Η πρώτη εντύπωση διαβάζοντας τις 187 σελίδες της πρότασης που κατέθεσε ο Υπουργός Εργασίας Γ. Κατρούγκαλος για το Ασφαλιστικό είναι θετική. Και είναι θετική γιατί:1ον. Δεν πειράζει καθόλου τους υφιστάμενους συνταξιούχους και τις συντάξεις τους. Και με το σύστημα της «προσωπικής διαφοράς» αντιμετωπίζει πιθανές –οριακές κατά το πλείστον- μειώσεις μιας και τον συνταξιούχο τον ενδιαφέρει το τι παίρνει στο χέρι και όχι πώς το βαφτίζεις αυτό που παίρνει.
2ον. Η επιβάρυνση των νυν εργαζόμενων και μελλοντικών συνταξιούχων είναι ασήμαντη (0,5%)
3ον. Ο υπολογισμός των συντάξεων από εδώ και πέρα είναι επίδικο σημείο μεν- διότι η Αντιπολίτευση ισχυρίζεται πως οι νέες συντάξεις θα είναι μειωμένες κατά 15-30%- τα στοιχεία όμως που δίνει το υπουργείο Εργασίας δείχνουν ότι για συντάξεις μέχρι 800 ευρώ (και αυτό αφορά το 50% των συνταξιοδοτούμενων) υπάρχουν και μικρές αυξήσεις. Οι διαφορές είναι οριακές στις ενδιάμεσες κατηγορίες και πιθανώς να υπάρχουν κάποιες απώλειες στις πολύ υψηλές (άνω των 1800 ευρώ) συντάξεις, αλλά και εκεί οι διαφορές είναι στην περιοχή του 10% maximum.
4ον. Η καθιέρωση της εθνικής σύνταξης εξασφαλίζει ένα στοιχειώδες εισόδημα για όλους –και για τους ανασφάλιστους-και η σύνδεσή του με τη μεταβολή του ΑΕΠ (ρήτρα ανάπτυξης) δημιουργεί άμεσες προοπτικές αύξησής του τα επόμενα χρόνια, ακυρώνοντας σε σχετικά εύλογο χρονικό διάστημα τις όποιες μικρές μειώσεις.
Από εδώ και πέρα όμως αρχίζουν τα προβλήματα. Και το μεγαλύτερο ίσως (με σημαντικές συνέπειες οικονομικού , κοινωνικού αλλά και πολιτικού χαρακτήρα) είναι το ασφαλιστικό κεφάλαιο για τους μικρομεσαίους και τους ελεύθερους επαγγελματίες.
Σύμφωνα με τα προτεινόμενα:
Α. Καταργούνται οι ασφαλιστικές κλάσεις και το ύψος της ασφαλιστικής εισφοράς καθορίζεται στο 38,4% επί του φορολογητέου εισοδήματος (περιλαμβάνονται οι καλύψεις για σύνταξη, ιατρική-νοσοκομειακή περίθαλψη και φάρμακα,επικουρική ασφάλιση και εφάπαξ). Είναι προφανές ότι ο νομοθέτης μιας και προτείνεται η ενοποίηση όλων των Ταμείων προωθεί την εξίσωση των ασφαλιστικών εισφορών των μηχανικών, δικηγόρων, λογιστών-φοροτεχνικών, γιατρών αλλά και των πάσης φύσες επαγγελματιών και μικρομεσαίων με την αντίστοιχη εισφορά των μισθωτών.
Α. Καταργούνται οι ασφαλιστικές κλάσεις και το ύψος της ασφαλιστικής εισφοράς καθορίζεται στο 38,4% επί του φορολογητέου εισοδήματος (περιλαμβάνονται οι καλύψεις για σύνταξη, ιατρική-νοσοκομειακή περίθαλψη και φάρμακα,επικουρική ασφάλιση και εφάπαξ). Είναι προφανές ότι ο νομοθέτης μιας και προτείνεται η ενοποίηση όλων των Ταμείων προωθεί την εξίσωση των ασφαλιστικών εισφορών των μηχανικών, δικηγόρων, λογιστών-φοροτεχνικών, γιατρών αλλά και των πάσης φύσες επαγγελματιών και μικρομεσαίων με την αντίστοιχη εισφορά των μισθωτών.
