Τετάρτη 14 Μαρτίου 2012

Ανοιχτά επαγγέλματα

από το ιστολόγιο του Βαγγέλη Πάλμου, nikorestis

Αφορμή για την ανάρτηση αυτή, στάθηκε αυτό το κείμενο Κλειστά ή ελεύθερα επαγγέλματα ( στο protagon.gr )

Ας εξετάσουμε την επιχειρηματολογία του Α.Δ υπέρ των κλειστών επαγγελμάτων

"...το πρόβλημα της χαμηλής ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας δεν οφείλεται στους προστατευτικούς νόμους που διέπουν το καθεστώς λειτουργίας των διαφόρων επαγγελματικών κλάδων, ούτε καν στους μισθούς, αλλά σχετίζεται κυρίως με τις συνθήκες διανομής των προϊόντων, το ύψος των ασφαλιστικών εισφορών, τη φορολογία, τη βελτίωση της τεχνικής, καθώς και με τις τιμές των πρώτων υλών..."
Συμφωνώ,αλλά η τιμολόγηση αυτής της διαδικασίας πώς γίνεται; Οι "συνθήκες διανομής των προιόντων" είναι με απλά λόγια οι μεταφορείς (κλειστό επάγγελμα). Το ύψος των ασφαλιστικών εισφορών και οι φόροι καθορίζονται από το κράτος (κλειστός μηχανισμός,μη υποκείμενος στον ανταγωνισμό της αγοράς και αυθαιρέτως δρων). Οι τιμές των πρώτων υλών επίσης καθορίζονται από τους εκάστοτε δασμούς που τα κράτη επιβάλλουν στην παραγωγή ,αλλά και στη διακίνηση των προιόντων (άλλη κλειστή διαδικασία).
"...Ακόμη δηλαδή και αν ανοίξουν φαρμακεία σε κάθε γωνιά της Αθήνας, ακόμη και αν διπλασιαστεί ο αριθμός των ταξί, ακόμη και αν γεμίσουμε συμβολαιογράφους ή φουρνάρηδες, καμία πτώση των τιμών δεν θα παρατηρηθεί, εάν οι άλλες συνθήκες παραμείνουν σταθερές..."
Παραβλέπει ο αρθρογράφος τον ανταγωνισμό στο τελικό στάδιο παραγωγής,δηλαδή στη διάθεση του προιόντος.Αλλά η καθημερινότητα τον διαψεύδει. Επί ιδίου προιόντος (π.χ ψωμιού,γάλακτος)οι τιμές ποικίλουν ακόμη και στο ίδιο οικοδομικό τετράγωνο.Αυτό,μάλλον στον ανταγωνισμό πρέπει να πιστωθεί. Σίγουρα πάντως,δεν το προκαλεί ο κρατικός προστατευτισμός!
"...Όταν ζητάμε να «ανοίξουμε» ένα επάγγελμα απλώς ζητάμε να καταργήσουμε τους προστατευτικούς νόμους που το διέπουν. Άσκηση επαγγέλματος όμως χωρίς κανέναν προστατευτικό νόμο, οδηγεί σε καθεστώς οικονομικής ζούγκλας του 19ου αιώνα..."
Το ερώτημα που δεν απαντάται είναι ποιός πληρώνει την "προστασία" κάθε επαγγέλματος; Η απάντηση φυσικά είναι "οι υπόλοιπες κοινωνικές ομάδες", αφού από αυτές αντλεί το κράτος τα κονδύλια επιδότησης. Πολλά ζητήματα ανακύπτουν εδώ:
α) Θέλουν οι υπόλοιποι πολίτες να επιδοτούν έναν -οποιoνοδήποτε- επαγγελματικό κλάδο;
β) Ρωτήθηκαν από την Πολιτεία, αν συμφωνούν με την επιδότηση;
γ) Είναι θεμιτό, ένα επάγγελμα να υφίσταται κατ'απόφαση του κράτους, δίχως να αντιστοιχεί το αντικείμενό του στις ανάγκες της κοινωνίας; Αν απαντήσουμε "ναι",τότε γιατί να μην αναβιώσουν ξεχασμένα επαγγέλματα (π.χ.τσαγκάρης, ημιονηγός, φαροφύλακας) επιδοτούμενα από το κράτος;


"...Τα επαγγέλματα είναι ήδη ανοιχτά, κανένας δεν απαγορεύει κάποιον να γίνει ιδιοκτήτης ταξί η μεταφορέας..."
Ασφαλώς, μόνο που η άδεια ταξί στην Αττική, απαιτεί το αντίτιμο των εκατό χιλιάδων ευρώ περίπου!
Το κόστος αυτό, δεν το διαμόρφωσε η αγορά,αλλά η γραφειοκρατία που εμπλέκεται περί την αδειοδότηση του κλειστού αυτού επαγγέλματος, Για να μην αναφερθούμε στη διαφθορά που -αναπόφευκτα- δημιουργούν οι κλειστές/γραφειοκρατικές διαδικασίες...

"...Αυτοί όμως οι κανόνες είναι που εξασφαλίζουν ακόμη τη βιωσιμότητα των επαγγελμάτων, ένα ανεκτό ποσοστό κέρδους και δίνουν τις τελευταίες ελπίδες επαγγελματικής επιβίωσης στους έλληνες. Σε λίγο δηλαδή δεν θα έχουμε καμία προσμονή. Ούτε καν να γίνουμε ταξιτζήδες..."
Θεμελιώδης η διαφορά των αντιλήψεών μας. Τη βιωσιμότητα ενός επαγγέλματος πρέπει -κατ'εμέ-να την εξασφαλίζει το αντικείμενό του και όχι οι "επιδοτήσεις". Με άλλα λόγια, ένα επάγγελμα υπάρχει επειδή καλύπτει κάποιες ανάγκες της αγοράς (που είναι η έκφραση της κοινωνίας) και όχι επειδή το κράτος αποφασίζει αυθαίρετα να το συντηρεί! Κάνω μια δουλειά,προσδοκώντας κέρδος, επειδή καλύπτω μια ανάγκη της αγοράς. Αν η ανάγκη αυτή πάψει να υφίσταται, δεν έχει αντικείμενο ύπαρξης η δουλειά αυτή και πρέπει να στραφώ σε άλλη.
Ο Α.Δ. όμως έχει αντιστρέψει αυτό το συλλογισμό: είναι το κράτος (δηλαδή η οργανωμένη κοινωνία) που οφείλει να συντηρεί μια δουλειά,ακόμη κι αν η κοινωνία δεν τη χρειάζεται πια! Διαφωνώ πλήρως.

