Παρασκευή 8 Ιανουαρίου 2010

Ο κόσμος αλλάζει με ιδέες και όχι με πετροπόλεμο

Ευγενία Μπουρνόβα*



Πώς είδατε τα γεγονότα της επετείου μνήμης του Αλέξη Γρηγορόπουλου;

Η δολοφονία έχει αποτυπωθεί στις ψυχές των χιλιάδων νέων παιδιών που ταυτίστηκαν με τον χαμένο συνομήλικό τους. Δεν τιμάμε όμως τον νεκρό με βίαιη κατάληψη στην πρυτανεία και επίθεση στον πρύτανη, αλλά με αγώνα για εκδημοκρατισμό των αστυνομικών δυνάμεων και βελτίωση της ποιότητας της καθημερινής μας ζωής.

Τι θα λέγατε σε έναν νεαρό κουκουλοφόρο που πετάει την πέτρα;

Ότι ο κόσμος αλλάζει με ιδέες και όχι με πετροπόλεμο.

Λέμε ότι ο σεβασμός κερδίζεται και δεν επιβάλλεται. Έχει λόγο να σεβαστεί ο σημερινός έφηβος τη συγκεκριμένη κοινωνία;

Ότι αυτή η κοινωνία είναι και δική του. Είναι στο χέρι του να την κάνει πιο δίκαιη και πιο ανθρώπινη. Με όποιον τρόπο επιλέξει, και κυρίως με την προσωπική του στάση σε κάθε ζήτημα καθημερινά. Τα υπόλοιπα είναι δικαιολογίες.

Λέμε ότι το πανεπιστήμιο είναι ακαδημαϊκός χώρος διακίνησης ιδεών. Αλλά δεν ήταν πάντα και χώρος έκφρασης επαναστατημένων συνειδήσεων;

Δεν είμαι σίγουρη ότι αυτό είναι σωστό. Ούτε είμαι σίγουρη τι σημαίνει «επαναστατημένη συνείδηση» σήμερα.

Έχετε ταχθεί εναντίον των καταλήψεων. Δεν θεωρείτε καμιά δικαιολογημένη;

Οι καταλήψεις νεκρώνουν το πανεπιστήμιο. Πρέπει να βρούμε νέες μορφές διεκδίκησης που να του δίνουν ζωή.

Η συνδικαλιστική ηγεσία των πανεπιστημιακών πρότεινε διαδήλωση εναντίον της τρομοκρατίας. Μήπως αναγκαστείτε να πάτε «χέρι χέρι» με ακροδεξιά στοιχεία;

Η Ακροδεξιά δεν έχει θέση αφού το πολιτικό πλαίσιο που προτείναμε έχει σαφές μέτωπο και στην περιστολή των πολιτικών δικαιωμάτων και στα φαινόμενα αστυνομικού αυταρχισμού.

Άσυλο: χρειάζεται νέος νόμος;

Το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο αρκεί. Για να εφαρμοστεί χρειάζεται πολιτική συμφωνία μεταξύ πρυτανικών αρχών, Πολιτείας, πολιτικών κομμάτων, ΠΟΣΔΕΠ, φοιτητικών παρατάξεων για την προάσπισή του ως χώρου- συμβόλου ελεύθερης διακίνησης ιδεών.

Το ελληνικό πανεπιστήμιο θα αξιολογηθεί;

Είναι απαραίτητο, για να δείξει ότι παρά την έλλειψη χρηματοδότησης το έργο που γίνεται είναι εξαιρετικό! Φτάνει να ρωτήσετε τη γνώμη των ξένων συναδέλφων μας.

Η θέση του ελληνικού πανεπιστημίου στον ευρωπαϊκό χώρο;

Χρειάζεται να γίνει και μεγάλη ανάλυση και πολλή δουλειά για να διεκδικήσουμε τη θέση μας. Η ΠΟΣΔΕΠ οργανώνει διεθνές συνέδριο για το πανεπιστήμιο του αύριο στην Αθήνα, την άνοιξη.

Νόμος- πλαίσιο: οι τρεις σημαντικότερες αλλαγές που ζητάτε;

Απλούστευση της γραφειοκρατίας, μηχανισμοί ελέγχου και παρακολούθησης σχεδιασμού, αποτίμηση και αξιολόγηση του πανεπιστημιακού συστήματος.

Αιώνιοι φοιτητές... Το τελευταίο από τα προβλήματά μας.

Βάση του δέκα...

Άχρηστη! Το Εθνικό Απολυτήριο - στον βαθμό που θα εξασφαλίζει την αντικειμενική αξιολόγηση των μαθητών για τα τρία έτηπρέπει οπωσδήποτε να παίζει ρόλο στην εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΑΤΕΙ.

Επίκειται αλλαγή του εξεταστικού. Ποιον ρόλο βλέπετε ότι θα μπορούσαν να έχουν τα ΑΕΙ στο νέο σύστημα;

Καθοριστικό για τον αριθμό των εισακτέων, τα εξεταζόμενα μαθήματα, τους συντελεστές βαρύτητας και τη βάση. Συμμετοχή στον καθορισμό της ύλης και στη θεματοδότηση.

Κολέγια: μπορούμε να αποφύγουμε τον «σκόπελο» της ευρωπαϊκής οδηγίας;

Να αποφύγουμε την ευρωπαϊκή οδηγία ίσως όχι. Καταφέραμε όμως να αποτρέψουμε μια κατάσταση όπου κάθε είδους «κολέγια» θα πουλούσαν όχι γνώσεις, αλλά «χαρτιά», χωρίς κανενός είδους έλεγχο και αξιολόγηση. Τα δημόσια πανεπιστήμια δεν φοβούνται ούτε την αξιολόγηση ούτε τον ανταγωνισμό.

Συγγράμματα...

Η κυβέρνηση πρέπει να σταματήσει αυτή τη σπατάλη πόρων και να χρηματοδοτήσει τις βιβλιοθήκες και τα σπουδαστήρια.

Μετεγγραφές φοιτητών. Τα κεντρικά πανεπιστήμια ζητούν κατάργηση, τα περιφερειακά αποψιλώνονται... Πρέπει να καταργηθούν. Όπου υπάρχουν πραγματικοί κοινωνικοί λόγοι θα πρέπει να αντιμετωπίζονται εκεί όπου φοιτά ο καθένας. Τι θα λέγατε στην Άννα Διαμαντοπούλου;

Να μη μας απογοητεύσει κι αυτή... Οι μήνες περνάνε και το πανεπιστήμιο απαιτεί γενναίες πολιτικές υποστήριξης.

Τι σας πληγώνει περισσότερο στο ελληνικό πανεπιστήμιο;

Το αντιακαδημαϊκό περιβάλλον πολλών ιδρυμάτων. Οι δυνατότητες που μένουν ανεκμετάλλευτες, το βόλεμα, η απάθεια...

Τι κίνητρο έχουν οι πανεπιστημιακοί για να κάνουν καλά τη δουλειά τους;

Προφανώς δεν είναι οικονομικό: έπειτα από 20 χρόνια πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης παίρνω 2.300 ευρώ τον μήνα, δηλαδή λιγότερο από δημόσιο υπάλληλο που υπήρξε φοιτητής μου.

