Δευτέρα 23 Ιουνίου 2014

Περιμένοντας να ανοίξει το σακίδιο...

Ιδρυτικό συνέδριο για 
Το Ποτάμι

Αναζητώντας προσυνεδριακό υλικό/διάλογο του Ποταμιού οδηγείται κανείς στις αριθμημένες σελίδες με γενικό τίτλο Οι προτάσεις των μελών μας. Η εισαγωγή της ΟΕ του ιδρυτικού συνεδρίου (που θα διεξαχθεί αυτό το τριήμερο 27-29 Ιουνίου στο Τεχνολογικό Πολιτιστικό Πάρκο Λαυρίου) επισημαίνει στον αναγνώστη:
Ο προσυνεδριακός διάλογος στο Ποτάμι ξεκίνησε, και εκατοντάδες μέλη και φίλοι του Ποταμιού έχουν ήδη καταθέσει προτάσεις. Η Οργανωτική Επιτροπή Συνεδρίου ταξινόμησε και κωδικοποίησε τις κυριότερες από αυτές τις οποίες και αναρτά, χωρίς δική της τοποθέτηση υπέρ ή κατά, προκειμένου να τεθούν στην κρίση των μελών και φίλων του Ποταμιού και να αποτελέσουν έναυσμα διαλόγου. Για ορισμένα θέματα, όπως είναι λογικό, έχουν κατατεθεί και εκ διαμέτρου αντίθετες προτάσεις. Θεωρούμε ότι στο πλαίσιο του δημοκρατικού διαλόγου, και αυτές οι προτάσεις θα πρέπει να δημοσιοποιηθούν έτσι ώστε να αξιολογηθούν, και να δοθεί η δυνατότητα στα μέλη και τους φίλους του Ποταμιού να τοποθετηθούν. Η διαδικασία θα συνεχιστεί και θα κλιμακωθεί στο Συνέδριο του Ποταμιού, όπου θα τεθεί στην κρίση των συνέδρων μια ολοκληρωμένη πολιτική πρόταση.
Διαβάζουμε τις προτάσεις των μελών (όλες γενικά ενδιαφέρουσες αλλά άτακτως ερριμμένες) και φανταζόμαστε ότι η ολοκληρωμένη πολιτική πρόταση που "θα τεθεί στην κρίση των συνέδρων στο συνέδριο" δεν είναι έτοιμη ακόμη (αλλιώς όπως συνηθίζεται θα είχε δημοσιοποιηθεί). Φυσικά όλοι και όλες ευχόμαστε καλή επιτυχία στο συνέδριο και καθορισμό της ροής του Ποταμιού σε προοδευτική κατεύθυνση αλλαγής (σαν αυτή πχ του ισπανικού κίνηματςο Podemos που επίσης πρωτοεμφανίστηκε με επιτυχία στις ευρωεκλογές με τρίμηνη μόνο παρουσία σαν κόμμα αλλά όχι σαν εκείνης του Beppe Grillo...). 

Όλα όμως δείχνουν τόσο καλοπροαίρετα, τόσο γενικά, τόσο ασχεδίαστα που πραγματικά κοντεύουν να δημιουργήσουν την εικόνα ή την φαντασίωση ότι είναι δυνατή η ύπαρξη - στο κέντρο μιας αδυσώπητης και "φονικής" κοινωνικής μάχης για την εξουσία, μεταξύ αντιτιθέμενων πολιτικών και ταξικών συμφερόντων και ενώ το μέλλον μας κρέμεται από την εφαρμογή επειγουσών τεκμηριωμένων εναλλακτικών- μιας πολιτικής κίνησης απλά καλοπροαίρετων ανθρώπων τύπου "κάνε το καλό και ρίχτο στον γιαλό". 
Περιμένοντας λοιπόν να ..."ανοίξει το σακίδιο" το επόμενο ΣΚ, δημοσιεύουμε μια εύλογη περιγραφή της μέχρι τώρα πολιτικής παρουσίας του Ποταμιού στην πολιτική ζωή του τόπου από τον Αρ. Μπαλτά:

