της ΑΑ στη νέα εποχή. Θα το κάνει;
    Sorry για την έκταση αλλά Χριστουγεννιάτικα με τις αναρτήσεις σου με έφτιαξες. \
    Και πάλι καλημέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Φτιάχνω και ωραίο καφέ leo. Στείλε το ταχυδρομικό περιστέρι με προτάσεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σε αυτά που γράφεις συμφωνώ και επαυξάνω. Τελευταία συνειδητοποιώ ότι η διολίσθηση είναι φοβερή μέθοδος και οι σταλινικοί είναι μανούλες σε αυτά. Νοιώθω σαν να μου είχαν ρίξει ναρκωτικό στο ποτό μου και τώρα ξυπνάω...και τι βλέπω; την αριστερά να τραβάει στα βουνά για το ...τρίτο αντάρτικο :)
    Καλά πόσο καιρό κοιμόμουνα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Λοιπόν Γιώργο κάτι θυμήθηκα.
    Τα παλιά καλά χρόνια της πρώιμης μεταπολίτευσης όποιος έλεγε ή έγραφε συγκεκριμένες προτάσεις προς το κίνημα εθεωρείτο γραφικός τουλάχιστον, για να μην πω μαλάκας. Ήταν η εποχή των ιδεολογημάτων και των θεωρητικών αναμασημάτων διάφορων σημαντικών διδακτορικών που είχαν εκπονήσει αξιόλογοι σύντροφοι ξένοι και δικοί μας κυρίως στα Γαλλία. Ποιοι τα αναπαρήγαγαν άκριτα όλα αυτά; Σύντροφοι που οικογενειακά ήταν πάμπλουτοι και η πλειονότητά τους σήμερα στελεχώνει υψηλές θέσεις του κράτους και των ΔΕΚΟ. Όσοι λοιπόν δεν είχαμε αυτήν την " οικονομική άνεση" αγωνιζόμασταν για να αλλάξει κάτι στη ζωή μας ή τουλάχιστον έτσι πιστεύαμε. Οι "άλλοι" νοιαζόντουσταν για την ιδεολογική καθαρότητα, τα ρούχα τους τάπλενε η δούλα που είχαν σπίτι.
    Οι καιροί πέρασαν αλλά οι συμπεριφορές μείναν οι ίδιες, όπως και ο ταξικός διαχωρισμός εξάλλου. Η έκφραση όμως αλλάζει και προσαρμόζετε στην εποχή. Κρίση λοιπόν ο καπιταλισμός; Η απάντηση είναι μία:
    Σπάστε και κάντε θόρυβο, μόνο. Διαφορετικά αν προτείνετε κάτι είσαστε πιόνια του συστήματος. Όταν μάλιστα το μπάχαλο βγαίνει αυθόρμητα ακόμα καλύτερα, μπορούμε να επικαλούμαστε την αυθεντικότητα και την ανάγκη η Αριστερά να την καθοδηγήσει. Που και πως δεν ξέρουν αλλά η καύλα να ηγηθείς σε εξεγερμένους είναι κυρίαρχη και σε μεθάει.
    Αποτέλεσμα: Μέσα στην αναμπουμπούλα ο καπιταλισμός ξεπερνάει την κρίση του, σφίγγει κιάλλο τη μέγγενη και το "κίνημα" αρχίζει πάλι να συζητάει τι έφταιξε που βρέθηκε και πάλι στη γωνία.
    Και ευτυχώς ο χρόνος δεν έχει τέλος και μπορούμε να συζητάμε αιωνίως,να διαφωνούμε και να διασπόμαστε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αυτό που συμβαίνει είναι καταπληκτικό leo. Ζούμε στην αριστερά δεκαετίες έναν διχασμό προσωπικότητας. Στην κανονική μας ζωή, σκεφτόμαστε όπως οι άλλοι άνθρωποι και κάνουμε συγκεκριμένες προτάσεις στον χώρο που καθένας μας ζει ή γνωρίζει καλά.
    Αυτές τις συζητάμε με τους φίλους και τους γνωστούς και συχνά υπάρχει μεγάλη και εύκολη ομοφωνία για το τι πρέπει να γίνει!
    Ύστερα έρχεται η επίσημη αριστερά...
    Όταν τελειώσει την εκφώνηση του προγράμματός της, ελάχιστες από τις προηγούμενες προτάσεις έχουν μείνει και κυρίως έχουν απορριφθεί όλες οι άμεσες και συγκεκριμένες!!
    Το ένα τους μυρίζει κάπως, το άλλο δεν είναι σωστό ...τώρα, το τρίτο σηκώνει συζήτηση, το τέταρτο το λέει και κάποιος άλλος και δεν πρέπει να ταυτιστούμε...
    Σκούπα λοιπόν. Κι ο αριστερός, κανονικός κατά τα άλλα άνθρωπος, αρχίζει να τα μασάει στην παρέα του φοβούμενος ότι οππορτουνίζει.
    Γι αυτό και πολλοί φίλοι αριστερών θεωρούν την ενασχόληση με την αριστερά μια παραξενιά του φίλου τους, κάτι σαν μασονία, κάτι στο οποίο απλώς υποτάσσεσαι και θεωρούν επίσης τυχερό τον εαυτό τους που δεν "είναι γραμμένοι". Κάτι δηλαδή σαν Θύρα 13 που όταν έρθει η κρίσιμη ώρα, ο φανατισμός αντικαθιστά την γνωστή καθαρή σκέψη του φίλου τους...
    Κι όταν ο φανατισμός ξυπνάει τότε δεν βλέπουμε και δεν ακούμε.