Το Πανεπιστήμιο δουλεύει χάρη στον πατριωτισμό σημαντικού αριθμού συναδέλφων. Μέχρι πότε;

Τι σας κάνει να ελπίζετε;

Οι καθηγητές που επιμένουν να κάνουν τη δουλειά που αγαπούν σε συνθήκες που ντρέπονται να περιγράψουν σε συναδέλφους άλλων χωρών. Οι φοιτητές που διαβάζουν για να μάθουν γράμματα.

*Συνέντευξη στο Νίκο Μάστορα, Τα Νέα, 04/01/2010

37 σχόλια:

  1. ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ.Τετοιοι πανεπιστημιακοι χρειαζονται.Με ανοιχτες και θαρραλεες αποψεις.Ευτυχως μαλιστα που ενισχυθηκε η ΑΡ.ΜΕ και αλλαξε η διοικηση της ΠΟΣΔΕΠ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. 20/1/2009
    "Διακήρυξη της Αριστερής Μεταρρύθμισης" (ΑΡ.ΜΕ)
    9ον Συνέδριο ΠΟΣΔΕΠ

    "Η ευθύνη για τη βία στα πανεπιστήμια βαρύνει, ασφαλώς, όσους την διαπράττουν – είτε πρόκειται για άτομα εκτός πανεπιστημίου, είτε για στελέχη και μέλη φοιτητικών παρατάξεων. Βαρύνει, όμως, και όσους από τυχοδιωκτισμό ή ανευθυνότητα προσφέρουν πολιτική κάλυψη στη βία.
    Η ανοχή στη βία είναι ένοχη. Η απόπειρα δικαιολόγησής της με πρόσχημα την «υπεράσπιση του δημόσιου πανεπιστημίου» προσβάλλει όσους στο παρελθόν αγωνίστηκαν εναντίον της βίας και υπέρ της δημοκρατίας και της ελευθερίας. Προσβάλλει, επίσης, τη νοημοσύνη μας.
    Η πολιτική της ΠΟΣΔΕΠ τα τελευταία χρόνια, με ευθύνη της ηγεσίας της, έχει οδηγήσει τον κλάδο των πανεπιστημιακών δασκάλων σε πλήρες αδιέξοδο...."

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ποστ μου 7/4/2009

    Τιμά, με την στάση της και τις απόψεις της, τους πανεπιστημιακούς καθηγητές,
    .. η κ. Ε. Μπουρνόβα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σπίθα μου πρώτιστα τιμά το δημόσιο αγαθό της παιδείας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Και βέβαια, σημαντικό μέρος της ευθύνης για το μπάχαλο στα πανεπιστήμια τόχε η παλιά ηγεσία της Ποσδεπ. Γιατί όσο πιο διαλυμένο είναι το σύστημα της Παιδείας τόσο δεν φαίνεται η δική τους ανεπάρκεια, ως δασκάλων. Αν κάτι φοβούνται όλοι αυτοί σε όλες τις βαθμίδες της εκαπαίδευσης είναι η αξιολόγηση. Μπροστά στο κίνδυνο αυτό μπορούν αν γίνουν και χούλιγκαν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Θα είχε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον να μας εξηγούσε η εκλεκτή ιστορικός απο που αντλεί τη σιγουριά του "αποφθεύγματος" της. Ότι δηλαδή "ο κόσμος αλλάζει με ιδέες και όχι με πετροπόλεμο".
    Πραγματικά θα άξιζε τον κόπο να μας αναφέρει ένα - δυό παραδείγματα όπου απο μόνες τους οι "ιδέες" άλλαξαν τον κόσμο. Είμαι βέβαιος οτι αν ψάξει πολύ καλά και προσεκτικά κάτι θα βρεί.
    Αντιθέτως εγώ (που δεν είμαι καθηγητής ιστορίας) μπορώ έτσι πρόχειρα να αναφέρω μερικές δεκάδες περιπτώσεων όπου ο συνδυασμός "ιδεών" και "πετροπόλεμου" πραγματικά "άλλαξε τον κόσμο".
    Βέβαια για να λέμε και "του στραβού το δίκιο". Ίσως και γω να έλεγα τα ίδια αν ήμουν χωμένος μέχρι τα μπούνια σε ερευνητικά προγράμματα εκατομμυρίων ευρώ (μια ματιά στο βιογραφικό της θα σας πείσει) τα οποία διαχειρίζονταν παλιότερα η ΝΔ και τώρα το ΠΑΣΟΚ. Τι; Χαζός θα ήμουνα να πάω κόντρα στο αφεντικό; Όπως δεκάδες άλλοι καθηγητές, πραγματικοί ριζοσπάστες δάσκαλοι, οι οποίοι πληρώνουν το τίμημα του θάρρους και της αξιοπρέπειας τους, μένοντας μονίμως "στην απόξω".
    Συγχαρητήρια για το λουλούδι σας αγαπητοί μου ανανεωτικοί σύντροφοι! Με το καλό και γ.γ στο ΥΠΕΠΘ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Θα έλεγα ότι ούτε με πετροπόλεμο αλλάζει ούτε με τις ιδέες και όταν άλλαξε σε συνδυασμό, άστα να πάνε!

    Με σκέτα ΑΚ-47 ίσως να γινόταν κάτι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Απλά ένα ερώτημα προς τον Andriou. Μπορείς να μου πεις μια κοινωνία που έγινε καλύτερη (πρόσεξε καλύτερη...) με πετροπόλεμο; Μια!

    Περιμένω με αγωνία...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Θα παρακαλούσα θερμά... Κανείς να μην σχολιάσει το σχόλιο ή και άλλα που θα θελήσει να ανεβάσει εδώ ο/η Andriou...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @Α.ΣΤΕΓΟΣ
    Έχετε δίκιο. Αλλά επειδή είναι η εύκολη συκοφαντία, τα περί κοιν. προγραμμάτων. Υπόσχομαι να είναι το τελευταίο σχόλιο.
    α. Μακάρι να δίνονταν χρήματα από τα κοιν. προγράμματα για σχετική με την ιστορία έρευνα. Δυστυχώς δεν δίνονται. Και αυτό είναι ένα πολύ μεγάλο ζήτημα.
    β. Τα προγράμματα που αναγράφονται στο (δημόσιο) βιογραφικό της κ. Μπουρνόβα είναι ελληνικά. Εκτός από ένα που βέβαια η έγκρισή και η διαχείρισή του είναι ελληνική.
    γ. Κρίμα, φαινόταν αξιόλογος ο Andriou. Είναι κοινός συκοφάντης.
    δ. Ευτυχώς που δεν επικρατούν απόψεις σαν του Andriou, για την έρευνα. Ακόμα θα κόβαμε τις ουρές των ποντικών μπας και κοντύνουν.
    Vinotinto

