Δευτέρα, 27 Μαΐου 2013

Μανιφέστο Δράσης για την Παιδεία

Το ακόλουθο κείμενο αποτέλεσε εισαγωγική εισήγηση του Σπύρου Κασιμάτη στην ολομέλεια του Συνεδρίου της Δράσης στις 25 Μαΐου 2013.
Η ελληνική κοινωνία βρίσκεται σε κρίση· βρίσκεται και σε παρακμή. Η αντιπροσωπευτική δημοκρατία έχει σπάσει το συμβόλαιο μεταξύ γενεών και έχει φορτώσει δυσθεώρητα χρέη στα παιδιά και στα εγγόνια μας. Η αγορά έχει καταστραφεί. Το κράτος δικαίου δεν έχει πια κανένα κύρος και η κοινωνία πολιτών μεταμορφώνεται ραγδαία σε κοινωνία απολιτίστων. 
Με όρους παιδείας αυτό σημαίνει ότι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έχει διαπλάσει πολίτες καταστροφικούς, τόσο για τον εαυτό τους όσο και για τον διπλανό τους. 
Είναι απαραίτητο να σταματήσει αυτή η καταστροφή. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να ξεκινήσει αμέσως να μορφώνει πολίτες άξιους και δημιουργικούς.
Άξιους: 
  • να φροντίζουν την ψυχική και σωματική τους ισορροπία
  • να σχετίζονται ισότιμα, δημιουργικά και άφοβα με το διπλανό τους
  • να μεγαλώνουν παιδιά χωρίς να τα κακοποιούν ή να τα καταπνίγουν
  • να διαλέγουν συμπεριφορές φροντίδας, σύνεσης και μέτρου και στο κοινωνικό και στο φυσικό περιβάλλον
Δημιουργικούς: 
  • στη χρήση της πληροφορίας και της γνώσης
  • στην επίλυση πολύπλοκων και πιεστικών κοινωνικών προβλημάτων 
  • στην παραγωγή εργασίας και πλούτου με βάση τους πόρους του τόπου μας και με όρους διάρκειας και μέλλοντος.
Η Ελλάδα δε χρειάζεται πια "καλούς εργαζόμενους"· χρειάζεται εξαιρετικούς δημιουργούς θέσεων εργασίας
Η Δράση ζητά την εκ θεμελίων ανατροπή της κοινωνικής παιδαγωγικής στο σύνολό της. Το εκπαιδευτικό σύστημα, και μάλιστα στον τομέα της σχολικής εκπαίδευσης από τα τρία ώς τα δεκαοχτώ, θέλουμε να βρεθεί στο επίκεντρο αυτής της ανατροπής. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα έχει καθήκον να υποστηρίζει τις έμφυτες δημιουργικές ικανότητες των παιδιών, την έμφυτή τους τάση για ανακάλυψη και μάθηση, την έμφυτή τους ικανότητα για αυτο-οργάνωση, συνεργασία και έργο. Πρέπει αμέσως να σταματήσει η καταστροφική λειτουργία της παιδαγωγικής που μας έχει φέρει σε τέτοια διάλυση και παρακμή. 
Επειδή δε η ποιότητα του εκπαιδευτικού συστήματος ΔΕΝ βρίσκεται στο ...
σχεδιασμό, ΔΕΝ βρίσκεται στο υπουργείο, ΔΕΝ βρίσκεται στη γραφειοκρατική διαχείριση, ΔΕΝ βρίσκεται καν στη σχολική μονάδα, ΑΛΛΑ βρίσκεται στη ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΑΞΗ, για ν' αλλάξουμε το σύστημα χρειαζόμαστε άλλες δασκάλες και άλλους δασκάλους. Δασκάλες και δασκάλους :
  • που θα ξέρουν να ακούνε παρά να μιλάνε
  • που θα μάθουν τα παιδιά να ακούνε τον άλλο και να συνεργάζονται 
  • που θα ξέρουν να υποστηρίζουν την περιέργεια, την έμφυτη διερευνητική τάση των παιδιών
  • που θα ξέρουν να υποστηρίζουν την ψυχική και κοινωνική ωρίμανση των παιδιών
  • που θα ξέρουν να φροντίζουν τον εαυτό τους ως διευκολυντών της σχολικής μάθησης
Το εκπαιδευτικό επάγγελμα πρέπει να καταστεί περιζήτητο, ζηλευτό και των υψηλότερων προδιαγραφών. Όλοι οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να διαθέτουν μεταπτυχιακό τίτλο και, οπωσδήποτε: 
  • Ουσιαστικές γνώσεις σχεδιασμού προγράμματος (curriculum)
  • Βαθιές γνώσεις αξιολόγησης, τόσο διαμορφωτικής (formative) όσο και απολογιστικής (summative)
  • Δεξιότητες συμβουλευτικής (embedded counselling skills)
  • Διδακτική προϋπηρεσία δύο ετών (ως μέρος των σπουδών τους)
Οι αμοιβές των εκπαιδευτικών (αυτών των εκπαιδευτικών!) πρέπει να είναι από τις υψηλότερες στην αγορά εργασίας. 
Το εκπαιδευτικό μας σύστημα θέλουμε να στηρίζεται σε τρεις βάσεις: 
  • Στην επίγνωση του παγκοσμίου περιβάλλοντος (ο Κινέζικος πολιτισμός βρίσκεται σήμερα στο τέρμα του ΗΣΑΠ, στον Πειραιά) (international mindedness)
  • Στην μάθηση με εις βάθος κατανόηση (conceptual understanding)
  • Στην διερευνητική μέθοδο διδασκαλίας και μάθησης (inquiry based teaching and learning)
Θέλουμε επίσης να λαμβάνει σοβαρά υπόψη του την εξωτερική αξιολόγηση που εφαρμόζει ο ΟΟΣΑ στα εθνικά εκπαιδευτικά συστήματα του κόσμου με το Programme for International Student Assessment (PISA) και να προσαρμόζεται σ' αυτήν. 