    Αυτά που γράφεις παραπάνω ΟΛΟΙ τα ξέρουν, κάνουν όμως τον χαζό μην και θιχτεί το κόμμα - λες και είναι ακόμα στην παρανομία και τα ξερονήσια. Η ιδέα της "έκτακτης ανάγκης" καταργεί την γνώμη και την δημοκρατία γι αυτό και συνέχεια επανανακαλύπτεται. Βλ. Παπαρήγα :"έχουμε πόλεμο", βλ. Αλαβάνο "εργατική εξέγερση".
    Το ότι τα παιδιά τους σπουδάζουν στα κολλέγια του εξωτερικού δεν μας υποψιάζει.
    Ότι οι συνδικαλιστές γίνονται σταθερά βουλευτές και γραμματείς υπουργείων, όχι. Ότι όσο είναι στα συνδικάτα συνδιοικούν με την εκάστοτε εξουσία και έναντι αυτού δεν δουλεύουν ποτέ, πάλι όχι.
    Ότι τα επαγγελματικά στελέχη στο κόμμα ένα όραμα έχουν, το βουλευτιλίκι, όχι ξανά.

    Όσο ηρωϊκός ήταν κάποτε ο αριστερός άλλο τόσο μαλάκας είναι σήμερα. Και κάθεται και αρνείται το συγκεκριμένο ως ρεφορμισμό ή δεν ξέρω τι, για να έχουν δουλειά οι γεροσταλίνες που σαν τους παπάδες σου αρνούνται αυτήν την ζωή για να ανταμειφθείς στον θρησκευτικό ή σοσιαλιστικό παράδεισο.

    Τελικά το συγκεκριμένο είναι που θα εκτροχιάσει το τραίνο της αριστερής μπουρδολογίας. Το μόνο που μπορεί να μπει σαν σφήνα στα γρανάζια των μηχανισμών και να απορριθμήσει τον καλογρασαρισμένο μηχανισμό τους.

    Η Αριστερά του Συγκεκριμένου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. “Πράγματι, τον περασμένο Δεκέμβριο είχαμε μια εξέγερση των νέων ανθρώπων που εκδήλωσαν την οργή τους για όλα αυτά για τα οποία δεν συμφωνούν και τους κάνουν να υποφέρουν. Θεωρώ ότι είναι παρήγορο πως η νεολαία εξεγείρεται για πράγματα τα οποία δεν μας πηγαίνουν, δεν μας αρέσουν”.....