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Είναι εντυπωσιακή τον τελευταίο καιρό η υστερία κατασυκοφάντησης που έχει καταλάβει τους δογματικούς εναντίον όποιου και όποιας έχει το θάρρος να πει ανοιχτά αυτά που σκέφτεται όλος ο προοδευτικός κόσμος. Θάλεγα ότι η υστερία είναι σύμπτωμα ματαίωσης - με λίγα λόγια το "νέο άλμα προς τα μπρος" δεν τους βγήκε και το βάραθρο φαντάζει τρομακτικό...
    Ας είναι. Όλοι οι -ισμοί περνούν ζόρια τελευταία κι όπως έλεγε ο σχιστομάτης Πατερούλης "μεγάλη αναταραχή - θαυμάσια κατάσταση". Μήπως η ώρα της νέας ανανέωσης ιδεών και κινημάτων είναι πιο κοντά από ότι φανταζόμαστε;

    υγ: Α.ΣΤΕΓΕ αυτήν την φορά είμαστε υποψιασμένοι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ε.Μπουρνόβα
    ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
    1. «Κοινωνικο-επαγγελματικές δομές και οικονομικός μετασχηματισμός: η περίπτωση Χανίων και Ρεθύμνου 1899-1940». Τελική έκθεση στη Γ.Γ.Ε.Τ. το 1996 αντίστοιχου ερευνητικού έργου.
    2. «Αγορά ακινήτων και τραπεζική χρηματοδότηση, 1927-1940: ο ρόλος της Ε.Κ.Τ.Ε.». Χρηματοδότης Ε.Κ.Τ.Ε., 1997-1998.
    3. «Αγορά ακινήτων και τραπεζική χρηματοδότηση, 1927-1940». Χρηματοδότης Επιτροπή Ερευνών του Πανεπιστημίου Αθηνών.1997-1998.
    4. «Κοινωνική ιστορία της ιατρικής: εκπαίδευση και συγκρότηση του ιατρικού σώματος και των μαιών στην μετά τον Παστέρ περίοδο (τέλος 19ου-αρχές 20ού αιώνα)». Χρηματοδότης Επιτροπή Ερευνών του Πανεπιστημίου Αθηνών, 1999.
    5. Συμμετοχή στο Ερευνητικό πρόγραμμα «Ιστορία του Χρηματιστηρίου Αξιών Αθηνών. Η κίνηση των τιμών των μετοχών 1876-1976». Χρηματοδότης Χ.Α.Α., 1997-1999.
    6. Συμμετοχή στο πρόγραμμα: «HELLECON – Δημιουργία και Ανάπτυξη Τραπεζών Πληροφοριών και Δεδομένων για την Επιστήμη και την Τεχνολογία – Τομέας Οικονομικών Επιστημών», 1999.
    7. «Οικονομική και κοινωνική ιστορία της σύγχρονης Αθήνας, 1834-1950», χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ στο πλαίσιο του έργου «Πυθαγόρας: ενίσχυση ερευνητικών ομάδων στα Πανεπιστήμια», με 75% από του ΕΚΤ και 25% από εθνικούς πόρους, 2004-2007.
    Λάζαρος Ε. Απέκης

    Αναπληρωτής Καθηγητής, Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών, Τομέας Φυσικής Ε.Μ.Πολυτεχνείο,

    O Λάζαρος Ε. Απέκης αποφοίτησε από τη Σχολή Μηχανολόγων Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ Έχει συμμετοχή σε αρκετά χρηματοδοτούμενα ερευνητικά προγράμματα (ΓΓΕΤ, Ευρωπαϊκή Ένωση, Διμερείς Επιστημονικές ανταλλαγές, άλλες πηγές). Έχει 60 δημοσιεύσεις σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά και πρακτικά συνεδρίων με κριτές. Την περίοδο 2002 – 2004 ήταν Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού των ΑΕΙ ενώ από το 2005 είναι Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού των ΑΕΙ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. @ Κόκκινη Πιπεριά.
    Ναι φίλε μου! Μπορώ να σου αναφέρω πολλές περιπτώσεις όπου η κοινωνία έγινε ΚΑΛΥΤΕΡΗ μετα απο "πετροπόλεμο" (κοινωνική έκρηξη). Για να μην καταχραστούμε τον χώρο όμως θα σου αναφέρω μόνο τα δύο κύρια παραδείγματα κοινωνικών μεταβολών που οδήγησαν στην πρόοδο (και άρα στην καλλιτέρευση).
    Το πρώτο είναι η μετάβαση απο την δουλοκτητική στην φεουδαλική κοινωνία, που σημειολογικά ξεκινά απο τον "πετροπόλεμο" των σκλάβων του Σπάρτακου, περι το 70 π.χ (αν κάνω λάθος την ημερομηνία συγχώρα με. Περνάνε τα χρόνια...). Μέχρι να ολοκληρωθεί η μετάβαση (περίπου 1000 χρόνια αργότερα) έχουν μεσολαβήσει εκατοντάδες (ίσως και χιλιάδες) "πετροπόλεμοι".
    Το δεύτερο παράδειγμα είναι η μετάβαση απο τη φεουδαρχία στον καπιταλισμό που σημειολογικά και αυτή ξεκινα απο τον "πετροπόλεμο" των Γάλλων αστών το 1789 και συνεχίζει να ολοκληρώνεται μέχρι και σήμερα και αφού έχει περάσει μέσα απο εθνικούς, κοινωνικούς, ταξικούς "πετροπόλεμους".
    Και στα δύο παραδείγματα που σου αναφέρω η κοινωνία προχώρησε (όπως τουλάχιστον δέχονται όλες οι ιδεολογίες πλην των παπάδων και των ακροδεξιών).
    Βασιζόμενος στην ανάλυση του Μάρξ αλλά και όλων των κατοπινών αριστερών διανοητών, το τελευταίο στάδιο της ιστορίας θα είναι το πέρασμα στον σοσιαλισμό. Η ιστορία λοιπόν δείχνει οτι πρόοδος (δηλ. κοινωνική κίνηση προς τα μπρός, δηλ. καλυτέρευση), χωρίς "πετροπόλεμο" δεν έχει υπάρξει (παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις της αξιοτίμου καθηγήτριας). Τωρα τί θα γίνει με το τελευταίο στάδιο κοινωνικής εξέλιξης... Εδω είναι η Αριστερά! Ας απαντήσει. Είναι ικανοποιημένη απο τις απαντήσεις της σοσιαλοδημοκρατίας; Ιδού πεδίον δόξης λαμπρόν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Δεν ξέρω πια με τι αλλάζει ο κόσμος και προς ποια κατεύθυνση. Γιατί αν είναι να αλλάξει προς Γκούλαγκ μεριά, που εννοούν οι απανταχού Κνίτες, άστο καλύτερα, γουστάρω καπιταλισμό.
    Ουτε ξέρω τη φορολογική δήλωση της κυρίας Μπουρνόβα. Ούτε με νοιάζει. Τα λόγια της σωστά είναι αλλά και τι μ'αυτό.
    Το πανεπιστήμιο ή το σχολείο είναι, για τους δασκάλους, χώρος μόνιμης δουλειάς, σύνθετης κοινωνικής λειτουργίας, άρα και πολιτικής δραστηριότητας. Αυτοί θα πρέπει πρώτιστα να το προστατεύσουν και να το απαλλάξουν από την κουλτούρα της βίας. Αυτοί έχουν την κύρια ευθύνη της λειτουργίας του, απέναντι στο λαό και στην επιστήμη τους. Ούτε οι μπάτσοι, ούτε ο κάθε πολιτικάντης, ούτε βέβαια ο κάθε ψυχοπερίεργος πετροβολητής.
    Αν λοιπόν οι δάσκαλοι θέλουν να προστατεύσουν τον πολιτικό τους χώρο ας το κάνουν. Ο Απέκης και η θλιβερή παρέα του έφυγαν, δεν υπάρχει πια άλοθι. Η υποβάθμιση όμως συνεχίζεται και δεν βλέπω σοβαρές προσπάθειες να αλλάξει κάτι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Andriou
    Ξέχασες την Οκτωβριανή επανάσταση, τη πιο σοβαρή, εδώ το είχες αλλά δεν τόγραψες για να μην καρφωθείς, ε;
    Η βία είναι η μαμμή της ιστορίας ε;
    Μη βγει όμως το παιδί ανώμαλο, γιατί τη βάψαμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. @Vinotinto
    Μπορείς να μου δείξεις φίλε μου, σε πιό ακριβώς σημείο του σχολίου μου αναφέρω οτι η καθηγήτρια συμμετέχει σε ΚΟΙΝΟΤΙΚΑ προγράμματα;
    Ότι αναφέρει το δημόσιο βιογραφικό της, αναφέρω και γώ. Που είναι λοιπόν η συκοφαντία; Μάλλον είσαι απρόσεκτος!
    Φαντάζομαι οτι μετά απο αυτή τη διευκρίνηση θα ανακαλέσεις τον χαρακτηρισμό "κοινός συκοφάντης" (ή έχω πλούσια φαντασία;) και θα με κατατάξεις ξανά στούς "αξιόλογους"!
    Για να μπορώ να κοιμάμαι πάλι ήσυχος τα βράδυα!