"...Πρόκειται για μια θανάσιμη απειλή. Ο νέος ελληνισμός έζησε για αιώνες μέσα σε διαδοχικά καθεστώτα προστασίας όλων των επαγγελματικών χώρων, ακόμα και σε εποχές κατάκτησης. Τα εσνάφια ή οι συντεχνίες των επαγγελμάτων ήταν οι πραγματικοί θύλακες προστασίας του έθνους και επί τουρκοκρατίας ακόμα..."
Δυσκολεύομαι να αντιληφθώ την "εθνική συνείδηση" που δήθεν προάσπισαν οι συντεχνίες επί Τουρκοκρατίας. Ωστόσο, ακόμη κι έτσι αν ήταν, είναι αυτό επιχείρημα "εθνικής ασφαλείας"; Δηλαδή,το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων θα απειλήσει την εθνική μας υπόσταση? Αν είναι έτσι, ας συντηρήσουμε εσαεί, το πελατειακό κράτος του "μπάρμπα στην Κορώνη" που διαπνέεται -κατά τον Α.Δ- από άδολο πατριωτισμό...
"...Διότι το ζήτημα δεν είναι να ανοίξουμε τα φαρμακεία τη νύχτα ή να δίνουμε άδειες ταξί με 1000 ευρώ. Το ζήτημα είναι αφενός να βεβαιώσουμε τα εισοδήματα και να εισπράξουμε τους φόρους και αφετέρου να στηρίζουμε τη συνολική ζήτηση μέσω των δημοσίων επενδύσεων.."
Θα μου επιτρέψετε να θεωρώ εγκυρότερη τη γνώμη της αγοράς (δηλαδή της κοινωνίας) σχετικά με το ποιά ζητήματα αποτιμώνται ως μείζονα ή ως δευτερεύοντα. Ας ανοίξουν τη νύχτα περισσότερα φαρμακεία και, αν "δε χρειάζονται", κανείς δεν τα υποχρεώνει να διανυκτερεύουν. Το αντίθετο συμβαίνει σήμερα: ακόμη κι αν θέλει ένας φαρμακοποιός να διανυκτερεύσει, δεν του το επιτρέπει ο σύλλογός του!
Επιπλέον, το να "βεβαιώσουμε τα εισοδήματα" είναι ωραία ιδέα, αλλά απαιτεί πραγματικό χρήμα και όχι επιδοτήσεις με δάνειο πλούτο. Με άλλα λόγια, δεν υπάρχει βεβαιωμένο εισόδημα, σε μια κοινωνία με συνεχώς μεταβαλλόμενες ανάγκες, προτιμήσεις, προτεραιότητες. Οποιος θέλει εισόδημα, οφείλει να παρακολουθεί τις προτιμήσεις των καταναλωτών. Η αλλιώς, να προστρέχει στις κρατικές επιδοτήσεις, που μας έφεραν ως εδώ...

Τέλος, μια γενική τοποθέτηση. Τα κλειστά επαγγέλματα τρέφονται από γραφειοκρατικούς μηχανισμούς, τους οποίους σε αντάλλαγμα οφείλουν να συντηρούν (παράβολα,φόροι χαρτοσήμων,"δωράκια" κάτω απ'το τραπέζι κλπ). Το γεγονός συμβάλλει στην αύξηση της γραφειοκρατίας, την εμπέδωση συνθηκών αδιαφάνειας/διαπλοκής/διαφθοράς, την αύξηση του συνολικού κόστους του κύκλου εργασιών,τη μετακύλισή του στους καταναλωτές. Είναι κοινός τόπος,πως έχουμε-ακόμη και τώρα,εν μέσω κρίσης-υψηλού κόστους και μέτριας ποιότητας παραγόμενες υπηρεσίες.
Το υψηλό κόστος εισόδου σε ένα επάγγελμα όμως, έχει και μια άλλη σοβαρή συνέπεια: παρεμποδίζει την είσοδο νέων επαγγελματιών στο χώρο, επιδεινώνοντας και διαιωνίζοντας την ανεργία!
Το δίλημμα λοιπόν που τίθεται είναι: κλειστά, ακριβά επαγγέλματα και ανεργία ή ανοιχτά, φθηνά επαγγέλματα και κινητικότητα εργασίας?

Είναι ζήτημα κοινωνικής διακαιοσύνης -τουλάχιστον κατά τη φιλελεύθερη αντίληψή μου- να επιλέξουμε το δεύτερο.

12/3/2012


13 σχόλια:

  1. Για το ανοιγμα των ορθανοικτων -εν πολλοις- επαγγελματων απο ελευθερως απασχολουμενους επιστημονες.

    Εισαγωγη

    Διαβαζω συχνα οτι οι ελληνικες επιχειρησεις δεν επενδυουν στην ερευνα και αναπτυξη και-ακριβεστερα- στην καινοτομια και αυτος ειναι ο σημαντικοτερος λογος ανεργιας των επιστημονων.

    Οπως θα αποδειχθει παρακατω αυτο ειναι ενα μεγαλο λαικιστικο ψευδος, για αυτους που θελουν να το χρησιμοποιησουν για οικονομικα, πολιτικα ή συνδικαλιστικα οφελη ή για τους αφελεις που θα το πιστεψουν.

    Στις σπουδες μου και στην επαγγελματικη μου ζωη, εμαθα να βγαζω γρηγορα ορθα αρχικα συμπερασματα απο την εξεταση ανηγμενων μεγεθων-δεικτων (check figures),οπως στοιχεια κοστους κτιριου ή εγκαταστασης ανα μ2 κ.λ.π.,σε κλαδικο επιπεδο (ετησιος τζιρος/ εργαζομενο)και στα κοινωνικοοικονομικα συστηματα δεικτες ευημεριας (ΙΧ/εκατομ. κατοικους,...).