    "..Βέβαια, οι βανδαλισμοί, η καταστροφή των περιουσιών, η πυρπόληση του μόχθου εργοδοτών και εργαζομένων, χωρίς συναίσθηση των κοινωνικών συνεπειών, και η εξάντληση των δυνάμεων της νεολαίας μόνο για την εκτόνωση της οργής απλώς ανοίγουν περισσότερες πληγές και θρέφουν τον φαύλο κύκλο της παρακμής. Όμως, πως να καταδικάσεις τον αδικημένο για τα λάθη του, αν δεν αναζητήσεις πρώτα τρόπους και λύσεις που να δίνουν ελπίδα και να προσκαλούν σε αξιοποίηση των δυνάμεων, που τώρα σπαταλιούνται στην εκτόνωση της πικρίας και της απογοήτευσης, συμβάλλοντας εντέλει στο περαιτέρω ρήμαγμα της ήδη παραπαίουσας, ηθικώς, πολιτικώς και κοινωνικο-οικονομικώς πατρίδας μας;..”

    Την καλημέρα μου και χρόνια πολλά

    ΤΡ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Φίλε ΤΡ καλημέρα.
    Όχι δεν θα καταδικάσουμε τους εξεγερμένους, είναι άλλωστε τα παιδιά μας, πρώτα θα πρέπει να δικάσουμε τους εαυτούς μας.
    Θα καταδικάσουμε όμως όλους αυτούς του βολεμένους,"γεροηγέτες" της δήθεν Αριστεράς που θέλουν να στείλουν τα παιδιά σε ένα διαρκή "πόλεμο" χωρίς τέλος, χωρίς αύριο, με αφθονο μίσος και μηδενισμό.
    Τα μαγαζιά πουλάνε παιχνίδια, ας πάνε ν'αγοράσουν.
    Καλή χρονιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ο Δεκέμβρης είχε όλα τα χαρακτηριστικά και τις αντιθέσεις της κοινωνίας αλλά και της αριστεράς.

    Θετικό, η αντίδραση των νέων ανθρώπων στην επισφάλεια και την περιθωριοποίηση τους. Για αυτό στο αδιέξοδο απάντησαν με την δικαιολογημένη οργή τους.