    @Α.ΣΤΕΓΟΣ
    Απλή περιέργεια: Τι ακριβώς υποψιάζεστε και τούς καλείτε να μην μου απαντούν;
    Ότι είμαι...πράκτορας της Μοσαντ, της Στάζι, της KGB, του Αλαβάνου;
    Μην πιεστείτε για την απάντηση. Θα φάω το βράδυ και χωρίς αυτήν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. @ leo
    Το ότι δεν ανέφερα την Οκτωβριανή επανάσταση φίλε μου οφείλεται σε δύο λόγους. Πρώτον γιατί τα παραδείγματα που ανέφερα κατατάσσονται στόν μέσο ιστορικό χρόνο (ενω η Ο.Ε όχι ακόμη). Και δεύτερον γιατί δεν ήθελα να προκαλέσω ανιστορικές παρατηρήσεις όπως αυτές που έκανες.
    Λοιπόν: Η Οκτωβριανή επανάσταση οδήγησε αρχικά στο απάνθρωπο σταλινικό μόρφωμα των γλουλαγκ και αργότερα (στις μέρες μας) στόν πιό βάρβαρο καπιταλισμό.
    Αν μου ζητούσες να διαλέξω μεταξύ των δύο, να είσαι σίγουρος ότι και γω τον καπιταλισμό θα διάλεγα.
    Όμως οι μπολσεβίκοι είχαν να κάνουν τελείως διαφορετικές επιλογές. Είχαν να διαλέξουν μεταξύ ενός μίγματος φεουδαρχίας και δουλοκτησίας (που εν τω μεταξύ είχαν επαναφέρει οι Τσάροι) και ενός αβέβαιου μέλλοντος που τους υπόσχονταν ο Λένιν!
    Όπως και νάχει το πράγμα, ακόμη και τα γκουλάγκ ήταν πρόοδος εκείνη την εποχή. Ακόμη και να γνώριζαν τη συνέχεια να είσαι σίγουρος οτι θα επαναστατούσαν. Γιατί στίς δεδομένες κοινωνικές συνθήκες της εποχής, οτιδήποτε ήταν "καλύτερο".
    Γιαυτό λοιπόν δεν ανάφερα την Ο.Ε. Για να μην εκθέσω όσους νεοκνίτες (είναι ιδιότητα αυτό. Δεν είναι κομματικός προσδιορισμός) θα βιάζονταν να απαντήσουν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Κοιτα ρε παιδι μου μυαλα! Οσοσιαλισμος τελευταιο σταδιο της ιστοριας!!! καημενε Καρολε παντα φοβοσουν τους επιγονους. Ο πετροπολεμος στην κυριολεξια του απο τους νεο/παμπαλαιοδογματικους. Βρε ανθρωποι ,οταν τις αλλαγες δεν τις δεχεται ενα συσστημα λογω αλλαγης της δομης του και του βαθους του, υπαρχει ισχυροτερος πετροπολεμος ? Μια βια μη βια στην κυριολεξια της? Η Α.Αριστερα[αν το θελησει]θα ειναι η μονη πραγματικα επαναστατικη δυναμη των καιρων μας. Τα αλλα ειναι φουμαρα πολιτικα ανεπαρκων. mike

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Andriou,

    Το ότι έχεις μαύρα μεσάνυχτα φαίνεται από αυτό που γράφεις εν είδει κατηγορίας:
    «η καθηγήτρια συμμετέχει σε ΚΟΙΝΟΤΙΚΑ προγράμματα».

    Τι λε ρε παιδί μου; Κάνει έρευνα η κυρία; Και μάλιστα χρηματοδοτούμενη από την Ευρωπαϊκή Ένωση; Στην πυρά! Για να μείνουν στα πανεπιστήμια μόνο οι αξιοπρεπείς καθηγητές που δεν έκαναν ποτέ στη ζωή τους έρευνα, περνούν τον καιρό τους πολιτικολογώντας, και χαίρουν της εκτίμησης των ΕΑΑΚ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. @Andriou,arxika στην Ο.Ε. δεν υπηρχε ''σταλινισμος''. Μετα το 1929 οταν διεγραψε την εσωκ.αντιπολιτευση απο το Π.Γ.[Μπουχαριν,Ρυκωφ,Τομσκι] θεωρειται οτι επικρατησε πληρως.Προηγουμενως στο συνεδριο κατεβηκαν 3[τρεις!]πλατφορμες χωρις να στειλουν κανενα σε γκουλαγκ. Αλλωστε η...''δεξια'' ΝΕΠ ηταν σε εξελιξη[δηλαδη η οργανωση ελευθερης αγορας] αφου οι βλακειες του Τροτσκι περι αμεσου περασματος στον...κομμουνισμο και καταργηση του χρηματος[!]με ταυτοχρονη στρατιωτικοποιηση της εργασιας εφεραν λιμο του θανατα και εξεγερσεις. Α, με την βοηθεια των παλιων εχθρων Γερμανων που τους εμαθαν και την σχεδιασμενη οικονομια[αγνωστη στον Μαρξ]που πιπιλανε ακομη τα κνιτακια χωρις να ξερουν αλλα και οι δικοι μας με την οικονομια των αναγκων και αλλα φληναφηματα.Αν δεν ειμαι αδιακριτος ποια ειναι η κομματικη σου διαδρομη?mike