    Στα εργασιακα θεματα και σε θεματα ανωτατης εκπαιδευσης χρησιμοποιειται ο δεικτης συν. πληθος επιστημονων ειδικοτητας ι / συνολικο πληθυσμο η συν. πληθος επιστημονων ειδικοτητας ι / συνολ. εργατικο δυναμικο. Για λογους απλουστευσης ας χρησιμοποιησουμε τον πρωτο δεικτη ως % συνολικου πληθυσμου.

    Τα τελευταια 20 ετη παρατηρω οτι το υπερβολικο πληθος των εισαγομενων σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, ειναι εντελως αναντιστοιχο με τις αναγκες της χωρας, με οποιαδηποτε σεναριο, δομη και ρυθμο οικονομικης αναπτυξης. Λ.χ. Δεν μπορει, οταν στις αγγλοσαξωνικες χωρες σπουδαζει σε ανωτατο επιπεδο μολις το 25 με 30%, στην χωρα μας αυτο το ποσοστο να ξεπερνα το 70%.

    Λες και υπαρχει ενα σχεδιο μαζικης μεταναστευσης νεων και -οχι μονον επιστημονων.

    Οι πρυτανεις ψελιζουν τα τελευταια ετη κατι περι δραστικης μειωσης των εισαγομενων (40 με 50%)και το υπουργειο μειωνει το πληθος μολις κατα 10%.

    Με τα παραπανω δεδομενα :

    1.Η ακριτη και μιμητικη ροπη προς την "μεταρρυθμιση" εχει καταληξει φιλελευθερη ιδεολογικη μεταδοτικη ασθενεια και των αριστερων.

    2.Παρακολουθω τις συζητησεις για το ανοιγμα των ορθανοικτων -εν πολλοις- επαγγελματων, οταν στην χωρα υπαρχει εδω και 20 ετη κορεσμος και βεβαιως εδω και 10 ετη εξωφρενικη υπερεπαρκεια επιστημονων (μηχανικων,ιατρων, δικηγορων , οικονομολογων, δασκαλων, αποφοιτων φυσικομαθηματικων και φιλολογικης κατευθυνσης σχολων που οδηγουν συχνα στην απασχοληση ως καθηγητες Μ.Ε.,...)

    3. Λ.χ.καταληγουμε στον εξης παραλογισμο:
    Οταν το πληθος των ελληνων δικηγορων ειναι περιπου ισο με της Γαλλιας, δηλ. 6πλασιος/εκατομ. κατοικους, τοτε οι μεταρρυθμιστες πως ισχυριζονται οτι λογω των στρεβλωσεων δεν υπαρχει ανταγωνισμος;

    4.Αν γνωριζετε, πανω απο 5 ετη, ακομη και μεγαλα δικηγ. γραφεια αμοιβονται με 100 εως 150 €/ώρα και οχι με μεγαλυτερες αμοιβες δηλ. με ποσοστο επι των διεκδικουμενων ποσων, οπως παλαιοτερα, αποτελεσμα του σκληρου ανταγωνισμου.

    Οποτε, συμφωνα με την λογικη των "μεταρρυθμιστων" πρεπει ο ή η x αποφοιτος του Κολλεγειου, του Μωραϊτη, Αρσακειου κ.λ.π. που αποκτησε και τον τιτλο LL.M.εις την αλλοδαπην, υιος ή κορη επιχειρηματια των Β.Π. ή Ν.Π., να συστησει εταιρειαν μετα του αγγλικου, γαλικου ή αλλου δικηγορικου οικου και να παρει τα επαρχιωτοπουλα δικηγορους με χαμηλο μισθο, ιδρυοντας υποκαταστηματα λ.χ. σε ολες τις εδρες εφετειου.

    Αφωτιστος Φιλελλην

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. (συνεχεια)


    5. Ομοιως οι διπλ. μηχανικοι 5ετους φοιτησης ειναι 110.000 )ποσοστο 1% του πληθυσμου, ενω στην Γερμανια η στην Πορτογαλλια περιπου 0.25% του πληθυσμου).Οι αμοιβες πλεον ειναι ελευθερες και εχουν σχεδον υποδιπλασιασθει στις μελετες δημοσιου.

    6. Στους φαρμακοποιους προβλεπεται να κατεβει το ποσοστο κερδουςαπο 35 σε 15%

    7. Δηλ., ως μηχανικος που ειμαι, τελικα, τι να ανοιχθει οταν παιρνω τηλεφωνο ωριμους επαγγελματικα συναδελφους μηχανικους ελευθερους επαγγελματιες (45 εως 60) και αρκετοι εχουν παθει καταθλιψη, γιατι το 10% των μηχανικων ειναι λαμογια και παιρνει το 80% των δουλειων, οποτε πολλοι δεν εχουν ουτε καν αποθεμα για την πολυ δυσκολη τριετια (;).

    8.Το προβλημα του εξωφρενικου υπερπληθυσμου πολυτεχνειων, πανεπιστημιων & ΤΕΙ δηλ. των 60 πανεπιστημιων και του 4 πλασιου πληθους αποφοιτων ιατρικων,νομικων, πολυτεχνικων , οικονομικων και αλλων σχολων, σε σχεση με τον μεσο ορο της Ε.Ε. μαζι με το χαμηλο επιπεδο α-βαθμιας και β-βαθμιας εκπαιδευσης ηδη απο το 1980 ,το εχω αναλυσει εκτενως προ 6 μηνων στην ΑΣ και στην Μαργαριτα. Οτι και να προσπαθησουμε ως Ελλαδα ή ως Νοτια Ευρωπη, η ντοπια ζητηση επιστημονων αποκλειεται να απορροφησει την προσφορα και το διαρκως διευρυνομενο χασμα ισως αντιμετωπισθει με ολιγοχρονη ή μονιμη μεταναστευση και οχι μονον των νεων επιστημονων. Σιγουρα το πληθος των εισαγομενων στις κορεσμενες ειδικοτητες πρεπει να περιορσθει δραστικα, ισως και κατα 2/3.