    Αρνητικό που έγειρε την πλάστιγκα αποφασιστικά υπέρ του συστήματος ήταν το ότι η αριστερά δεν συνειδητοποίησε αυτό το κοινωνικό φαινόμενο και να του δώσει συγκεκριμένες απαντήσεις που θα ανταποκρίνονταν στις ανάγκες των νέων και των εργαζομένων. έτσι το αυθόρμητο έγινε το κύριο υποκείμενο, η οργή δεν μετασχηματίστηκε σε συγκεκριμένους στόχους που θα απαντούσαν σε υπαρκτά ζητήματα με απτές προτάσεις. Και όταν το αυθόρμητο δεν μπορεί να μετουσιωθεί σε συγκεκριμένο πολιτικό πρόταγμα και λόγο η ιστορία έχει δείξει ποιος ειναι ο νικητής. Δυστυχώς αντί η ηγεσία της αριστεράς να προσπαθήσει να μετουσιώσει το αυθόρμητο σε ένα ρωμαλαίο μαζικό κίνημα στο μέλλον μέθυσε και φαντασιώθηκε την έφοδο στους ουρανούς και στα ανάκτορα.
    Ως ανεπαρκείς που είναι δεν γνωρίζουν πως ο κοινωνικός μετασχηματισμός είναι υπόθεση τουλάχιστον δεκαετιών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @leo
    Καλέ μου σύντροφε, για να μπορείς να ξεχωρίσεις το εφικτό απο το όραμα προυποθέτει να διαθέτεις το δεύτερο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. @radical
    Και για νάχεις όραμα εκτός των άλλων πρέπει νάχεις κάνει και κάνα μεροκάματο, να ξέρεις τι εστί βερύκοκο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. leo, radical σας παρακολουθώ αλλά προσπαθώ να φτιάξω ένα chat. Δείτε κάτω από τις αναρτήσεις και ...βοηθείστε: κάνω δοκιμαστικά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Για τον Δεκέμβρη πέσανε τόνοι μελάνι.
    Τόνοι μελάνι και ενορχηστρομένες άναρθρες κραυγές για να να απαξιώσουν, να λοιδωρήσουν,να γελοιοποιήσουν ένα γεγονός . (σιγά μην ήταν εξέγερση, οχτακόσια εισαγωγικά βάζουν στην λέξη εξέγερση, σιγά μην ήταν αυθόρμητη, δεν ήταν πρωτόγνωρη, ούτε οκτώ χιλιάδες δεν ήταν, δεν ειχε πολιτικό νόημα κλπ κλπ).
    Γιατί άραγε ? Γιατί πέσαν λυτοί και δεμένοι επάνω στον Δεκέμβρη και σε όσους τόλμησαν να αρθρώσουν μια κουβέντα διαφορετική από αυτούς. Μόνο τις τσέπες του Αλαβάνου δεν έψαξαν για καμιά πέτρα πέρσι και φέτος του Τσίπρα.
    Σύσσωμο το συγκρότημα του μακαρίτη, μμε, κόμματα όλων των ειδών, εφημερίδες κλπ κλπ.
    Για σκεφτήτε το αγαπητοί. Εμένα εξ αντιδιαστολής και μόνο μου λέει ότι "κάτι αλήθεια συμβαίνει εδώ.."

    Κατά την άποψή μου : "..Μια κριτική προσέγγιση της δεκεμβριανής έκρηξης διαγράφεται εκεί όπου δεν αναζητά κανείς απεγνωσμένα τα νέα υποκείμενα της μεγάλης σύγκρουσης αλλά και δεν υιοθετεί τις κυρίαρχες ερμηνείες οι οποίες ταυτίζουν τη δημοκρατία με την κατάψυξη των δημόσιων παθών και τη ρηχή κοινωνική νηνεμία..."
    (Νίκος Σεβαστάκης-Αυγή 06/12/2009)

    Σε αυτό το πλαίσιο μπορούμε να συζητήσουμε αυτό που σωστά παρατηρεί ο radical:
    "..η αριστερά δεν συνειδητοποίησε αυτό το κοινωνικό φαινόμενο και να του δώσει συγκεκριμένες απαντήσεις που θα ανταποκρίνονταν στις ανάγκες των νέων και των εργαζομένων. έτσι το αυθόρμητο έγινε το κύριο υποκείμενο, η οργή δεν μετασχηματίστηκε σε συγκεκριμένους στόχους που θα απαντούσαν σε υπαρκτά ζητήματα με απτές προτάσεις. Και όταν το αυθόρμητο δεν μπορεί να μετουσιωθεί σε συγκεκριμένο πολιτικό πρόταγμα και λόγο η ιστορία έχει δείξει ποιος ειναι ο νικητής.."

    Επίσης η Αριστερά θα πρέπει να σταθεί στο εύστοχο συνθημα που γραφτηκε στους τοιχους "Ο Δεκέμβρης δεν ήταν απάντηση. Ήταν ερώτηση"
    Και να προσπαθήσει να δώσει απάντηση στο ερώτημα.

    Την οποία απάντηση δεν πρόκειται να την βρεί η οποιαδήποτε Αριστερά όταν αφίσταται των απλών διαπιστώσεων και αυτού ακόμη του Προέδρου της Δημοκρατίας και του Αρχιεπισκόπου. ( σχόλιο δικό μου των 10:41).
    Λυπούμαι αλλά τότε δεν είναι Αριστερά, κάτι άλλο είναι...