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. @Andriou
    Έχετε δίκιο. Παρασύρθηκα. Ήταν βλέπετε η συκοφαντία που χρησιμοποιήθηκε και χρησιμοποιείται ευρέως από την προηγούμενη ηγεσία της ΠΟΣΔΕΠ. Ζητώ συγγνώμη και χαίρομαι που δεν την υιοθετείτε.
    Παραμένει η εύκολη, από τη μεριά σας, παρόλα των εκατομμυρίων ευρώ και κυρίως κάτι άλλο:
    Αν είμαστε εναντίον και της χρηματοδοτούμενης από το κράτος, και της αυτοχρηματοδοτούμενης και της ιδιωτικά χρηματοδοτούμενης έρευνας είμαστε εναντίον της έρευνας γενικά. Άρα το πανεπιστήμιο θα είναι απλώς ένα κέντρο κατάρτισης. Αυτό προφανώς δεν το θέλετε άρα;
    Κοιμηθείτε ήσυχος
    Vinotinto

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. @Andreou
    Και όμως πάνω απο όλα αγαπητέ βρίσκονται οι ιδέες. χωρίς το Υπόβαθρο των ιδεών δεν μπορούν οι μάζεις να έχουν έμπνευση και όραμα. ο «πετροπόλεμος» είναι το εργαλείο για την επιβολή των ιδεών. Φυσικά και ο «πετροπόλεμος στην ιστορική πορεία των κοινωνιών αποτέλεσε το όχημα για την επιβολή των ιδεών και την αλλαγή των συσχετισμών. Μπορώ και εγώ να σας αναφέρω άπειρα παραδείγματα όπως την συντριβή του μεταρρυθμιστή βασιλιά της Σπάρτης Κλεομένη το 222 πΧ. απο την Αχαϊκή συμπολιτεία, και την συντριβή του κινήματος των Ζηλοτών το 1349 μΧ στην Θεσσαλονίκη.

    Ωστόσο, σήμερα βρισκόμαστε σε μία φάση
    που το κύριο πρόβλημα της αναδιανομής του πλούτου μπορεί σε έναν βαθμό να αντιμετωπιστεί ακόμη και με εργαλεία του υπάρχοντος συστήματος και μάλιστα με ειρηνικά μέσα. Βλέπε σκανδιναβικές χώρες αρχές του 20ου αιώνα, εφαρμογή του Κεινσιανού μοντέλου στις χώρες της δυτικής ευρώπης ιδιαίτερα μετά τον βο παγκόσμιο πόλεμο. Επομένως η ανθρωπότητα έστω και με αργά πολύ μικρά βήματα μέσα απο τον καπιταλισμό μπορεί ακόμη και με ειρηνικά μέσα να προχωρήσει σε πολιτικές και οικονομικές αλλαγές. Και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό αν σκεφτούμε πως ακόμη και μία ανθρώπινη ζωή έχει μια ξεχωριστή σημασία. Βέβαια, εξακολουθεί ο «πετροπόλεμος» σε όλα τα επίπεδα δράσης των κοινωνιών να κατέχει δεσπόζουσα θέση αλλά παρ'ολα αυτά το θέμα δεν είναι μονοδιάστατο. έτσι αν σας έθεταν εσάς σήμερα το ερώτημα Επανάσταση με τα όπλα ή μεταρρύθμιση θα ήταν δύσκολο να απαντήσετε υπέρ του πρώτου διότι πλέον δεν συνηγορεί προς αυτή την απάντηση ο αντικειμενικός και ο υποκειμενικός παράγωντας.Αντίθετα πριν 50 ή 80 χρόνια η απάντηση θα ήταν κατά κανόνα υπέρ του πρώτου διότι ήταν ετελώς διαφορετικές οι κοινωνικοικονομικές συνθήκες.
    Εν κατακλείδι ως αριστεροί που αγαπάμε πρώτιστα τον άνθρωπο θεωρούμε πως πάνω απο όλα είναι η ειρήνη, η προστασία της ανθρώπινης ζωής και ο «πετροπόλεμος» θα είναι αναγκαίος όταν υπάρχουν συνθήκες που δεν δίνουν μια ειρηνική διέξοδο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. ορισμενοι ασχετοι δεν γνωριζουν οτι η Ε.ΜΠΟΥΡΝΟΒΑ ειναι καθηγητρια αποκλειστικης απασχολησης με μισθο και μονο 2300 οπως ειπε στα ΝΕΑ.Ζει με ενοικιο και δεν εχει κανενα περιουσιακο στοιχειο.Αλιμονο να μην εκανε και ερευνα. Και αλιμονο αν δεν ειχε επιχορηγησεις απο Πανεπιστημιο,εθν.τραπεζα και ευρ.προγραμματα.Δηλαδη απο που θα χρηματοδοτουνται οι ερευνες? Απο τη τσεπη των εκπαιδευτικων,απο ιδιωτες η απο επαναστατικα ταμεια? Μη τρελαθουμε τελειως...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Καλά, συνεχίζονται οι δίκες της Μόσχας; Εγώ νόμιζα ότι ο Στάλιν πέθανε!
    Τι εμπάθεια είναι ξαφνικά αυτή με μια πανεπιστημιακό; ούτε την μάνα να σου είχε σκοτώσει Andriou. Τι τρέχει λοιπόν;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Και για να πει κάποιος μιαν άποψη πρέπει πρώτα να ελέγξουμε το βιογραφικό του, την φορολογική του δήλωση και να εξομολογηθεί για το κρυφό του παρελθόν και την προσωπική του ζωή;
    Σε ποιόν;
    Στο κομματικόν ιεροεξεταστή Andriou;
    Έλεος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. @ radical είπε...
    "Και όμως πάνω απο όλα αγαπητέ βρίσκονται οι ιδέες. χωρίς το Υπόβαθρο των ιδεών δεν μπορούν οι μάζεις να έχουν έμπνευση και όραμα."

    Είναι και αυτό μια άποψη αγαπητέ. Μία άποψη την οποία ο Μαρξ κατέρριψε εδω και κάτι αιώνες, με τρόπο επιστημονικό και αδιαμφισβήτητο, διακηρύσσοντας ότι "χωρίς το ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ (υλικό) υπόβαθρο, δεν μπορούν να υπάρξουν ούτε ιδέες, ούτε εμπνεύσεις, ούτε οράματα.
    Λίγο αργότερα προσπάθησε να την επαναφέρει ο Βέμπερ, χωρίς την αναμενόμενη επιτυχία, αφού σήμερα κάτι τέτοιο έχει απορριφθεί ακόμη και απο τούς ακραιφνείς νεοφιλελεύθερους!
    Παραμένει όμως ως βάση κάθε λογής ανορθολογικών δοξασιών (θρησκεία, άκρα δεξιά κ.τ.λ) που στο όνομα της "πρωτοπορίας των ιδεών" (π.χ οι ιδέες του έθνους, της πατρίδας κ.τ.λ) επιχειρούν να "αποταξικοποιήσουν" την κοινωνία.
    Τώρα αν εσείς θέλετε να ξαναθέσετε το θέμα προς συζήτηση στην Αριστερά, δύο αιώνες μετά τον Μάρξ, έχετε κάθε δικαίωμα. Όμως η πρόοδος των κοινωνικών επιστημών είναι τέτοια που σας διαβεβαιώ οτι η συζήτηση δεν πρόκειται να κρατήσει πάνω απο δέκα λεπτά!
    Βέβαια μόνο μια τέτοιου είδους πεποίθηση μπορεί να στηρίξει τα όσα μου αναφέρετε στη συνέχεια (περί μικρών βημάτων μέσα στον καπιταλισμό κ.τ.λ) και με τα οποία βέβαια, ως αριστερός, διαφωνώ απολύτως!