5 σχόλια:

  1. α) Είναι μόνο η εισαγωγή της εισήγησης; έπεται συνέχεια;
    β) Ο κ. Κασιμάτης μού ήταν άγνωστος, γκούγκλισα το όνομά του και φαίνεται σοβαρός και έμπειρος άνθρωπος. Αυτά που παρατίθενται εδώ φαίνονται μόνο ευχολόγια (σε ένα αριστερό συνέδριο τα αντίστοιχα θα ήταν "κέντρο της παιδείας είναι ο άνθρωπος" κλπ κλπ. Νομίζω το κείμενο τον αδικεί γιατί λείπει το "δια ταύτα"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εάν θέλετε περαιτέρω επαφή με τις ιδέες και το δια ταύτα του Σπύρου Κασιμάτη, ζητείστε να γίνετε μέλος στην σχετική με όσα αναφέρει παραπάνω σελίδα του στο fb: https://www.facebook.com/groups/518734284813105/ Δυναμική και Δημιοργική Δράση για την Εκπαίδευση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Aπογοήτευση! Κλειστή ομάδα στο φατσοβιβλίο. Δε γίνεται πολιτική έτσι. Κρίμα.

      Διαγραφή
    2. Ομάδα στην οποία αυτοί που μπορούν να αναρτήσουν πρέπει να ανήκουν στην ομάδα: τι πιο λογικό; Άκου "δε γίνεται πολιτική έτσι". Δηλαδή, πολιτική είναι να μπορώ εγώ να αναρτώ όπου μου αρέσει, ό,τι μου αρέσει; Σα γκράφιτι στους τοίχους; Μάλλον θα χρειαστεί να αναθεωρήσετε...

      Διαγραφή
    3. Μα δε ζήτησα να αναρτήσω! να διαβάσω το πολυπόθητο "δια ταύτα" του κ. Κασιμάτη ζήτησα! Για να το διαβάσω: α) πρέπει να είμαι γραμμένος στο φατσοβιβλίο (είμαι, δεν είναι όμως όλος ο κόσμος) και β) πρέπει να να γίνω το 115ο μέλος σε ένα κλειστό κλαμπ. Ούτε οι μασώνοι δεν σκέφτονται έτσι. Αν ο κ. Κασιμάτης κάνει γενικόλογες εισηγήσεις αλλά στο δια ταύτα αρκείται στο να τά λέει μέ άλλους 113 νοματαίους, νομίζω άλλος θα πρέπει να αναθεωρήσει κ. Κοκοτε.

      Διαγραφή

Θέλετε να βάλετε ενεργό link στο σχόλιό σας; BlogU