    ΤΡ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Καλημέρα ΤΡ.
    όσο η αριστερά δεν είναι συνδεδεμένη με τα κινήματα των πολιτών σε κάθε έκφραση των αναγκών της κοινωνίας δεν θα έχει να δόσει πειστικές απαντήσεις. άρα θα βρίσκεται πίσω απο τα γεγονότα ψάχνοντας να ερμηνεύσει εκ των υστέρων γιατί το αυθόρμητο δεν μετασχηματίστηκε σε πολιτικό πρόταγμα.

    Αυτή ακριβώς η αποσύνδεση της απο την πραγματική ζωή την έχει καταστήσει ανίκανη να εμπνεύσει, να παράγει ιδέες και πολιτική να αλλάξει τον κόσμο. Πως όμως να αλλάξεις τον κόσμο όταν είσαι ενσωματωμένος στο ίδιο σύστημα που υποτίθεται πως αντιπαλεύεις. Πως να αλλάξεις τον κόσμο όταν είσαι και εσύ ένα κομμάτι της συνδικαλιστικής γραφειοκρατίας. Πως να αλλάξεις τον κόσμο όταν υπερασπίζεσαι ένα ευτελισμένο και διεφθαρμένο σύστημα παιδείας και υγείας κραυγάζοντας απλώς για δωρεάν παιδεία ενώ στην πραγματικότητα αυτή δεν υπάρχει εδώ και αρκετά χρόνια. Ακόμη και αυτοί που με αυταρέσκεια θέλουν να αποκαλούνται αντισυστημικοί στην πραγματικότητα κινούνται στις πιο συντηρητικές συντεταγμένες του συστήματος μια και κάτι το καινούριο δεν μπορεί να οικοδομηθεί απο παλιά υλικά. Τέλος δεν θα πρέπει να μας προκαλεί εντύπωση η κοινωνική διαστρωμάτωση των εξεγερμένων. Νέοι και μετανάστες βιώνουν αυτούς τους καιρούς την βαρβαρότητα της επισφαλούς εργασίας και του κοινωνικού αποκλεισμού. Εμείς όλοι οι άλλοι έχουμε βολευτεί τρόγοντας απο τα «τοιμα» των προηγούμενων κατακτήσεων. ίσως με αυτόν τον τρόπο έχουν εξαγοράσει την σιωπή ή την ανοχή απο αυτό το τμήμα της κοινωνίας.
    Συγνώμη για την έκταση του σχολίου
    καλημέρες,

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Καλημέρα
    Δεν έχω κανένα πρόβλημα με τις εξεγέρσεις και τις εκρήξεις. Είναι αστάθειες στο σύστημα, απότομες αυξήσεις τις εντροπίας του, όταν συσσωρεύεται μεγάλη ποσότητα ενέργειας και βίαια μετασχηματίζεται σε θερμότητα.
    Το πρόβλημα είναι η προσπάθεια μέρους της αριστεράς να στήσει κίνημα πάνω σε αυτές, χωρίς να τις έχει προβλέψει, και να τις έχει επακριβώς ερμηνεύσει και σε βάθος.
    Πχ το ΚΚΕ είναι συνεπές με την ιδεολογία του όταν κάνει πως ο Δεκέμβρης δεν υπήρξε ποτέ. Οι "δικοί μας" όμως βουτηγμένοι μέσα στο σταλινισμό, τη συντηρητίκλα και το σύστημα (κάποιοι μάλιστα βιοπορίζονται από την επιδότηση του συστήματος)πως νομιμοποιούνται να επικαλούνται το Δεκέμβρη ως βάση της μελλοντικής πολιτικής της Αριστεράς; Ποιος από τους εξεγερμένους μπορεί να πιστέψει, ρε παιδιά, ότι Ο Αλαβάνος ή ο Θεωνάς και ο Στρατούλης μπορούν να γίνουν ηγέτες του και ότι θα του φερθούν διαφορετικά αν έρθουν κάποτε στην εξουσία;
    Συνεπώς νομίζω ότι η αναφορά στο Δεκέμβρη εξαντλήθηκε. Αν θέλουμε να παλέψουμε για κάτι καλύτερο χρειαζόμαστε:
    - επιστημονική ανάλυση για κάθε τομέα του κοινωνικού γίγνεσθαι.
    - Πρόγραμμα μεταρυθμίσεων ή ανατροπών με σαφή τελικό στόχο.
    - Τακτική και πολιτική συμμαχιών.