    @Γιώργος
    Όταν κάποιος φίλε μου, δηλώσει οτι είναι δεξιός και ως δεξιός είναι υπερ της κατάργησης του ασύλου ή των ιδιωτικών πανεπιστημίων, θα αντικρούσω τις απόψεις του αλλά θα του βγάλω το καπέλο για το θάρρος του να τις στηρίζει με τρόπο ευθύ.
    Αν όμως δηλώνει αριστερός και σφυρίζοντας δήθεν αδιάφορα, θέτει εμμέσως πλήν σαφώς θέματα που για την αριστερά είναι λυμένα (όπως τα παραπάνω), μέσα απο αγώνες χρόνων, όπως κάνει η εκλεκτή καθηγήτρια, ε τότε νομίζω οτι πρέπει να κοιτάζουμε και λίγο πιό βαθειά!
    Αυτό ακριβώς έκανα και γω φίλε μου. Και μάλιστα με τρόπο απόλυτα δημοκρατικό και διαφανή. Διάβασα το δημόσιο βιογραφικό της. Τώρα τα περί...ιεράς εξέτασης κ.τ.λ, είναι η γνωστή σταλινική μανία καταδίωξης και θυματοποίησης που εκτινάσει στα ύψη τα ανανεωτικά ιδεώδη!

    @ΟΛΟΙ

    α)Ποτέ δεν μίλησα για ΚΟΙΝΟΤΙΚΑ προγράμματα (που στο κάτω - κάτω δεν έχει και μεγάλη σημασία).
    Οπότε φίλε ΠΟΛΥΒΩΤΗ δεν έχω εγώ "μαύρα μεσάνυχτα". Πρέπει να φτιάξεις το ρολόι σου. "Μέρα μεσημέρι" έχω. Και μάλιστα ηλιόλουστη!

    β) Όχι μόνο είμαι υπέρ της χρηματοδότησης της έρευνας απο το κράτος αλλά συντάσσομαι με τα χρόνια αιτήματα της αριστεράς για την αύξηση της χρηματοδότησης αλλά και τον απόλυτα διαφανή τρόπο ανάθεσης!
    Αν ξαναδιαβάσουν (όσοι με κατηγορούν) προσεκτικά τα σχόλια μου, θα δούν οτι η διαφωνία μου είναι στόν αδιαφανή και με πολιτικά κριτήρια τρόπο μοιρασιάς της πίττας.
    Το αστικό κράτος δεν είναι "φιλανθρωπικό ίδρυμα"! Πληρώνει και θέλει ανταπόδοση. Επιστημονική και - κυρίως - πολιτική!
    Επειδή όμως το κράτος είναι κάτι που διαμορφώνεται ανάλογα με τους ταξικούς συσχετισμούς (έτσι τουλάχιστον λέει ο Πουλατζάς) οφείλουμε να παλέψουμε ακόμη και για ρυθμιστικές αλλαγές, αντί να σηκώνουμε τα χέρια και να το βοηθάμε προς συντηρητικές επιλογές (άσυλο, ιδιωτ. πανεπιστήμια)

    Και κάτι τελευταίο και δεν πρόκειται να επανέλθω. Έτσι για να μην δημιουργούνται παρεξηγήσεις:
    Την κ. Μπουρνόβα δεν την ξέρω (και ούτε εχω καμία ιδιαίτερη επιθυμία να την μάθω). Οι κρίσεις μου για κείνην δεν έχουν κανένα προσωπικό χαρακτήρα. Χρησιμοποίησα το όνομα της και τη δημόσια τοποθέτηση της, μόνο και μόνο για να εκφράσω τις απόψεις μου για μία κατηγορία διανοουμένων με τα ίδια χαρακτηριστικά. Αυτών δηλαδή των οποίων τη σιωπή ή την αντιδραστικότητα εξαγοράζει το κράτος. Δεν έχω κανένα πρόβλημα να δεχτώ ότι η ίδια αποτελεί εξαίρεση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. @andreou
    Αγαπητέ είδατε πουθενά να σας γράφω πως οι ιδέες δεν έχουν σχέση με το οικονομικό υπόβαθρο;; Νομίζω πως με βάση το άρθρο της Κ. Μπουρνόβα συζητάμε την σχέση της όπως και την χρήση της βίας στην εξέλιξη των κοινωνιών. Και ακριβώς σε αυτό το σημείο δεν μπορείτε να απαντήσετε. Αν έχετε την άποψη πως πρέπει οι μάζες να επιλέξουν την επανάσταση παίρνοντας τα όπλα αντί να το κάνουν μέσω των μεταρρυθμίσεων να το καταθέσετε. Αυτό είναι το ζητούμενο. Τα άλλα που γράφετε είναι θεωρήματα χωρις πρακτική εφαρμογή, και μάλιστα επιχειρήτε να κατατάξετε τον συζητητή σας αυθέρετα παρερμηνεύοντας τα γραφόμενα του.
    ίσως να μην μιλάμε και γράφουμε την ίδια γλώσσα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. @andriou
    Είπατε: "Ίσως και γω να έλεγα τα ίδια αν ήμουν χωμένος μέχρι τα μπούνια σε ερευνητικά προγράμματα εκατομμυρίων ευρώ (μια ματιά στο βιογραφικό της θα σας πείσει) τα οποία διαχειρίζονταν παλιότερα η ΝΔ και τώρα το ΠΑΣΟΚ."

    Αν αυτό δεν είναι εύκολος προσωπικός χαρακτηρισμός τότε τι είναι, κριτική για τις απόψεις της;

    Δεν έχετε πρόβλημα να δεχτείτε ότι αποτελεί εξαίρεση; Από πού αντλείτε τα δικαιώματα αυτά, να τσουβαλιάζετε και να χαρακτηρίζετε ανθρώπους; Μόνο και μόνο γιατί έχουν μια άποψη που δεν σας αρέσει.