Ο καλοπροαιρετισμός

του Αριστείδη Μπαλτά*
Καλοπροαιρετισμός είναι μια ενδιαφέρουσα πολιτική ιδεολογία που αναδύθηκε από τα εδάφη μας. Εμφορούνται από καλοπροαιρετισμό όσοι κατόρθωσαν (γιατί περί κατορθώματος πρόκειται) να αναγάγουν την καλή τους προαίρεση σε αποκλειστική πολιτική αρετή, τη μόνη που θεωρούν ότι ανταποκρίνεται στους καιρούς.
Ο καλοπροαιρετιστής είδε κι απόειδε και αποφάσισε να δράσει. Δηλαδή να αναγάγει ένα περιφερόμενο σακίδιο στην δική του αναγνωρίσιμη εικόνα. Εικόνα με ήχο, δηλαδή φωνή ικανή να διαδώσει πλατιά, την καλή του προαίρεση

Τα χαρακτηριστικά του καλοπροαιρετισμού αναδίδουν την εσάνς της γαλλικής belle âme. Της ωραίας ψυχής που δεν μολύνεται από κοινωνικές διαιρέσεις, πολιτικές αντιπαραθέσεις και πεζά επίδικα. Όπου το ωραίο ενδύεται τις αποχρώσεις του απαλού ροζ.

Ο καλοπροαιρετιστής (ο γλωσσοδέτης καραδοκεί: ας με συγχωρέσουν οι καλοπροαιρετίστριες) είναι άνθρωπος ήπιος. Χωρίς σφοδρούς έρωτες, μεγάλα πάθη, εσωτερικές εντάσεις ή εμμονές. Επιμελείται το σώμα του, αλλά, παραδόξως, όχι τον νου του: η εκγύμναση του νου φαίνεται πως ολοκληρώνεται με την καλή προαίρεση. Ντύνεται απλά, προτιμώντας το ποιοτικό επώνυμο ρούχο. Τον γοητεύει η φύση, απελπίζεται με την υποβάθμιση του περιβάλλοντος, καταπολεμά το κάπνισμα, θα ήθελε να κάνει ποδήλατο συχνότερα. Υποστηρίζει τα ατομικά δικαιώματα, τον ...μετρημένο φεμινισμό, την ελευθερία επιλογής ερωτικού συντρόφου, την καλή κουζίνα και βεβαίως την τέχνη. Ενδιαφέρεται για τους ανήμπορους, λυπάται τους άστεγους, χαϊδεύει τα αδέσποτα, αλλά δυστυχώς οι λαθρομετανάστες έχουν γίνει υπερβολικά πολλοί.

Τα μελήματα του υλικού βίου δεν τον απασχολούν ιδιαίτερα. Ένα επαρκές εισόδημα, ένα καλό σπίτι, ένα εξοχικό, ένα αξιοπρεπές αυτοκίνητο και πιθανόν ένα ευκατάστατο οικογενειακό περιβάλλον του επιτρέπουν να διευρύνει ορίζοντες. Υπό τις αγαθότερες των προθέσεων.

Ο καλοπροαιρετιστής απεχθάνεται τον λαϊκισμό, τη βία (από όπου κι αν προέρχεται), τις πολιτικές συγκρούσεις. Ειλικρινά δεν καταλαβαίνει πού αποσκοπούν. Ένα δεν είναι το εθνικό συμφέρον και το κοινό καλό; Γιατί τα κόμματα δεν κάθονται να τα βρούνε; Δεν μπορεί να πρυτανεύσει επιτέλους η καλή προαίρεση; Κι εφόσον πρυτανεύσει, δεν είναι όλα τα υπόλοιπα τελικά βαρετές λεπτομέρειες; Αρμοδιότητας μόνο τεχνοκρατών;

Ο καλοπροαιρετιστής δεν θέλει να είναι ούτε δεξιός ούτε αριστερός. Τέτοιες διαιρέσεις είναι πια ξεπερασμένες. Αποτρέποντας μάλιστα τη συνάντηση των καλοπροαίρετων. Αλλά δεν αντέχει με τίποτε το κόλλημα σε τελειωμένα δόγματα. Που καλλιεργούν, εκτός των άλλων, τον φανατισμό των άκρων. Ούτε η "Κεντροαριστερά" τον ικανοποιεί. Αλλά εκεί τουλάχιστον προσφέρεται ευρυχωρία, όπου μπορούν να συνευρεθούν όσοι μοιράζονται τα προηγούμενα.