    Αφωτιστος Φιλελλην

    ΥΓ Προσφατα, βλεποντας ενα αφιερωμα στην Ρουμανια της ΕΤ3, διαπιστωσα οτι πολλα ελληνοπουλα σπουδαζουν ιατρικη και φαρμακευτικη. Μαλιστα σε ενα τμημα 60 φοιτητων οι 30 ηταν ελληνες.Για τους φοιτητες φαρμακευτικης υποθετω οτι οι περισσοτεροι ηταν παιδια φαρμακοποιων που θα διαδεχθουν την οικογενειακη επιχειρηση. Οποτε, επειδη αναλογα ισχυουν και για τα παιδια μηχανικων, το προβλημα του επαγγελματικου νεποτιμου θα επιδεινωνεται με την δεκαετη (;) κριση.

    Εχει επελθει το τελος της ευρειας κοινωνικης κινητικοτητας της περιοδου 1960-2000 μεσω ανωτατων σπουδων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ενδιαφέρουσα θέση με την οποία γενικώς δε διαφωνώ. Βέβαια το θέμα έχει τη δική του ιστορία, αλλά πρέπει όσοι υπερασπιζόμαστε το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων να έχουμε υπόψη και την προφύλαξη της κοινωνίας από την πιθανότητα μονοπώλησης ή κυριαρχίας των πολυεθνικών στον κάθε χώρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αφώτιστε, κάνεις τελείως λάθος συλλογισμούς.
    Εχουμε υπερπολλαπλάσιους μηχανικούς, γιατρούς, φαρμακοποιούς, ακριβώς επειδή το επάγγελμά τους ήταν και είναι και "κλειστό και εξασφαλισμένο".
    Μόνο που δεν είναι αυτό του τίτλου σπουδών τους, αλλά του Δ.Υ.
    Μεταρρύθμιση είναι να επιλέγει κανείς το επάγγελμά του, για να κάνει αυτό, επειδή του αρέσει και επειδή προφανώς η αγορά το ζητάει.
    Το να ζητάς να "κλείσει", ακόμη περισσότερο, για να προστατευτούμε, από τους νέους πτυχιούχους, αντί να ζητάς να παταχθεί η μίζα των Δημόσιων υπηρεσιών, που τους δίνει δουλειά,στην αρχή με το να κόβουν δελτία και να υπογράφουν τις "μαύρες δουλειές" των Δ.Υ. ή να δίνουν "δουλειά" ανεξάρτητα από την ποιότητα, χωρίς να εξασφαλίζει τον "ποιοτικό ανταγωνισμό", είναι η παγίδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τα τελευταία χρόνια, μόνο μία δουλειά υπήρχε στην χώρα.
    Stage, Εποχιακός, ωρομίσθιος, οκτάμηνη σύμβαση κάλυψης πάγιας ανάγκης και εν τέλει 12μηνο και μονιμοποίηση.
    Καμμία άλλη.
    Δάνεια στο όνομα του "κοινωνικού κράτους", του "κράτους προνοίας" και πάλι δάνεια.
    Να προσληφθούν 100.000 ο ένας, σκουπιδιάρης ο άλλος για 12 μήνες και μετά στα γραφεία και άλλα τέτοια.
    Για να έχεις προτεραιότητα ήθελες ένα χαρτί. Από που το έπαιρνες πιό εύκολα; Από την Βουλγαρία, την Ρουμανία, την ουγκάντα.
    Δι'αλληλογραφίας το προσκόμιζες και αυτό ήταν. Σάμπως σε παίρναν για τις γνώσεις σου ή για τις απαιτήσεις της δουλειάς που θα έκανες. Πάρε το χαρτί και την δουλειά θα την μάθεις μετά.
    Να μη κοροιδευόμαστε.
    Θα μου πείς και τώρα τι κάνουμε;
    Που να ξέρω;
    Σίγουρα πάντως δεν πρέπει να συνεχίσουμε να κάνουμε τα ίδια.
    Αν αύριο οι προσλήψεις στο Δημόσιο γινόταν με κλήρο-την δουλειά θα την μάθαινες μέσα-, νομίζεις ότι θα έστελνε κανείς τα παιδιά του στα πανεπιστήμια; Για την γνώση;
    Ούτε ένας.
    Ετσι δεν θα χρειαζόταν οι πρυτάνεις να ζητούν λιγότερους. Θα είχαν έλλειψη προσφερομένων, εραστών της μόρφωσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Κωστής

    Γραφεις αυτα τα ακατανοητα:
    "Εχουμε υπερπολλαπλάσιους μηχανικούς, γιατρούς, φαρμακοποιούς, ακριβώς επειδή το επάγγελμά τους ήταν και είναι και "κλειστό και εξασφαλισμένο".

    Λαθος. Ηδη απο την δεκαετια του 50 πουληθηκαν χωραφια για να σπουδασουν στην Αθηνα κατι που ηταν εξασφαλισμενο (αφου ειχαν μεταναστευσει 1 εκατομ. ελληνες στο εξωτερικο).

    Αφου εισαι μηχανικος γνωριζεις τα φαινομενα χρονικης υστερησης. Αφου ηδη προ 20ετιας αρχισε να δημιουργειται το προβλημα, οι μικροαστοι γονεις, αγνοωντας αυτο το προβλημα απορροφησης, μεσα στην μικρο-χλιδη των δανεικων και ολη η κοινωνια "εσπρωχνε" τα παιδια να σπουδασουν κατι σε ΑΕΙ η ΤΕΙ 7-10 ετη και κυριως στην χωρα μας, αφου υπηρξε εκθετικη αυξηση τετοιων ιδρυματων, χωρις ομως να συνοδευεται απο αντιστοιχη ζητηση απο την αγορα.Η πραγματικη αναπτυξη περιοριζοταν διαρκως , ενω υπηρχαν εισοδηματα στις "τοπικες κοινωνιες" αφου οι εσωτερικοι μεταναστες-φοιτητες ξοδευαν 700-1000 ευρω τον μηνα.