    Andriou,

    παρ'όλα αυτά δεν τρομάζει η συμπεριφορά σας, με τρομάζει η 'ουτοπία' σας (για να παραφράσω κάποιον).Δεν θέλω να έχω καμμιά σχέση με ό,τι, με αυτόν τον τρόπο, εκφράζετε. Κι αν εσείς θεωρείτε ότι αυτή είναι η αριστερά, δεν θέλω, και νομίζω και πολλοί άλλοι, να έχω σχέση με τη δική σας "αριστερά".
    Vinotinto

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. kokkini piperia

    apla
    Irish War of Independence
    eoka
    French Revolution
    1821
    mayday
    kai paei legodas
    esu o idios grafeis
    sto istologio sou

    ΟΤΑΝ ΟΙ ΛΑΟΙ ΑΓΩΝΙΖΟΝΤΑΙ...
    ΕΑΜ-ΕΛΑΣ-ΕΠΟΝ
    Αλληλεγγυη στους Ζαπατιστας
    ΕΘΝΙΚΟ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ ΖΑΠΑΤΙΣΤΑΣ
    Ε.Ο.Κ.Α
    Η ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΙΑΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ
    ΛΙΒΑΝΕΖΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ

    eite pisteueis auta pou grafeis eite oxi an den ta pisteueis giati ta grafeis ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Ανώνυμε τι σχέση έχουν τα σάιτ για τα ιστορικά εθνικοαπελευθερωτικά κινήματα με τη σημερινή πολιτική πραγματικότητα;

    Τι προτείνεις; να πάρουμε τα όπλα, να ανέβουμε στο βουνό και να κάνουνμε εθνικοαπελευθερωτθικό αγώνα εναντίον τίνος; Είναι η ελλάδα υπο κατοχή;

    Γιοα σοβαρευτείτε επιτέλους. Η μοίρα του Αριστερισμού είναι γνωστή. Τίμιοι άνθρωποι αλλά καμία επαφή με την πραγματικότητα και πολύ περισσότερο καμία επαφή με τα κοινωνικά προβλήματα του μέσου πολίτη...

    Μάκης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. επι της ουσιας: ο πετροπολεμος και τα λιανοντουφεκα ειναι οντως αμφιβολο αν κατορθωσαν να αλλαξουν το παραμικρο, τα τελευταια 3.000 χρονια τουλαχιστον. Οι σημαντικες επαναστασεις, που οντως αλλαξαν τον κοσμο, δεν ηταν πετροπολεμος, αλλα απ ευθειας συγκρουση για την καταληψη του κρατους και των μηχανισμων του. Ας θυμηθουμε τις 4 μεγαλες επαναστασεις απο το 1640 ως σημερα (αγγλικη, αμερικανικη, γαλλικη, ρωσσικη). Ουτε η δικη μας, επισης εξοχως σημαντικη, επανασταση του 21 μπορει να χαρακτηριστει πετροπολεμος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. @andriou
    υπερασπίζεσαι στην ουσία , την "μαμή της ιστορίας" , την βία, όταν διαφωνείς τόσο κάθετα με την άποψη της Μπουρνόβα, για τις πέτρες που δεν αλλάζουν τον κόσμο.
    Προφανώς έχεις συναίσθηση, ότι χρειάζεται να "παρανοήσεις αγανακτισμένος" και να υποστηρίξεις την "παρανόηση" στην συνέχεια.
    Ερχεται όμως ο radical και "αποκαλύπτει" την "λαθροχειρία σου" και σου χαλάει το πάρτυ.

    Ξέρεις πιό είναι το πιό άσχημο στην υπόθεση;
    Θα σου πώ;

    Το άσχημο είναι ότι κάνεις φθηνό συνδικαλισμό, για να περάσεις την άποψή σου.
    Το άσχημο είναι ότι για να κάνεις συνδικαλισμό , χρειάζεται να "υποτιμήσεις" την συγκρότηση των συνομιλητών σου.

    Το ασχημότερο ακόμη, είναι ότι αυτό δεν το κάνεις μόνο εσύ, αλλά το κάνει όλη η παραδοσιακή αριστερά, συνεχώς.
    Μέσα στο κόμμα, τα ζητήματα τα λύνουν οι αριθμητικοί συσχετισμοί και οι μηχανισμοί που λοιδωρούν κάθε διαφωνία.
    Στον δημόσιο διάλογο, αποφεύγεται τις αντιρρήσεις, με δύο τρόπους.
    1ο μη συνεργαζόμενοι με κανέναν, ώστε να μη βρεθείτε σε ανάγκη να κάνετε διάλογο με κανέναν, αφού τα επιχειρήματά σας το ξέρετε καλά ότι έχουν πάρει διαζύγιο με την "λυδία λίθο" της λογικής και
    2ο μη κάνοντας διάλογο με κανέναν στα ΜΜΕ, αλλά λέγοντας τα "δικά σας" ότι και να σας ρωτήσει κανείς και ταυτόχρονα κατηγορώντας τα στελέχη της ΑΠ που αντέχουν στον διάλογο με γόνιμο τρόπο, πράγμα που τα κάνει "αποδεκτά από αυτά", για τον απλό λόγο, ότι συμμετέχουν για να διαλεχθούν και όχι για να κραυγάσουν ακατάληπτες κατάρες.

    Το πρόβλημά σας λοιπόν είναι ότι ασχολείστε με μια υπόθεση που δεν την καταλαβαίνεται.

    Ο Μάρξ, όταν μιλάει για την "βία" ως "μαμή της ιστορίας", εννοεί ο άνθρωπος κάτι πολύ απλό, που ο λαός το λέει με άλλα λόγια.
    Ο λαός για το θέμα του πετροπόλεμου, που συζητάμε, λέει με πολύ σοφία, ότι αν συνεχίσει η εξουσία την πολιτική της, τότε "θα σηκωθούνε και οι πέτρες".
    Ναί αυτές οι πέτρες, που έρχονται φυσικά μετά την αγανάκτηση και σηκώνονται, είναι η σωστή ερμηνεία.
    Αυτές οι πέτρες δεν έχουν καμμία σχέση με τις πέτρες που πετάς εσύ και τα φιλαράκια σου Andriou.
    Αυτές οι πέτρες είναι αυτές που μπορεί να σηκωθούν από αγανάκτηση "εναντίον σας". Να προσέχετε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. @kostis
    Το πρόβλημα του Andreou και όλων όσων σκέπτονται με αυτόν τον τρόπο είναι πως κατανοούν τον Μαρξισμό ως ένα θεώρημα το οποίο έχει συγκεκριμένες και τετελεσμένες βεβαιότητες. Και αυτό απο την άποψη της σκέψης είναι το πλέον εύκολο. Το δύσκολο είναι να κατανοήσουν πως η σημαντικότερη προσφορά του Μαρξ στην ανθρωπότητα ήταν πως προσέφερε ένα σημαντικό εργαλείο ανάλυσης και ερμηνείας των κοινωνικών και οικονομικών φαινομένων. Και θέλει πολύ κόπο και ακόνισμα της σκέψης να εισάγεις σε αυτό το εργαλείο ανάλυσης τις κάθε φορά μεταβαλόμενες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες και στην συνέχεια να τις ερμηνεύσεις με βάση τις ανάγκες της κοινωνίας.