    Ναι radical συμφωνώ, η Αριστερά αυτή είναι συστηματικά συστημική και στην ουσία δεν έχει στόχους γιατί δεν θέλει να έχει. Δεν θέλει να αλλάξει τίποτα, γιατί το μπάχαλο είναι ο βιότοπος μέσα στο οποίο επιβιώνει και αναπαράγεται.
    Έχει και άλλα πράγματα να χάσει εκτός από τις χρυσές αλυσίδες της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. ΑΣ
    Χρόνια Πολλά!!
    Πολύ ενδιαφέρουσα η κουβέντα,γιατί ακριβώς θίγει αμφιλεγόμενα ζητήματα όπου είναι το ψωμί της ΑΑ.
    1.-Νομίζω οτι η οπτική του Κανέλη είναι άστοχη,και απλοική.Η ρητορική οτι πρέπει κάποιος να δηλώσει κάθετα κατά της βίας ή των βανδαλισμων είναι υποκριτική.Να θυμίσω απλώς οτι το ΚΚΕ δηλώνει έτοιμο να πάρει τα όπλα (μαλιστα φιάχνει και εκδρομές στον Γράμμο),το θέμα είναι ποιος το πιστεύει.
    2.-Κατά την γνώμη μου η συμπεριφορά Αλαβάνου και Σια κατα τον Δεκέμβρη είναι προβληματική γιατί ήταν μικροκομματική,τουριστική.
    3.-Οντως τα γεγονότα είναι εξέγερση,είναι κοινωνική έκρηξη,και χρειάζεται μια παρέμβαση,αλλά αυτό που έγινε ήταν η πολιτική εξ αποστάσεως.Η ανάλυση των γεγονότων ως "αριστερό υπερθέαμα".Ο τραγέλαφος συμβολοποιείται με την βιασύνη κάποιων να κάνουν "ημερολόγιο" και μάλιστα να το κοιτάνε.Είνα σα να βγάζεις και να πουλάς αναμνηστικά μπρελόκ με θέμα μια απεργία που είναι σε εξέλιξη.
    3.-Ο προβληματισμός της ΑΠ θα ήταν πιο γόνιμος αν δεν στεκόταν στο δευτερέυον θέμα της "δηλωσης κατά της βίας" αλλά στην τσαπατσουλιά της οικειοποίησης,της βιασύνης να ξαναφιαχτεί ένα κίνημα στο τσακα τσάκα,για να μιμηθεί κάποιος την περίοδο "αρθρο 16- εκλογές 87".
    Χαιρετώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Γειά σου LLS και χρόνια πολλά.
    Συμφωνώ στο θέμα της βίας: δεν είναι τι λες αλλά τι κάνεις - αυτό για μένα είναι κανόνας.
    Εάν πολιτικά περιγράψεις την συμπεριφορά σου με πράξεις, δεν χρειάζεται να κάνεις δηλώσεις.
    Οι δηλώσεις γίνονται συχνά για να οικειοποιηθείς εκ των υστέρων γεγονότα και πρωτοβουλίες άλλων. Αυτό νομίζω έγινε και τον Δεκέμβρη από τον Αλαβάνο και τους συν αυτώ.
    Την ίδια ώρα, όσοι ήσαν στα γεγονότα έβλεπαν την "ιδεολογική" και "πολιτική" κυριαρχία του αντιεξουσιαστικού χώρου στη σηματοδότηση των γεγονότων και κανείς δεν μπόρεσε να το ανατρέψει αυτό.
    Εδώ οι δηλώσεις περισσεύουν...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Θέλετε να βάλετε ενεργό link στο σχόλιό σας; BlogU