    "Μόνο που δεν είναι αυτό του τίτλου σπουδών τους, αλλά του Δ.Υ.
    Μεταρρύθμιση είναι να επιλέγει κανείς το επάγγελμά του, για να κάνει αυτό, επειδή του αρέσει και επειδή προφανώς η αγορά το ζητάει."

    Ποια αγορα ζητουσε τι . Γνωριζεις πολυ καλα οτι ηδη πριν απο το 2000, μια σχεδιαστρια στοιχιζε περισσοτερο απο 27χρονο μηχανικο που εχρησιμοποειτο ως σχεδιαστης. Ενας γιατρος χωρις ειδικοτητα 800 ευρω τονμηνα σε οικους ευγηριας, νυχτερινη βαρδια σε ιδιωτικα νοσοκομεια και ψυχιατρεια,...


    Δεν θα χανω τον χρονο μου. Αρνεισαι να κατανοησεις ενα κειμενο που δεν ειναι απο μελος του τεως ΚΚεσ., Της ΕΑΡ, η της ΔΗΜΑΡ.

    Ξαναδιαβασε τα παρακατω αποσπασματα λοιπον και αν εχω καιρο θα σου απαντησω.

    1. "Στα εργασιακα θεματα και σε θεματα ανωτατης εκπαιδευσης χρησιμοποιειται ο δεικτης συν. πληθος επιστημονων ειδικοτητας ι / συνολικο πληθυσμο η συν. πληθος επιστημονων ειδικοτητας ι / συνολ. εργατικο δυναμικο. Για λογους απλουστευσης ας χρησιμοποιησουμε τον πρωτο δεικτη ως % συνολικου πληθυσμου.

    2.Τα τελευταια 20 ετη ... το υπερβολικο πληθος των εισαγομενων σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, ειναι εντελως αναντιστοιχο με τις αναγκες της χωρας, με οποιαδηποτε σεναριο, δομη και ρυθμο οικονομικης αναπτυξης. Λ.χ. Δεν μπορει, οταν στις αγγλοσαξωνικες χωρες σπουδαζει σε ανωτατο επιπεδο μολις το 25 με 30%, στην χωρα μας αυτο το ποσοστο να ξεπερνα το 70%."

    3. Καταληγουμε στον εξης παραλογισμο:
    Οταν το πληθος των ελληνων δικηγορων ειναι περιπου ισο με της Γαλλιας, δηλ. 6πλασιος/εκατομ. κατοικους, τοτε οι μεταρρυθμιστες πως ισχυριζονται οτι λογω των στρεβλωσεων δεν υπαρχει ανταγωνισμος;
    ....
    5. Ομοιως οι διπλ. μηχανικοι 5ετους φοιτησης ειναι 110.000 )ποσοστο 1% του πληθυσμου, ενω στην Γερμανια η στην Πορτογαλλια περιπου 0.25% του πληθυσμου).Οι αμοιβες πλεον ειναι ελευθερες και εχουν σχεδον υποδιπλασιασθει στις μελετες δημοσιου.

    ... το 10% των μηχανικων ειναι λαμογια και παιρνει το 80% των δουλειων, οποτε πολλοι δεν εχουν ουτε καν αποθεμα για την πολυ δυσκολη τριετια (;).

    ....
    Εχει επελθει το τελος της ευρειας κοινωνικης κινητικοτητας της περιοδου 1960-2000 μεσω ανωτατων σπουδων.


    Αφωτιστος Φιλελλην

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Βρηκα κατι στο αρχειο μου τον Οκτωβρη του 2009, που ειναι χαρακτηριστικο της νοοτροπιας των ελληνων, εφοσον δεν εχουμε λαβει την αποφαση να ιδρυσουμε ξενογγλωσσα τμηματα στα ελληνκα πολυτεχνεια, πανεπιστημια και ΤΕΙ

    ΕΛΕΟΣ !!! Η ίδρυση του τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ανοίγει πλέον το δρόμο για την ίδρυση της Πολυτεχνικής Σχολής Ιωαννίνων.

    Στην ιστοσελίδα του ΤΕΕ την 9-10-2009, δημοσιεύθηκε κείμενο σχετικά την ίδρυση του τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών απόσπασμα του οποίου παραθέτω :

    «Γεγονός η ίδρυση τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών

    Δημοσιεύτηκε στο Φ.Ε.Κ. το Προεδρικό Διάταγμα. Ένα καθολικό αίτημα, ένα Πανηπειρωτικό αίτημα πήρε δρόμο υλοποίησης. Πρόκειται για την ίδρυση του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων καθώς χθες δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ το Προεδρικό Διάταγμα, τον πάπυρο του οποίου υπέγραψε προχθές Πέμπτη στα Γιάννινα ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Κάρολος Παπούλιας. Η ίδρυση του τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ανοίγει πλέον το δρόμο για την ίδρυση της Πολυτεχνικής Σχολής Ιωαννίνων.
    Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία για την ίδρυση της συγκεκριμένης σχολής απαιτούνται τρία τμήματα ……… Αυτό επιτυγχάνεται με το Τμήμα Αρχιτεκτόνων, την αναμενόμενη αναγνώριση από το Τ.Ε.Ε. του τμήματος Μηχανικών Επιστήμης Υλικών και με την ευρισκόμενη σε εξέλιξη μετονομασία του τμήματος Πληροφορικής σε «Μηχανικών Πληροφορική.
    Τα τμήματα αυτά θα αποτελέσουν τη βάση, πάνω στην οποία θα στηριχθεί η ανάπτυξη της Πολυτεχνικής Σχολής.
    Η νέα σχολή πρόκειται να στεγαστεί σε νέο κτιριακό συγκρότημα. Από τα Υπουργεία Οικονομίας και Εθνικής Παιδείας έχει εγκριθεί η χρηματοδότηση της μελέτης με 2 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το κόστος των κτιρίων υπολογίζεται να ξεπεράσει τα 15 εκ. ευρώ. Για την ίδρυση του Τμήματος Αρχιτεκτόνων – Μηχανικών υπήρξαν ομόφωνες αποφάσεις του Νομαρχιακού Συμβουλίου και του Δημοτικού Συμβουλίου Ιωαννίνων…… ».
    http://www.proinoslogos.gr/pn/index.php?module=pagesetter&func=viewpub&tid=11&pid=7570