    Για παράδειγμα δεν εκφράζεται στις μέρες μας με τον ίδιο τρόπο και χαρακτηριστικά η αντίθεση κεφάλαιου και εργασίας ανεξάρτητα απο το αν αυτή είναι δομικό στοιχείο του συστήματος.
    Δεν εκφράζεται με τον ίδιο τρόπο πλέον η κοινωνική σύνθεση και διαστρωμάτωση της εργατικής τάξης σήμερα όπως πριν 100 χρόνια. Στην εποχή του Μαρξ δεν είχε ακόμη αναπτυχτεί ο δημόσιος τομέας και ευρύτερα ο τομέας παροχής υπηρεσιών όπου μέσα απο αυτόν διαμορφώθηκαν ισχυρά συντεχνιακά συμφέροντα και η εργατική αριστοκρατία. Θα μπορούσα να παραθέσω σεντόνια ολόκληρα απο τέτοια παραδείγματα. όμως το σημαντικό είναι να μπορούμε να κατανοούμε τις ανάγκες της κοινωνίας όπως αυτές είναι σήμερα ώστε αυτά που αρθρόνουμε να συμβάλλουν στην καλυτέρευση της ζωής των εργαζομένων. όποιος κατανοεί τον μαρξισμό ως θρησκεία βρίσκεται δίπλα στους επίσκοπους και τους χοτζάδες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. @radical
    Ο Πουλαντζάς στο "Πολιτική Εξουσία και Κοινωνικές τάξεις", αν θυμάμαι καλά στον 1ο Τόμο, μέσα στα άλλα περιγράφει στα τρία κοινωνικά συστήματα που ο ιστορικός υλισμός παραδέχεται ως στάδια εξέλιξης, ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις, για το ποιό στοιχείο είναι κάθε φορά το κυρίαρχο, παρά το ότι καθοριστικό είναι κάθε φορά η οικονομική εξουσία.
    Ετσι μας λέει , ότι στο δουλοκτητικό , κυρίαρχο στοιχείο είναι η "ένοπλη βία", ο στρατός, ο κάτοχος των όπλων, με τα οποία ελε΄γχονται οι δούλοι,
    στην φαιουδαρχία, καθοριστικό στοιχείο είναι η ιδεολογία (εκκλησία, ευγενείς με θεική επικύρωση και κληρονομική θέση στην κοινωνική διαστρωμάτωση),
    στον καπιταλισμό, κυρίαρχο είναι η ιδιοκτησία των μέσων παραγωγής.
    Οπως καταλαβαίνει κανείς, το πεδίο της αντιπαράθεσης παρά το ότι η βία έχει την ίδια πηγή που είναι εν τέλει οικονομική, οικοδομείται κάθε φορά όχι στο "υλικό πεδίο" της οικονομίας -παρ'ότι αυτήν αφορά εν τέλει η αντιπαράθεση-, αλλά στο "κυρίαρχο" πεδίο, δηλαδή το πεδίο οργάνωσης της κυριαρχίας, που όπως είπεμε κάθε φορά είναι διαφορετικό και ακριβώς αυτός ήταν και ο λόγος που οι επαναστάσεις γίναν κάθε φορά σε διαφορετικά πεδία.
    Η Ρώσικη, ας πούμε, στα εργατικά σοβιέτ, η κινέζικη στην αγροτιά, η κουβανέζικη στο πολιτικό πεδίο της εθνικής αντιιμπεριλιαστικής "περιοχής".
    Ετσι και στην Ελλάδα σήμερα, η "αντιβία" δεν μπορεί να εκφραστεί από τις ομάδες υπερπολιτικοποιημένων αριστεριστών και αναρχικών, αλλά στο πεδίο της νεολαίας.
    Ετσι ενώ η "αντιβία των πιτσιρικάδων τον Δεκέμβρη" είχε πολύ ενδιαφέρον και υψηλό συμβολικό αποτέλεσμα γύρω από το μέλλον τους , την γενιάτων 700 ευρώ κλπ, ήρθε η "ηλίθια βία των ακτιβιστών" για να καταστρέψει την παγκόσμια συμπάθεια των πιτσιρικάδων, την διάσπαση της σχέσης τους , με τους κατοίκους των πόλεων.

    Και το ξέρετε πολύ καλά φίλε andriou, ότι με τις ανοησίες σας, με τις "πέτρες σας", καταστρέψατε όσα είχαν καταφέρει "οι πέτρες των πιστιρικάδων που σηκωθήκαν μόνες τους".
    Ο Δεκέμβρης θα σας στοιχειώνει, είτε το παραδέχεστε, είτε όχι ανοικτά. Μέσα σας το ξέρετε.
    Αυτά που μπορέσαν να κάνουν οι πιτσιρικάδες, δεν θα μπορέσετε ποτέ να τα κάνετε, όσο και να τα καπηλεύεστε. Εσείς τα καταστρέψατε και θα συνεχίζετε κάθε χρόνο επετειακά να τα καταστρέφετε, μέχρι να σας σιχαθούν όλοι.

    Και πίστεψέ με ξέρω πολύ καλά τι λέω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Διόρθωση:

    Οχι ο καπιταλισμός στο πεδίο της οικονομικής εξουσίας, αλλά στο πεδίο της πολιτικής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. @kostis,@radical, εξαιρετικες οι 2 τελευταιες παρεμβασεις σας και να συμπληρωσω οτι ο ''Μαρξισμος σας να ειναι δαρβινικος''φραση του ιδιου του Μαρξ στους επιγονους,[που δεν επιασε τοπο].Οσο για την οργανωση της κυριαρχιας σημερα,ειναι οι ιδεολογικοι μηχ/σμοι του κρατους με την ευρεια τους εννοια,αφου δημιουργουν τους ορους για την αναπαραγωγη και την διαιωνιση της ιδιοκτησιας των μεσων παραγωγης[π.χ. το πουλι που κολυμπουσε στα πετρελαια στον 1ο πολεμο του κολπου,ενω ηταν απο ατυχημα στις Γαλλικες ακτες]. Ασφαλως,σε συνδυασμο με την καταρρευση του Φορντικου μοντελου στην παραγωγικη οργανωση στερησε την Δογματικη Αριστερα απο τις παραδοσιακες εργαλειακες της ευκολιες και την μετετρεψε απο κριτη σε μερος της κρισης.mike

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. @mike
    Οι ιδεολογικοί μηχανισμοί του κράτους, δεν επιτελούν τον ίδιο ρόλο, κατά την γνώμη μου, παρά την γενική πεποίθηση της Αλτουσερικής Αριστεράς, στην οποία θητεύσαμε ασφαλώς όλοι λίγο πολύ.
    Για παράδειγμα, η γνώμη μου είναι ότι τα μεν ΜΜΕ επιτελούν τον ρόλο του διαλόγου που συγκροτεί την ηγεμονία του Λαικισμού, στο ιδεολογικό πεδίο , όπως το αντλαμβάνεται ο Λακλάου και το σχολείο είναι το εργαλείο παραγωγής της Μεσαίας τάξης από τα παιδιά των λαικών τάξεων, με την έννοια που το περιγράφει ο Χομπσμπάουμ.

    Ομως η "κυριαρχία" οργανώνεται στο πεδίο της πολιτικής, ισιαίτερα στην περίοδο της παγκοσμιοποίησης, που η οικονομία δεν είναι υπόθεση εντός των ορίων του κράτους-έθνους, δεν είναι δηλαδή υπόθεση που μπορεί να κατακτηθεί από την επανάσταση.

    Τέλος πάντων, είναι μεγάλη συζήτηση, πλέον, όλα νομίζω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Θέλετε να βάλετε ενεργό link στο σχόλιό σας; BlogU