Υπάρχει όμως μία μεγάλη διαφορά. Ο μισθωτός πληρώνει το 14% της εισφοράς και το 24-26% το καταβάλλει ο εργοδότης του.
Αλλά δεν είναι η μόνη σημαντική διαφοροποίηση. Ιδού γιατί:
Με βάση το ισχύον φορολογικό καθεστώς και τα προτεινόμενα ασφαλιστικά μέτρα ένας ελεύθερος επαγγελματίας θα είναι υποχρεωμένος πλέον να καταβάλλει:
-38,4% ασφαλιστική εισφορά
-26% φόρο εισοδήματος συν
-75% του 29% προκαταβολή φόρου=19,5%
ήτοι σύνολο 84% περίπου και θα του μένει και το 16% για να πληρώσει ΕΝΦΙΑ, φόρο επιτηδεύματος, νερό φως τηλέφωνο και να ζήσει την οικογένειά του.
Με βάση το ισχύον φορολογικό καθεστώς και τα προτεινόμενα ασφαλιστικά μέτρα ένας ελεύθερος επαγγελματίας θα είναι υποχρεωμένος πλέον να καταβάλλει:
-38,4% ασφαλιστική εισφορά
-26% φόρο εισοδήματος συν
-75% του 29% προκαταβολή φόρου=19,5%
ήτοι σύνολο 84% περίπου και θα του μένει και το 16% για να πληρώσει ΕΝΦΙΑ, φόρο επιτηδεύματος, νερό φως τηλέφωνο και να ζήσει την οικογένειά του.
Είναι δυνατόν;
Εκτός αν σκοπός του νομοθέτη είναι να προκληθεί άγριο κύμα φοροδιαφυγής...
Ας εξισωθεί ο τρόπος φορολόγησης. Να μην υπάρχει φορολόγηση 26% μέχρι 33% από το πρώτο ευρώ και ας γίνει η φορολόγηση με την κλίμακα των μισθωτών και τότε υπάρχει βάση συζήτησης καθώς εκλογικεύονται κάπως τα νούμερα.
Το παράδειγμα μπορεί να διαφοροποιείται μερικές μονάδες ανά περίπτωση, όμως κατά βάση είναι αντιπροσωπευτικό.
Γι΄ αυτό και οι αντιδράσεις των μικρομεσαίων είναι εύλογες.
Από την άλλη η εμμονή εκ μέρους της κυβέρνησης σε αυτόν τον τρόπο αντιμετώπισης των ΜμΕ αποτελεί στρατηγικό πολιτικό και κοινωνικό λάθος. Ο ΣΥΡΙΖΑ διευρύνθηκε και κυριάρχησε στο πολιτικό σκηνικό από τη στιγμή που το εκλογικό του πρόγραμμα συναντήθηκε με τα συμφέροντα των χειμαζόμενων από την κρίση μικρομεσαίων κοινωνικών στρωμάτων. Η βίαιη διάρρηξη αυτών των δεσμών θα είναι οδυνηρή για πολλούς και σε πολλά επίπεδα.
πηγή fmvoice.gr
Μέρος 2ο:
2ον.΄Εγινε γνωστό ότι υπάρχει πρόθεση φορολογικών ελαφρύνσεων των ελευθέρων επαγγελματιών
3ον. Μάλλον θα υπάρξει δυνατότητα καταβολής μικρότερων ασφαλιστικών εισφορών για τη σύνταξη, με επίπτωση βεβαίως στο ύψος της (για το τμήμα το πέραν των 384 ευρώ της εθνικής σύνταξης).
ΥΓ1. Μερικά πράγματα όπως αυτά για την ασφάλιση των μικρομεσαίων δεν είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης με τους «θεσμούς». Άρα μπορούν να διορθωθούν πιο εύκολα.
ΥΓ2. Πληροφορίες που θέλουν τους υψηλά ιστάμενους στην κομματική και κυβερνητική ιεραρχία ελευθεροεπαγγελματίες να τραβάνε τα μαλλιά τους όταν συνειδητοποίησαν την πρόταση για το ασφαλιστικό του κλάδου τους, μάλλον ΔΕΝ ελέγχονται για την ακρίβειά τους....
fmvoice.gr
Ας εξισωθεί ο τρόπος φορολόγησης. Να μην υπάρχει φορολόγηση 26% μέχρι 33% από το πρώτο ευρώ και ας γίνει η φορολόγηση με την κλίμακα των μισθωτών και τότε υπάρχει βάση συζήτησης καθώς εκλογικεύονται κάπως τα νούμερα.