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Τα δεδομένα
    1. Κατά την περίοδο 1978-1998 (με την ίδρυση 3 (;) πρόσθετων πολυτ. σχολών ΔΠΘ 1974, Πολ. Κρήτης & Πανεπ. Θεσσαλίας 1984, την ίδρυση τμημάτων Αρχιτ. και ΧΜ στο Παν. Πάτρας, την βαθμιαία αύξηση του αριθμού των εισαγομένων εσωτερικού και την σημαντική αύξηση των σπουδαστών ειδικότητας μηχανικού στο εξωτερικό), επήλθε - αρχικά- 3-πλασιασμός των μηχανικών, ενώ την 2/6/2009 ο ΑΜ ΤΕΕ έχει ανέλθει στο 120800.
    2. Το 1984, καταργηθήκαν οι οκτάωρες εξετάσεις που διεξήγαγαν, ως τότε, τα ελληνικά πολυτεχνεία σε 3 θεματικά πεδία (και ‘’επιλύθηκε’’ το ‘’κοινωνικό’’ πρόβλημα της μη εύκολης λήψης αδείας εξάσκησης επαγγέλματος μηχανικού κυρίως σε χιλιάδες απόφοιτους πολυτεχνείων εξωτερικού) και προκρίθηκε η εύκολη λήψη του διπλώματος από το Τ.Ε.Ε. που συνοδεύεται από την μη επαρκή ‘’πιστοποίηση’’ των γνώσεων των νέων απόφοιτων μηχανικών, ιδίως από το εξωτερικό.
    3. Τα παραπάνω οδήγησαν σε απαξίωση του κύρους του μηχανικού και τη χώρα μας σε παγκόσμιο ρεκόρ διπλωματούχων μηχανικών (0.93% του πληθυσμού), χωρίς να υπολογίσουμε τους 27.000 περίπου Τεχνολόγους Μηχανικούς (ΚΑΤΕΕ, ΤΕΙ) μέλη της ΕΕΤΕΜ.
    4. Ο ετήσιος ρυθμός αύξησης των μελών του ΤΕΕ για το 2008 είναι 4,3 % ( 4.365 νέα μέλη ΤΕΕ εκ των οποίων εσωτερικού: 3.742 και εξωτερικού: 623 ). Είναι προφανές ότι έχει επέλθει -προ πολλού- κορεσμός σε πολλές ειδικότητες μηχανικών (ΜΜΜ, ΧΜ, ΑΜ, κ.λ.π.) Πρόσφατα διατυπώνεται πανευρωπαϊκά η ανησυχία για την ήδη εμφανιζόμενη ανεργία των αρχιτεκτόνων και 4 στους 10 νέους Έλληνες μηχανικούς απασχολούνται στο εξωτερικό (επιστημονική μετανάστευση).
    5. Παγκοσμίως, είναι γνωστό ότι ένας καλός διπλωματούχος μηχανικός θα παραχθεί ουσιαστικά 5 ως 10 (ή και περισσότερα) έτη μετά την αποφοίτησή του από το πολυτεχνείο και ότι οι μηχανικοί απασχολούνται κυρίως στην βιομηχανία.
    6. Στις ανεπτυγμένες χώρες, όπου οι δυνατότητες απασχόλησης είναι πολλαπλάσιες, το ποσοστό αυτό κυμαίνεται από 0,2 έως 0,5 % (λ.χ. ΗΠΑ 1.512.000, 0,5 %, Γερμανία 173.000, 0,22 %) και η ιδιότητα του μηχανικού αποτελεί τίτλο τιμής. Παγκοσμίως, υπάρχουν 15.000.000 μηχανικοί (Business week , 2005) επί 6.467.500.000 συνολικού πληθυσμού (ποσοστό 0,23%), ενώ το 2005 οι Έλληνες μηχανικοί αποτελούσαν το 0,61 % του συνόλου των μηχανικών στην υφήλιο . Το 2030 χωρίς λήψη οποιουδήποτε μέτρου και εφόσον διατηρηθεί ο ίδιος ρυθμός αύξησης, οι διπλωματούχοι μηχανικοί θα ανέλθουν από 102000 (2009) στους 162700 (δηλ. στο 1.48% του πληθυσμού) !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ερωτήματα
    1. Υπάρχει κάποιος κεντρικός προγραμματισμός μετά από την μελέτη των αναγκών που να τεκμηριώνει την πρόκριση ίδρυσης και άλλων πολυτεχνικών σχολών, έναντι π.χ. καλλιτεχνικών ή ιατρικών σχολών; Αν υποθέσουμε ότι πραγματικά προέκυπτε τέτοια ανάγκη , τότε πόσους εισαγόμενους πρέπει να έχει ετησίως(20;) με το δεδομένο ότι ο συνολικός αριθμός εισαγομένων σε πολυτεχνικές σχολές πρέπει διαχρονικά να μειώνεται ;
    2. Γιατί χαιρετίζεται άκριτα η ίδρυση μιας ακόμη αρχιτεκτονικής σχολής και η προοπτική ίδρυσης μιας πολυτεχνικής σχολής σε μια ακριτική πόλη 60000 κατοίκων με μόνον 3 μελετητές 6Γ και 7Γ. Μήπως θα ανοίξουν οι δουλειές με την Αλβανία ( με μέσο εισόδημα το 1/8 της χώρας μας) ; Με την συνεργασία ποιας τοπικής βιομηχανίας θα αναπτύσσονται και θα κατασκευάζονται τα νέα υλικά ; Πως και που θα αναπτυχθούν λογισμικό και άλλα προϊόντα πληροφορικής που τόσες αξιόλογες πολυτεχνικές σχολές σε άλλα μέρη της Ελλάδας δεν κατόρθωσαν; Οι πολεοδόμοι και οι κοινωνιολόγοι πολλά θα είχαν να πουν για την πόλη, τον αστικό της πυρήνα, το πανεπιστήμιο/πολυτεχνείο, τις αναγκαίες προϋποθέσεις λειτουργίας ενός πολυτεχνείου για την επίτευξη των απαραίτητων συνεργιών (κρίσιμη μάζα τεχνολογίας και πληροφορίας, ανάπτυξη των αντίστοιχων τομέων της οικονομίας, υποδομές, κ.λ.π.)
    3. Αρκεί η μετονομασία του τμήματος Πληροφορικής σε «Μηχανικών Πληροφορικής» για να δημιουργηθεί μια πολυτεχνική σχολή χωρίς καθηγητές μηχανικούς στην πλειονoτητά τους;
    4. Σε ποιο διαμέρισμα δεν υπάρχει πλέον πολυτεχνική σχολή ; Να περιμένουμε και αρχιτεκτονική ν. Αιγαίου και Ιονίων νήσων;
    5. Ποια είναι η αντίδραση του ΤΕΕ, θέλει κι άλλα μέλη; Δεν του φτάνουν τα 102.000;