Ο καλοπροαιρετιστής είδε κι απόειδε και αποφάσισε να δράσει. Δηλαδή να αναγάγει ένα περιφερόμενο σακίδιο στην δική του αναγνωρίσιμη εικόνα. Εικόνα με ήχο, δηλαδή φωνή ικανή να διαδώσει πλατιά, με σεμνότητα και ταπεινότητα, την καλή του προαίρεση. Διάλεξε και όνομα. Που δεν παραπέμπει σε στερεότυπα ιδεών, αλλά στην ειρηνική φύση που νοσταλγούν οι άνθρωποι των πόλεων. Όνομα που δεν μπορούσε να παραπέμπει σε ζώο γιατί κάθε ζώο έχει δική του προσωπικότητα και άδηλη προαίρεση. Άρα ούτε γατούλα ούτε κόκορας ούτε νυφίτσα ούτε αγριογούρουνο. Αλλά κάτι που να φέρνει στο πιο ειδυλλιακό και στο πιο ρέον.

Δεν είναι ακόμη γνωστό τι περιλαμβάνει το σακίδιο. Μπορούμε να εικάσουμε, αλλά πάντως ανοίγει οσονούπω. Μέσα στη φύση, όπως αρμόζει. Όχι στη μαρτυρική Θράκη. Μα πιο κοντά, πιο βολικά. Σε τόπο αναψύξεως που δεν βρέχεται μεν από ποτάμι, αλλά ατενίζει καθάρια γαλανά νερά. Τόπο κατάφυτο με ελιές. Που τον κοσμούν γερανογέφυρες. Και ίσως τον διασχίσουν και γέφυρες άλλες.

πηγή avgi.gr

9 σχόλια:

  1. Η ΗΘΙΚΗ ΑΝΩΤΕΡΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ, ΟΣΟΥΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΑΝ ΤΑ ΜΟΥΤΡΑ ΤΟΥΣ ΜΙΣΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΟΥΣ ΒΛΕΠΟΥΝ ΜΕΤΡΙΟΥΣ ΚΑΙ ΝΕΡΟΒΡΑΣΤΟΥΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κρίμα για τον Μπαλτα! Ηταν κάποτε σοβαρός άνθρωπος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο Θεοδωράκης όποτε (μάναμ όποτε) παίρνει θέση, είναι κατά του λαικισμού (όχι όμως του νεοφιλελευθερισμού), σε εκπομπές για την ΕΡΤ πασάρει φωτογραφίες Σαμαρά με γέρο Καραμανλή (γιατί άραγε) και δείχνει τους λεβέντες λιμενικούς που σώζουν ανθρώπους και όχι τους ανθρώπους μετανάστες (συγχωρήστε με για την λέξη ανθρώπους) που πνιγόταν όπως ο πατέρας με τον γιο αγκαλιά στον βυθό. Αυτά είναι λαικισμοί να τα περιγράψει κανείς. Λυπάμαι για τα σχόλια των πιο πάνω που δεν κατάλαβαν τίποτε από το παιχνίδι των Μιντιαρχών που λέγετε μαριονένα, προς όφελος τους βέβαια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τι κρίμα. Ενας διανοούμενος με ιστορία 40 χρόνια στην Ανανεωτική Αριστερά υιοθετεί αυτούσια τα ταξινομικά κριτήρια του Μάκη