Το παράδειγμα μπορεί να διαφοροποιείται μερικές μονάδες ανά περίπτωση, όμως κατά βάση είναι αντιπροσωπευτικό.
Γι΄ αυτό και οι αντιδράσεις των μικρομεσαίων είναι εύλογες.
Από την άλλη η εμμονή εκ μέρους της κυβέρνησης σε αυτόν τον τρόπο αντιμετώπισης των ΜμΕ αποτελεί στρατηγικό πολιτικό και κοινωνικό λάθος. Ο ΣΥΡΙΖΑ διευρύνθηκε και κυριάρχησε στο πολιτικό σκηνικό από τη στιγμή που το εκλογικό του πρόγραμμα συναντήθηκε με τα συμφέροντα των χειμαζόμενων από την κρίση μικρομεσαίων κοινωνικών στρωμάτων. Η βίαιη διάρρηξη αυτών των δεσμών θα είναι οδυνηρή για πολλούς και σε πολλά επίπεδα.
πηγή fmvoice.gr
Μέρος 2ο:
Εξηγήσεις και μάλιστα άμεσες έδωσε χθες το πρωί η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων για το νέο ασφαλιστικό καθεστώς των ελευθέρων επαγγελματιών. Αν και υπάρχουν πολλά σημεία ακόμη προς διευκρίνιση, έγινε γνωστό ότι:1ον. Για τους απασχολούμενους με «μπλοκάκι» παροχής υπηρεσιών θα υπάρξουν μέτρα ελάφρυνσης (σύμφωνα με δηλώσεις των κ. Κατρούγκαλου και Πετρόπουλου). Σύμφωνα μάλιστα με δηλώσεις στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ από τον χώρο των ΜμΕ ο ποσοστιαίος υπολογισμός των ασφαλιστικών εισφορών για τους χαμηλά αμειβόμενους ελεύθερους επαγγελματίες είναι συμφερότερος από το καθεστώς των ασφαλιστικών κλάσεων που ισχύει μέχρι σήμερα με βάση τα χρόνια απασχόλησης ανεξαρτήτως εισοδήματος.
2ον.΄Εγινε γνωστό ότι υπάρχει πρόθεση φορολογικών ελαφρύνσεων των ελευθέρων επαγγελματιών
3ον. Μάλλον θα υπάρξει δυνατότητα καταβολής μικρότερων ασφαλιστικών εισφορών για τη σύνταξη, με επίπτωση βεβαίως στο ύψος της (για το τμήμα το πέραν των 384 ευρώ της εθνικής σύνταξης).
Όλα αυτά είναι καλά βεβαίως αλλά αρκετά ασαφή ακόμη και σηκώνουν και παρεξηγήσεις και παρερμηνείες. Επιπλέον μπορούν να λειτουργήσουν ως βόμβα στα θεμέλια της κοινωνικής συνοχής, με απρόβλεπτες πολιτικές συνέπειες.
Και το θέμα επί της ουσίας είναι ότι δεν θα έπρεπε καν να έχουν διατυπωθεί δημόσια τέτοιες προτάσεις χωρίς την κατάλληλη επεξεργασία. Φαίνεται ότι στο ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο κάποια πράγματα κατανοήθηκαν με κάποια καθυστέρηση. Αλλά κάλλιο αργά παρά ποτέ.
ΥΓ1. Μερικά πράγματα όπως αυτά για την ασφάλιση των μικρομεσαίων δεν είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης με τους «θεσμούς». Άρα μπορούν να διορθωθούν πιο εύκολα.
ΥΓ2. Πληροφορίες που θέλουν τους υψηλά ιστάμενους στην κομματική και κυβερνητική ιεραρχία ελευθεροεπαγγελματίες να τραβάνε τα μαλλιά τους όταν συνειδητοποίησαν την πρόταση για το ασφαλιστικό του κλάδου τους, μάλλον ΔΕΝ ελέγχονται για την ακρίβειά τους....
fmvoice.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θέλετε να βάλετε ενεργό link στο σχόλιό σας; BlogU