    Αφωτιστος Φιλελλην


    ΥΓ Κωστη, διαβαζε και κανεναν αλλο. Δεν διαθετω βεβαια την εξυπναδα του φυσικου Η.Ευθυμιπουλου η του Αγρονομου Τοπογραφο Μηχανικου ΔΥ Μ.Μοδινου, αλλα -πιστεψε με- αξιζει τον κοπο.
    Χωρις να ειμαι υπερ της κεντρο-"αριστερας", του "αριστερου" η "οικολογικου" αλλοθι του ΠΑΣΟΚ,..., τα καταφερα σχετικα καλα στην ζωη μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Φωνάζεις πολύ, τσιρίζεις θα έλεγα και γράφεις σεντόνια, για να μη συζητήσεις, Αφώτιστε.
    Ούτε σε κατηγόρησα ως ανόητο, ούτε σε είπα καμπούρη, ούτε διαβάζω Ευθυμιόπουλο και Μοδινό, ούτε γρά;φω υπέρ κάποιας κεντροαριστεράς.
    Και επειδή είμαι θυμωμένος, με την συμπεριφορά σου, δεν σου απαντώ κάν.
    Οπως τα ξέρεις εσύ, τα ξέρω και εγώ. Στην ίδια δουλειά ταλαιπωρούμαστε.
    Η γνώμη μου είναι αυτή που έγραψα παραπάνω.
    Μπερδεύεις την εποχή του 60, που γεννιόταν τα μεσαία στρώματα, μέσω της μαζικής παιδίας, με την τελευταία 15-ετία , που σπουδάζαν τα παιδιά τους για να τα βολέψουν στο δημόσιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. "....Εχουμε υπερπολλαπλάσιους μηχανικούς, γιατρούς, φαρμακοποιούς, ακριβώς επειδή το επάγγελμά τους ήταν και είναι και "κλειστό και εξασφαλισμένο".
    Μόνο που δεν είναι αυτό του τίτλου σπουδών τους, αλλά του Δ.Υ...."
    Οταν παίρνεις ένα απόσπασμα να το παίρνεις ολόκληρο. Αλλιώς οργίζεσαι άδικα και παρεκτρέπεσαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ο αρθογραφος διατυπωνει το διλημμα:

    "Το δίλημμα λοιπόν που τίθεται είναι: κλειστά, ακριβά επαγγέλματα και ανεργία ή ανοιχτά, φθηνά επαγγέλματα και κινητικότητα εργασίας?"

    Δεν εχει αναφερει ομως τιποτα περι του υπερ-εμπορισμου και του υπερ- επαγγελματισμου,δηλ. του φαινομενου ενας κλαδος να υπερεκπροσωπειται στην οικονομια. Το προβλημα αυτο της φθινουσα αποδοσης και των αυξημενων τιμων καταναλωτη ειχε διατυπωθει, τουλαχιστον για τον υπερ-εμπορισμο, απο τον Οικονομικο Ταχυδρομο, ηδη απο την δεκαετια του 70. Μικρος τζιρος σημαινει υψηλες τιμες για επιβιωση της μικροεπιχειρησης.Και οταν το κανουν πολλοι, αυτη ειναι ατυπη πρακτικη εναρμονισης τιμων για μικροεμπορους και αλλους μικροεπαγγελματιες.
    Δηλ. ολη η φασαρια περι ανοιγματος των κλειστων επαγγελματων αφορα στους ταξιτζηδες, τους μεταφορεις Δ.Χ., τους φαρμακοποιους και μερικα αλλα επαγελματα.

    Μπορειτε να κρινετε και μονοι σας ποσο σοβαρο ειναι αυτο το προβλημα, σε σχεση με τις ανυπερβλητες σχεδον - μεχρι σημερα- καθυστερησεις για ληψη οποιασδηποτε αδειας (καταστηματος υγιειονομικου ενδιαφεροντος, οικοδομικης αδειας,
    αδειας εγκαταστασης και λειτουργιας βιοτεχνικης η βιομηχανικης μοναδας,...), το προσφατο ποσοστο 4% μιζας της επιδοτησης απο υπαλληλους του Υπουργειου Αναπτυξης,...

    Αφωτιστος Φιλελλην

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. ΑΡΙΣΤΙΔΗΝ Ή ΚΑΤ’ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ;
    (Requiem για την γενια που θαρθει τα επομενα 20 ετη)

    Πως να κανουμε αναπτυξη στη χωρα ;

    Εχουμε μια χώρα “αιώνιων ταλέντων” σε μεγάλη ηλικία, σε μια ηλικία που σε άλλη χώρα θα ήταν ή προ πολλού καταξιωμένοι,είτε απόμαχοι ή συνταξιούχοι.
    Μια χώρα που οι προαγωγές γίνονται κατ’ αρχαιότητα και όχι κατ’ επιλογήν..