    Τι είναι ο Θεοδωράκης;¨

    "είναι άνθρωπος ήπιος. Χωρίς σφοδρούς έρωτες, μεγάλα πάθη, εσωτερικές εντάσεις ή εμμονές. Επιμελείται το σώμα του, αλλά, παραδόξως, όχι τον νου του: η εκγύμναση του νου φαίνεται πως ολοκληρώνεται με την καλή προαίρεση. Ντύνεται απλά, προτιμώντας το ποιοτικό επώνυμο ρούχο. Τον γοητεύει η φύση, απελπίζεται με την υποβάθμιση του περιβάλλοντος, καταπολεμά το κάπνισμα, θα ήθελε να κάνει ποδήλατο συχνότερα. Υποστηρίζει τα ατομικά δικαιώματα, τον ...μετρημένο φεμινισμό, την ελευθερία επιλογής ερωτικού συντρόφου, την καλή κουζίνα και βεβαίως την τέχνη. Ενδιαφέρεται για τους ανήμπορους, λυπάται τους άστεγους, χαϊδεύει τα αδέσποτα, αλλά δυστυχώς οι λαθρομετανάστες έχουν γίνει υπερβολικά πολλοί

    Ο Μπαλτάς δεν ασχολείται με το λόγο του Ποταμιού αλλά κάνει μια συνολική αποτίμηση της προσωπικότητας του ΣΘ με γνώση που προσφέρεται από τα media

    Οτι ακριβώς κάνει και ο Κασιδιάρης

    Κάνει κριτική στον Σακελλαρίδη με βάση ότι έμαθε γενικώς από τη δημόσια εικόνα

    Η τεθνεούσα ανανεωτική αριστερά περιφέρει το πτώμα της σε συριζα, δημαρ κλπ με μοναδικό εφόδιο υπογραφές.

    Αν η ΧΑ πάρει 30 % μην εκπλαγούμε ε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Γιάννη, νομίζω κάνεις λάθος εδώ. Τα προσωπικά κόμματα αποφεύγουν την κριτική δια της πλαγίας. Πχ όπως Κουβέλης στην ΔΗΜΑΡ, Μάνος στην παλιά Δράση, έτσι και Θεοδωράκης στο Ποτάμι. Οι προτάσεις των μελών διαπνέονται από το πνεύμα ενός πολιτικά ορθού καθωσπρεπισμού (καλοπροαιρετισμού που λέει ο Μπαλτάς) που έχει εισάγει και οριοθετήσει στο κόμμα του ο ΣΘ. Καταστατικό μέχρι στιγμής είναι ο ίδιος - όπως έίναι και ο Κουβέλης στην Δημαρ, όπως ήταν και ο Μάνος στην Δράση. Η σιωπή γύρω από το Ποτάμι έχει να κάνει ακριβώς με αυτό: δεν εκτίθεται πολιτικά - πρόταση θέσεων δεν υπάρχει για το συνέδριο - και γνωρίζεις πόση συζήτηση γίνεται στα συνέδρια... το μόνο θέμα των συνεδρίων είναι οι μηχανισμοί και πόσους έχουν οι λίστες τους. Τα υπόλοιπα γίνονται κατά την βούληση του αρχηγού και πίσω από νεφελώδεις αποφάσεις κρύβονται οι πόντοι που διαθέτει η κάθε φράξια. Κι επειδή γνωρίζω μερικές του Ποταμιού, ετοιμάζονται πυρετωδώς.

    Αυτό που μένει στο απυρόβλητο είναι το πολιτικό στίγμα του κόμματος. Υπάρχει μόνο η προσωπικότητα του ιδρυτή, αρχηγού και μοναδικού χωρίς εκλογή αντιπροσώπου. Φυσικά σε ένα ιδανικό κόσμο, όλα θα μπορούσαν να κυλήσουν υπέροχα: να γίνει μια πρωτοφανής συζήτηση το ΣΚ, να προλάβουν να μιλήσουν και ξαναμιλήσουν έως να πειστούν οι 500 σύνεδροι και να ψηφιστούν θέσεις τεκμηριωμένες σε βάθος με άπλετη διαφάνεια και δημοκρατία.... Όμως η ένσταση που πολύ ήπια εκφράζει ο Μπαλτάς είναι ότι αυτά "δεν γίνονται". Σε ένα απροετοίμαστο σώμα συνεδριακό κυριαρχεί ο αρχηγός/ιδρυτής. Και η ομάδα των στενών συνεργατών του. Κανείς δεν πιστεύει ότι ο ΣΘ θα αφήσει την πλειοψηφία να πάει στα χέρια κάποιας φράξιας που γράφτηκε μετεκλογικά μαζικά (όπως πχ συνέβει στην Δράση πέρυσι). Εκτός αν είναι αφελής. Η ουσία του καλοπροαιρετισμού είναι να πολεμηθούν οι φράξιες με επίκληση της στοίχισης πίσω από τον ΣΘ και όχι τις θέσεις του: εκεί τι μένει; η ιδεολογία του καλοπροαίρετου αν και ασαφή ΣΘ απέναντι στα συγκεκριμένα πολιτικά σχέδια των φραξιών.