    Μια χώρα που υπερβαίνει κατά μια φορά τις εύλογες προσπάθειες έναντι των δύο, σύμφωνα με το βικτωριανό ρητό : «If at first you don’t succeed, try, try (and try : only for Greece) again» μαζί με την ρήση του κατά Λουκάν Ευαγγελίου 13, 30 «και ιδού εισίν έσχατοι οι έσονται πρώτοι και εισίν πρώτοι οι έσονται έσχατοι»

    Μια χώρα :
    Όπου «μετά από ενέργειές του» κάποιος πολιτικός -ανεξέλεγκτα και απρογραμμάτιστα- επιφέρει την δημιουργία σχολής ΤΕΙ ή ΑΕΙ σε οποιαδήποτε μικρή πόλη της χώρας, ...
    όπου την τελευταία 30ετία ο μέσος όρος της βαθμολογίας σε γυμνάσια-λύκεια και στις εισαγωγικές εξετάσεις σε ΑΕΙ επί γνωστής-διδαχθείσας ύλης από 13 ανήλθε στο 17 !!!, λόγω χαλαρότητας και μη κλιμακωτής δυσκολίας θεμάτων, αντίστοιχα.
    με γονείς, όπου τα δικά τους τα παιδιά δεν «μπήκαν» ή δεν «πέρασαν» μόλις για λίγες μονάδες
    με αποτυχόντες υποψήφιους, που – μέχρι σήμερα ενιαυσίως - προσπαθούν και προσπαθούν πάλι για να εισαχθούν σε κάποιο δευτερεύον ΑΕΙ ή ΤΕΙ της χώρας (μέχρι το 2006 και με βαθμολογία κάτω από την βάση ( 10)) ή να ξενιτευτούν στο εξωτερικό, με τελικό σκοπό, όχι κυρίως την γνώση, αλλά το πτυχίο ως απαραίτητο προσόν, σε επόμενη φάση, για τον διορισμό τους στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Μάλιστα .. ο κ. Γ. Μπαμπινιώτης προτείνει ανά τρίμηνο εξετάσεις έως ότου οι υποψήφιοι εισαχθούν.

    Σ΄ άλλες χώρες, οι αποτυχόντες και οι γονείς τους, μετά βέβαια από την πρέπουσα προετοιμασία, θα αντιλαμβάνονταν ότι είναι ακατάλληλοι για τις συγκεκριμένες σπουδές και θα συνέχιζαν στην επαγγελματική εκπαίδευση και περαιτέρω - χωρίς τραγωδίες - την επαγγελματική και προσωπική τους ζωή.

    Μια χώρα πολύ χαμηλού πολιτιστικού επιπέδου, με απαντήσεις σε τυχαίο δείγμα στον δρόμο, του τύπου μήπως γνωρίζετε ποιος είναι :
    Γεωργιος Παπανικολαου : παικτης basket
    Hieronymus Bosch : Γερμανός ποδοσφαιριστής, εφευρέτης αντλίας πετρελαίου οι Μηχανολόγοι
    Joseph Mallord William Turner:ιδιοκτήτης του CNN
    Eugène Delacroix :Γάλλος μόδιστρος
    Kenneth Loach :δεν γνωρίζω
    Claude Chabrol :δεν γνωρίζω
    Philip Roth : δεν γνωρίζω
    Το βιβλίο Silent Spring της Rachel Carson:δεν γνωρίζω, κ.ο.κ.

    Μια χώρα με έφηβους χωρίς όνειρα, ευνουχισμένους από το εκπαιδευτικό σύστημα, με «καμένη» ευφυΐα, με πενιχρή ανάπτυξη επιχειρηματικότητας, δηλ. αυτό που καθόριζε τον ελληνισμό κυρίως, όταν δραστηριοποιείται εκτός Ελλάδος.

    Δεν είναι σπάνιο, με την ”δημοκρατική ισοπέδωση προς τα κάτω” έναντι της αυταρχικής μορφής του καθηγητή προ του νόμου πλαίσιο 1268/82 για την ανώτατη παιδεία, στα ελληνικά πανεπιστήμια και πολυτεχνεία, να υπάρχουν καθηγητές σε διάφορες βαθμίδες, ακόμη και στην πρώτη, που να έχουν εισαχθεί με την δεύτερη ή τρίτη φορά, ή με κατατακτήριες από ΤΕΙ. ...
    Και όχι μόνον αυτό, μερικοί πολύ μέτριοι μας κυβερνούν κιόλας, ώστε να εκπληρωθεί ειρωνικά το «…και εισίν πρώτοι οι έσονται έσχατοι»

    Βέβαια υπάρχουν και αρκετές περιπτώσεις -ικανών κατά τα άλλα καθηγητών- που χρησιμοποιούν τον τίτλο ή την ιδιότητα του καθηγητή για ενασχόληση με την πολιτική ή την διοίκηση, σε διοικητικά συμβούλια ΔΕΚΟ, σε επιχειρηματικές δραστηριότητες, παραμελώντας τα διδακτικά και ερευνητικά τους καθήκοντα.

    Είναι καιρός για μια εξέλιξη αριστίδην και όχι κατ’ αρχαιότητα. Τρείς προσπάθειες είναι ήδη πάρα πολλές και δεν έχουμε χρόνο ή χρήματα για πειραματισμούς. Μας τα πήραν άλλοι (οι έσονται πρώτοι) αλλά νομίζω ότι έκάναν ένα βασικό λάθος : μας υποτίμησαν.

    11.11.2009

    Αφωτιστος Φιλελλην

    ΥΓ Δεν εννοω την "αριστινδην προαγωγη" ικανων μεν αλλα εκλεκτων της ανανεωτικης αριστερας (προϊόν μηχανισμων "αριστερού" νεποτισμού η παρεοκρατιας), με αιφνιδια εκτοξευση τους στο στερεωμα της πολιτικης (ΜΜΕ) η των δουλειων, προφανως κατοπιν ποσοστωσης με το κυριαρχο συστημα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Θέλετε να βάλετε ενεργό link στο σχόλιό σας; BlogU