    υγ μια τελευταία παρατήρηση λόγω εσωτερικής γνώσης της λειτουργίας της ανανεωτικής αριστεράς και στις δυο εκδοχές της, Συριζα και Δημαρ: με τον Συριζα μπορείς να διαφωνήσεις πολιτικά αλλά η δημοκρατία δουλεύει εκεί καλύτερα από οποιοδήποτε άλλο κόμμα - στην Δημαρ είναι προσχηματική. Ήταν πολύ χειρότερα, μα πολύ χειρότερα από τον παλιό ΣΥΝ και πολλοί πολλές επέστρεψαν πίσω κυριολεκτικά από απογοήτευση για το προσωπικό τρόπο λειτουργίας και την ταύτιση Κουβέλη-Δημαρ. Το ίδιο συνέβη και στην Δράση ή την Δημιουργία ξανά! όπου τα κόμματα ταυτίζονται με τον αρχηγό. Η ανανεωτική αριστερά έχει πολλά πολιτικά κρίματα στον λαιμό της αλλά και θέσεις έχει και δημοκρατία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Γιώργο

    Από που προκύπτουν οι γνωματεύσεις για το "σώμα" "τα συναισθήματα" " οι εμμονές" του Θεοδωράκη;

    Από μια δημόσια εικόνα που προσλαμβάνει όπως θέλει ο Μπαλτάς

    Φαντάζεσαι να υιοθετηθεί αυτό το κριτήριο;

    Μπορούμε * να αναφερθούμε στο σωμα και τις εξάρσεις και τα συναισθήματα του Τσίπρα και να κάνουμε κριτική για το Συριζα;

    Φίλε

    Ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο και μπήκε από εκεί που δεν το περιμέναμε

    Όλεθρος σου λέω, όλεθρος.........

    * Ο κασιδιάρης μπορεί βέβαια.Ο μοριακός φασισμός είναι αυτός ακριβώς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιάννη, ποια γνωμάτευση; Γελοιογραφία είναι του ΣΘ - μια καρικατούρα με εύλογα κατά την γνώμη μου στοιχεία. Γιατί εύλογα; Θα τα πούμε μετά το ΣΚ... η ελπίδα πεθαίνει τελευταία.

      Διαγραφή
  7. Από όσα γράφει ο μπαλτάς, σε ένα έχει δίκιο : πως "ακόμα δεν είναι γνωστό τι περιλαμβάνει το σακίδιο".

    Είναι όμως γνωστό τι περιλαμβάνει το μυαλό του Αλέξη και τι άνθρωποι στελεχώνουν τον Σύριζα..

    Οπότε, ένας άνθρωπος με τη στοιχειώδη σωφροσύνη, δεν υπάρχει αμφιβολία: εκ των δύο θα επιλέξει το σακίδιο.

    Όπως στα παλιά τηλεπαιχνίδια. Καλύτερα την κουρτίνα και να σου βγει ο Mr Ζονκ παρά να λουστείς πρωθυπουργό τον Αλέξη μαζί με διάφορες γραφικές περσόνες της αταβιστικής αριστεράς και βεβαίως, βεβαίως, τους ανανήψαντες τους βαθέος πασόκ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Θέλετε να βάλετε ενεργό link στο σχόλιό σας; BlogU